HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-ampa NAD C350 med NAD C272?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/19 :  22:24:17  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har sökt på forumet om biamping men har inte hittat något som passar in i mitt fall. Som en del av er nog vet vid detta laget så har jag en NAD C350 och funderar på att "uppgradera" (mitt tjat om uppgradering ). I en recension av NAD C272 sades att en biampning med en C350 var helt perfekt. Recensenten drev diskanten med C350 och basen med C272. Vet någon hur denna kombination kopplas, alltså rent konkret med kablarna mellan enheterna. I vilken enhet kopplar jag högtalarna i denna konfiguration? Vad kopplas i pre-in/out på 350n osv..ja, ni förstår ungefär min kunskapsnivå när det gäller bi-amping...

Jag vill nog inte binda upp mig genom att köpa en C372 integrerad, vill gärna kunna byta delar efter en tid...funderade därför på kombon C272/C162 men då snackar vi lite andra pengar...

Jag gillar NAD skarpt och känner inget behov av att experimentera med andra märken, har dåligt med tid dessutom, så NAD får det bli denna gång också.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/19 :  23:08:17  Show Profile Send RODA a Private Message
Pre-out 2 från C350 inn på inngång C272.
Høgtalarkabler:
Diskant från C350.
Bass från C272.

Krever biwirehøgtalarar.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:41:32  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack så mycket för ditt svar Roda! Det var enkelt och exakt beskrivet. Två följdfrågor har kommit upp:

1. På C272 finns det ingång "FIXED" och "VARIABLE", är det FIXED som bör användas? Är VARIABLE till för slutsteg som inte har samma känslighet?

2. Är mitt förslag en värdig uppgradering? Mina högtalare är B&W 603 S3 och är just nu bi-wirade.

Tack igen!


Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Vapor
fd "André"

20 Posts

Posted - 2004/11/20 :  11:46:37  Show Profile  Visit Vapor's Homepage Send Vapor a Private Message
Om uppgraderingen er verdt kostnadene? Kanskje om du kjøper C272 begagnad,jeg hadde samme høgtalare,og de er glad i effekt.
Jeg brukte c370 før jeg begynte å oppgradere......

Andre`

Rega Planet CD- Conrad Johnson PV 11 - DOXA Signature- ProAc klone
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/20 :  12:52:36  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Jeg hadde B&W DM602s3 og NAD C370, og synes det var en god match.
Enig med Vapor i at det er verdt pengarna om du kjøper brukt.

Tror du kan bruke fixed inngång på C272.
Er det variable utgång på C350?

Det beste er å prøve seg frem.
Tror biwiring på 603'orna er mellan bass og mellom/disk.
Då kan potmeteret "varialbe" brukes til å tune mengden bass

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/20 :  13:08:33  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för era svar André och Rolf.

quote:
Er det variable utgång på C350?

Nej, det finns ingen variable på min C350.

Jag ser uppgraderingen som ett mellansteg, i slutändan blir det nog den rena kombinationen mellan C162/C272, men på detta sätt kan jag fortfarande använda min gamla C350. I alla fall ett tag till...

Jag tackar för era åsikter, jag ska tänka över det här en stund så får vi se.

Mvh,
Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/20 :  14:22:02  Show Profile Send widen76 a Private Message
Nu har jag beställt en NAD C272 (ej begagnad), förhoppningsvis inkommen i slutet på nästa vecka...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:49:37  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har nu fått hem 272:an. Jag har kopplat in den och den har stått och värmt upp i en timme. Jag har bi-ampat och C350 driver diskant/mellanregister och C272 driver basen. MEN...diskanten lyser med sin frånvaro...det är som att dra ner diskantkontrollen i botten, ingen lyster alls. Är det delningsfiltret i mina B&W 603 S3 som strular till min fina bi-amping och sumpar diskanten? Tips på detta är välkommet.

Nåja, jag kopplade in kablarna bi-wirat i 272:an och då blev det ljuv musik! Jag har inga direkta lyssningsintryck ännu, men det känns som jag måste lyssna igenom större delen av min CD-samling en gång till i helgen...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/26 :  23:53:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
272 har nog ganska mycket mer effekt än C350 (+2x) och kanske annan gain (förstärkningsfaktor). Det gör att amplituden på utsignalen blir olika stark mellan dina förstärkare och därför får du hörbar skillnad i volymen.

Återkom gärna med lyssningsintryck. Skall bli kul och höra om dina erfarenheter och jämföra lite med mina egna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/11/26 23:57:20
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/27 :  01:18:11  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
272 har nog ganska mycket mer effekt än C350 (+2x) och kanske annan gain (förstärkningsfaktor).
272 har mer effekt men voltage gain är densamma (29dB), även den äldre C270 har 29dB.

I och med att jag använder 350:n som försteg, kan jag koppla in den i "variable" porten i 272:an och dra ner gainen vilket gör att jag måste höja volymen på 350:an och därmed få ut mer signal till diskanten? Sen kanske det gäller att hitta en bra balans mellan 272:ans gain-nivå och 350:ans diskant...det kanske jag skulle prova...har ni några andra förslag?

Det är en sak till jag har märkt och det är att när man lyssnar på hörlurar så kopplas inte 272:an bort och inget ljud från hörlurarna (pga att det integrerade slutsteget i 350:an inte är inkopplat, vilket gör att jag måste koppla om på baksidan). Fråga: Jag antar att C162 automatiskt kopplar bort högtalarna när hörlurar kopplas in?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:37:30  Show Profile Send widen76 a Private Message
UPPDATERAT!:
quote:
Jag har bi-ampat och C350 driver diskant/mellanregister och C272 driver basen. MEN...diskanten lyser med sin frånvaro...det är som att dra ner diskantkontrollen i botten, ingen lyster alls.
Detta har jag funnit lösningen på. Jag i min enfald, kopplade ur PRE-OUT 1 som var kopplad till MAIN IN på 350:an, vilket naturligtvis innebär att det integrerade slutsteget som ska driva diskanten inte är inkopplat. Det var en riktig stolpträff det . Nu har jag diskant i bi-ampningen och nu återstår bara att avgöra om det är en förbättring, tycker diskanten låter lite stickigt vass redan.., nåja, jag återkommer med lyssningsintryck inom de närmsta dagarna.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:45:25  Show Profile Send widen76 a Private Message
Forts...

Allt bliv naturligtvis mycket bättre när jag inte använder "variable" ingången på 272:an, det är nu fixat och hittils låter det grymt bra!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/28 :  00:28:08  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
Återkom gärna med lyssningsintryck. Skall bli kul och höra om dina erfarenheter och jämföra lite med mina egna.
Jag har nu lyssnat på ett utval av CD-skivor som jag kan ut och innantill ljudmässigt. Min nuvarande utrustning och konfiguration ser ut enligt nedan:

UTRUSTNING
Högtalare: B&W DM 603 S3
CD-spelare: NAD C521i
Förstärkare: NAD C350 integrerad först.
Effektförstärkare: NAD C272
Signalkabel (CD>>C350): Harmonic Technology Harmony Link
Signalkabel (C350>>C272): Okänd
Signalkabel (C350>>C350 main in): för nuvarande, lakritssnöre.
Högtalarkabel: Supra Ply 3.4S

KONFIGURATION
Bi-amping:
C350 kopplad till C272 (PRE-OUT 2 >> VARIABLE IN)
Diskant/mellanregister kopplade till C350.
Bas kopplad till C272.

MUSIKVAL
Lana Lane - Secrets Of Astrology
Def Leppard - Hysteria
Metallica - The Black Album
UFO - You Are Here
Evanescence - Fallen
Nightwish - Oceanborn och Wishmaster
Within Temptation - The Silent Force

LYSSNINGSINTRYCK
Nu är jag inget proffs på att beskriva ljudbilder och liknande men så här uppfattar jag det.

En liten kort sammafattning:
- Rent och kraftfullt ljud.
- Bra separattion mellan instrumenten.
- Homogent ljud, från bas till diskant.

Det första jag slås av är att ljudet "släpper" bättre ur högtalarna, även vid låga volymer. Intrycket är att elementen i 603:orna får mer att jobba med, vilket kan förväntas med bi-amping. Lägger i lite Metallica och låten "Sad But True" och justerar volymen lite, omedelbart märker jag att något är väldigt annorlunda än tidigare, det låter väldigt rent och kraftfullt, men samtidigt finns den där sköna NAD-kontrollen och återhållsamheten kvar. Basen är tydlig, mjuk och har en textur som man nästan kan ta på, separationen från övriga instrument är tydlig. Ljudet har en bredd som inte fanns med C350:an, det är mer luft mellan instrumenten och i början känner man inte igen musiken riktigt.
Det låter som en klyscha, men på mycket material hör jag saker som inte har hört förut, ofta är det en sångstämma eller en bakgrundsstämma som lyfts fram. Def Leppards skiva "Hysteria" blev en ny upplevelse med detaljer som lyftes fram och placerades med säkerhet i ljudbilden, många låtar känns fräschare ,som om man hade polerat CD-skivan och fått en ny lyster. Samma sak med Nightwish, flådig opera-metal som målas ut brett och vitt mellan högtalarna. När jag upptäckte detta fenomen satt jag faktiskt och läste inlägg här på HiFi-forum så det kommer inte från någon krystad lyssnings-session utan infann sig helt natturligt.

Eftersom ljudet har fått mer textur så uppmärksammas små detaljer mycket tydligare. Röster är verklighetstrogna, det känns som att man i många fall är nära sången och även den har textur och kropp, ett bra exempel är CDn med Lana Lane som ger riktigt närkänsla i sången, mellanregistret är väl integrerat med övriga delar. Basen gräver djupare än förr och jag som använder ljudkontrollerna på 350:an får faktiskt minska ner basen en aning från mittläget, mest för att skona övriga medlemmar i huset . Basen är kraftfull men inte svulstig utan har bra kontroll och är lätt att följa. Högtalarna känns lite snabbare i reaktionen också än tidigare, konturerna finns där tillsammans med "punchen". Jag gillade 350:ans jämna baskaraktär och den har bara förbättrats nu och mognat ytterligare.

När jag har 350n kopplad till FIXED-ingången på 272:an så känns diskanten något dämpad, det saknas lite lyster och skärpa. Mellanregistret låter också lite för platt. Jag kopplade istället in 350:n i "variable" ingången och justerade nivån, man kan säga att det blir lite som en EQ. Jag hittade en bra balans mellan 272:ans bas och 350:ns övre register som gav diskanten det där lilla extra.

Om vi nu går vidare till Within Temptations senaste skiva så är det storslagen symfoni-metal med en 80-personer stark rysk kör i några av låtarna. Genom 350:n var ljudet ganska ihoptryckt och rörigt, man fick inte uppfattningen att det stod ett stor kör och manglade ut stämmor, det mesta lät ansträngt och ganska platt. I den nya konfigurationen låter hela skivan ett par storlekar större, kören får nu plats och andra instrument och sång kan lätt urskiljas från mängden, det känns nästan som att lyssna på hörlurar.

Naturligtvis finns det säkert en del aspekter som inte är så här positiva, men i min jämförelse med den gamla konfigurationen så är fördelarna flest, men jag hittar nog nackdelarna snart också. En nackdel är att man nu känner behov av att uppgradera eller byta andra delar. Min nuvarande CD-spelare känns som en god kandidat att börja med, kanske en 542:a kan göra susen...

Eftersom systemet nu avslöjar detaljer bättre så hör man också tydligare skillnad på bra och mindre bra mixade skivor. Det var så med 350:an också men det förstärks förstås ytterligare nu. Jag kommer att köra med denna konfigurationen ett tag och sen får jag se vad jag gör. Det känns lockande att köpa försteget C162, men blir det bättre? Jag vet inte, det känns som att jag får avvakta lite med det. Nu har jag en bra grund att gå vidare med. Men för tillfället är jag mer än nöjd!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/28 :  10:00:36  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Jeg anbefaler denne:


Til pre out - main in på C350.
Brukte den på min C370 med godt resultat.

TARA LABS MISSING LINK
(i Norge 298,- pr par)
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2004/11/28 :  13:34:09  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
Jeg anbefaler denne:
Til pre out - main in på C350.
Brukte den på min C370 med godt resultat.

TARA LABS MISSING LINK
(i Norge 298,- pr par)
Det är ett bra förslag och kan övervägas, har kvaliteten på kabeln förbättrats något? jag tänker då på byggkvaliteten som tydligen var en svag punkt tidigare. Jag tittar också som alternativ på Supra EFF-ISL eller EFF-I till C350:n med tanke på Suprans lite ljusare karaktär. Jag funderar starkt på att sätta en Harmonic Technology Truth-Link mellan C350 >> C272.
Tack för förslaget RODA!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 3.38 sekunder. Snitz Forums 2000