HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med AirTangent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:09:51  Show Profile Send Skurt a Private Message
Nu har jag alla delar för att äntligen kunna spela, men då är det något som inte funkar Jag tror armen får för lite luft. Symptom: Pickupen fastnar eller hoppar framåt. Med t.ex. "Stan Getz & Charlie Bird - Jazz Samba" går det bra, fast ibland får jag missljud i de övre tonerna (låter typ som distortion). T.ex. Cardigans senaste och Kraftwerk hoppar den oavbrutet eller fastnar i ett spår, det känns som pickupen har lättare att spåra på lugn musik. Jag tror inte pickupen har med saken att göra, en pickup för 2-3000 Euro bör kunna spåra på dessa skivor. När jag kör blankspår så står pickupen helt stilla (har inte förändrat några inställningar sen jag fick den, vilket jag väl rimligen bör vara tvungen att göra?)

Skivspelaren och pump har stått ett tag. Så min misstanke är att pumpen inte kör för fullt, har dock låtit den gå i typ 3-4 dygn nu. Har tidigare ägt en Forsell-arm som inte fick tillräckligt med luft. Köpte en till pump och lät de jobba tillsammans vilket löste problemet. Så småningom så kunde jag koppla bort pumpen jag köpt och armen funkade som den skulle.

När man rörde på Forsell-armen när luften gick så kändes det som att den rörde sig friktionsfritt, men det gör inte AirTangent-armen (ska den göra det?). Har provat att koppla in pumpen jag köpte tidigare tillsammans med den jag fick med, men jag är osäker på om armens rörelse blir mer friktionsfri än utan. Det kan dock bero på att Airtangenten har mindre hål än Forsellen och det därför krävs mer tryck när det gäller Airtangenten, den tillköpta är inte särskillt stark i förhållande till den som följde med Airtangenten.

Vad tror ni? Vad ska jag göra? Låta pumpen gå ytterligare eller kanske ta kontakt med Audionord och se om man kan få tag på en ny motsvarande pump? Kanske ska ta kontakt med Audionord direkt och höra vad dom säger?

Tack på förhand för råd
//Erik

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/20 :  00:12:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Börja med det sistnämnda skurt och hör vad som är fel.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000