HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 542 vs CamB. Azur 640C vs beg Sony CDP-XA-20ES
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:39:47  Show Profile Send knoxville a Private Message
Skall köpa ny cd-spelare som ni kanske läst tidigare. Tycker det är en jäkla djungel när man skall lägga mellan 1500-4000kr på en CD (lite beroende på beg eller inte)

Om vi tittar på Hifiklubbens utbud. Vilken tror ni är bäst av Nad 542 och Cambridge 640C?? Bägge har fått mycket ros i hifipress världen över, men vem av dem är bäst/mest prisvärd??

Då min förstärkare (NAD 350) är ganska varm i ljudet så kanske man skall skaffa sig en Cd-spelare med mycket energi i diskanten? Högtalarna är HFLS-1 och de är ju också rätt så "laid back"... Blir det det kanske väldigt "varmt" och "runt" med NAD??

EDIT: Hur står sig en beggad Sony XA-20ES mot dessa "nya" spelare tro??

Skriv allt ni vet och tror/tycker osv.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/19 15:04:20

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:25:45  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har lyssnat många timmar på Nad's 542 och tycker det är en trevlig spelare för pengarna. Jag tycker inte den är varm utan snarare saknar den kanske den där yttersta detaljupplösningen. Det är dock en mycket allsidig musikslukare. Så kan du se förbi den stenåldersbetonade designen så är den ett riktigt kap. Köp den begagnad så blir det en ännu bättre affär!

542:an spelar med en ASL 1003 rörförstärkare tillsammans med Sonus FAber Minima Amator och det låter bra tycker jag.

Cambridge 640 vet jag inget om men om den har något sånär liknande karaktär som D500SE hade tycker jag inte riktigt om den. D500SE var lite slamrig i sitt sett att spela. Lite vass och krystad på något vis. Jag upplevde också att den grötade till musiken lite mer än Nad'en gjorde/gör.

Detta är den första Nad produkt jag tyckt om. De andra Nad prylarna jag testat har gått fetbort.

IMHO.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/17 19:28:02
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:45:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
Ok, det låter bra. Hoppas att någon som äger eller lyssnat till Cambridge också skriver ner sina intryck.

MangaX: Designen gillar jag, så det är det minsta problemet... Lutar starkt åt en beggad 542 just nu

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/17 :  23:44:23  Show Profile Send Harman a Private Message
Har lyssnat bara kort på både Cambridge C640 och D500SE, Håller med MangaX om att 500se är lite slamrig i karaktären, men detta kände jag inte alls igen i C640 som hade ett mycket trevligt och roligt ljud. Dessa två provlyssningar var ej med samma kring utrustning och ej heller samma rum. Åk till Hifiklubben och testa deras olika spelare mot varandra, missa inte Denon som också har haft prisvärd spelare för i alla fall....Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/11/18 :  00:26:37  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hade kanske givit Sonys XA--ES serie en liten flört.
I den serien är deras 20 spelare mycket bra, och 50 varianten är ytterligare ett steg bätre.

Robusta byggen med en imponerande handhavandekänsla. Bra ord eller hur?

Å till det som det egentligen handlar om: Dessa maskiner låter riktigt bra.

En något år beggad 50 maskin skulle hamna i din prisbild.
Jag lutar själv åt en sådan variant, till att använda som transport.
Det är en annan historia dock.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/18 :  11:46:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jo, tittat lite på Sonys "skivpuckmodeller" CDP-XB930, XA-20ES och XA-50ES men har hört att vissa inte klarar cdr och att de är väldigt känsliga för smuts och repor på skivorna. Vet dock inte om det stämmer. Ljudet tror jag mig passar perfekt dock. Men hatar spelare som är känsliga mot repor osv. Finns inge värre än när en cdspelare hakar upp sig mitt i en härlig låt.

Ang. provlyssning: Problomet är att jag har 53 mil till närmsta hifiklubb. Pluggar i lule, men skall väl hem till päronen vid jul (som bor i sundsvall) Men jag vill ju köpa NU :P

Någon som har erfaranhet av Rotel 971?? Verkar ska vara rätt så vadd när de är moddade av LC audio...

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/18 11:50:28
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/11/18 :  18:16:42  Show Profile Send John a Private Message
(Vet inte om detta blir dubbelpost, lite trassel med burken)

Min xa-20 har inga som helst problem med vare sig cdr eller smutsiga/repiga skivor (som jag märkt). Jag använder min som transport, så jag kan inte ge nåt bra utlåtande om ljudet.

/en john som fått snurr på nytt efter laserbytet

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/18 :  19:38:42  Show Profile Send zip a Private Message
Hjälpte min mamma att köpa ny cdspelare för ett par månader sedan och vi valde bla mellan dessa två modeller...hade med mig lurar och lurförstärkare för att kunna jämföra på ett bra sätt, och det slutade med att hon blev med NAD

...den var lite lugnare i ljudet (dvs inte lika vass) och var bättre på att plocka fram detaljer i komplexa passager.

Lycka till!!
/Zip
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/18 :  19:42:33  Show Profile Send Manga X a Private Message
En baggagnad Denon DCD625 kanske.
Jag sålde min alldeles nyligen. Den var kanon!!!

Jag behövde köpa upp mig REJÄLT för att spela ut den!
Andra Denon spelare ska man kanske akta sig för. Jag ägde en 1450 några dagar, sämre ljudåtergivning får man leta efter. Lät tunn/slank på allt även sånt som ska låta med mera kropp o.s.v.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:06:28  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag ska få låna hem en Marantz CD5400OSE i helgen. Jag kan skriva några rader om lyssningsintryck efter helgen.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:23:15  Show Profile Send Harman a Private Message
OT
Manga X, Hur länge är det sedan Denon ladde ner 625an?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:39:48  Show Profile Send Manga X a Private Message
Harman:
Jag har ingen aning faktiskt. Lät underbart för det!
Volymkontroll fanns till de analoga utgångarna.
Riktig kanonspelare faktiskt för pengarna! (Loppisfynd)

Stark köprekommendation från mig!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:49:24  Show Profile Send Harman a Private Message
OT,
Jag tror att det var 625an som en kompis hade, lät allt för bra för priset...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/19 :  17:26:36  Show Profile Send breza a Private Message
Har själv en CDP-XB930 , inga problem alls med CDR eller ´smutsiga/repiga skivor´ . ( För tillfället använder jag den som transport,och ljudet i Sonyn är NÄSTAN lika bra som genom min Cambridge DAC 3 )
m.v.h. breza
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/19 :  19:56:19  Show Profile Send knoxville a Private Message
Låter kanon det Breza! Letar objekt just nu

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:51:26  Show Profile Send edison a Private Message
Min CDP-X3000ES kostade iaf samma som XA20ES gjorde; dom lanserades samtidigt.Har inte säkra besked om innanmätet, men "puck-transporten" och ringkärnetransformatorer har båda.
3000 är troligen mkt närstående XA-20:an ljudmässigt.
Min 3000 låter ljuvligt; mkt tajt och distinkt samtidigt med renhet och utan hårdhet, ett ljud jag är klart belåten med!Långt ifrån "samma ljud på alla skivor".
Dock har jag inte spelat den med nåt "fulländat" hi-endsystem, "bara" med min Edison 60 med självbyggda golvare.

Systemet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25219

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/19 20:53:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000