HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mark Levinson no431/no432
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/11/22 :  10:38:46  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Är 1W klass A "mer" än en vanlig watt? Egentligen?

Nej, men man slipper övergångsdistorsionen som uppstår när förstärkaren går över till klass B.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:07:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Är 1W klass A "mer" än en vanlig watt?

Prova och släpp 1kW klass A på foten från en meter så får du svaret på frågan! (sorry kunde inte låta bli).

McCormak har ett 500W steg som är testat i sendaste TAS. Verkas vara modernt med brutala steg just nu. Mina 250W framstår ju plötsligt som snikikt!

Å andra sidan lyssnade jag på Alcapella Violon (92db) fullrange högtalare hos ljudbutiken häromdagen och de drevs med bravur av ett Nelson Pass 45W (klass A) slutsteg. Fast kanske hade det låtit ännu bättre med ett Krell 700W slutsteg.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:52:31  Show Profile Send Blue a Private Message
"Å andra sidan lyssnade jag på Alcapella Violon (92db) fullrange högtalare hos ljudbutiken häromdagen och de drevs med bravur av ett Nelson Pass 45W (klass A) slutsteg. Fast kanske hade det låtit ännu bättre med ett Krell 700W slutsteg"

Kanske inte. Intressant nog så brukar ju de flesta tillverkare av högkänsliga högtalare rekommendera just klass A eller rör framför stora solid state-monster. Har även läst många recensioner där man kommer fram till att dessa högtalare, till skillnad från många andra, inte är av typen "ju kraftigare stärkare desto bättre låter högtalarna".

Vad det beror på har jag inte fattat. Om det handlar om klangmatchning eller om man kan hitta någon teknisk förklaring till detta?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/11/22 :  17:04:26  Show Profile Send jiha a Private Message
Hur lågt måste man kräla för att få svar?
Ställde en, som det verkar helt urbota dum fråga. Sorry! Skulle nån vänlig själ kunna ge ett svar utan ironi och gliringar?

Eller är svaret att en watt alltid är lika oavsett teknik med skillnaden att det är bättre kvalitet på en klass A-watt?

mvh // Jiha
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/22 :  17:32:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En watt är en watt.

Du fick oxå svaret av Gromits, på din fråga om "Är 1W klass A "mer" än en vanlig watt? "
"Nej, men man slipper övergångsdistorsionen som uppstår när förstärkaren går över till klass B."

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/22 :  18:26:26  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Ställde en, som det verkar helt urbota dum fråga. Sorry! Skulle nån vänlig själ kunna ge ett svar utan ironi och gliringar?


Jag bad om ursäkt redan i tråden men ber gärna om ursäkt igen.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/22 :  19:45:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns bara 2 typer av frågor. De som man kan eller inte kan svaret på. Det är klart att du skall fråga igen, om du inte förstod svaret.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/11/22 :  21:54:54  Show Profile Send jiha a Private Message
Tackar.. Fattade först inte
Å andra sidan fattar jag fortfarande inte, men jag fick svar på min fråga..

Gnissel..Gnissel Mummel mummel

Alltså: En Ren klass A-Watt är: Dyr, Tung, Drar massa ström och utvecklar fett med värme..

Tack för hjälpen. Ska kolla lite på Klass-D (Embla) mot ett klass-A steg och försöka provlyssna skillnaden där om jag kan låna hem..

// Jiha
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/11/22 :  22:39:55  Show Profile Send matson a Private Message
Lite OT(dessutom mina personliga åsikter till viss del):

1 Watt är 1 Watt oavsett vilken förstärkarklassificering som används.
(U*U)/R=P (P=effekt), man kan också givetvis skriva om formeln med hjälp av ohms lag så man räknar med ström istället.
Strömstyrka är ett begrepp som används mycket och har enligt mig getts alldeles för stor betydelse(Harman har sålt in det under minst 20 år med stor framgång).

Någon skrev att klass A var bra för att man slipper övergångsdist och det stämmer, men det slipper man även med klass AB. Klass B har problem med detta, men jag vet å andra sidan inga slutsteg inom denna klass. Övergångsdisten utgör ofta(alltid?) endast en väldigt liten del av den totala disten från ett slutsteg.

Vh

Mvh
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/22 :  22:50:16  Show Profile Send Harman a Private Message
matson, Förstärkare i dag är också enormt mycket bättre på att driva svåra laster än för 20 år sedan...

MVH Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/11/23 :  17:02:57  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Någon skrev att klass A var bra för att man slipper övergångsdist och det stämmer, men det slipper man även med klass AB. Klass B har problem med detta, men jag vet å andra sidan inga slutsteg inom denna klass. Övergångsdisten utgör ofta(alltid?) endast en väldigt liten del av den totala disten från ett slutsteg.


Nu har du nog snurrat till det lite va?

"Klass AB" innebär ju bara att förstärkaren har en viss tomgångsström mellan 0 och max. Förstärkaren spelar alltså i klass A upp till tomgångsströmmen och forstätter därefter i klass B. Så fort man spelar över tomgångsströmmen kommer man att få övergångsdistorsion.

Hur stort problemet med övergångsdistorsionen är är en annan fråga. Det kan hända att den inte är så stor, mätbart sett, men desto större hörbart. THD i procent är inte hela sanningen.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/11/24 :  00:53:25  Show Profile Send eliot a Private Message
Gromit har helt rätt

- Sedan kan man fråga sig hur mycket verkligen klass A mot klass AB gör. De som har haft eller har förstärkare där man med en omkopplare kan öka viloströmmen så att man får klass A drift märker en förbättring men ingen dramatisk sådan

En stor del av fördelen med klass A förstärkare är att de är mycket bastant byggda, med kraftiga kyflänsar, stor nätdel med stort elektrolytpaket och detta skulle man dra ner på om man gjorde den för endast klass AB drift (med låg viloström). Tyngden, stor nätdel är en viktig del i välljudet oberoende om det är klass A eller klass AB

Jag tror att Vitus monoblocken låter fantastiskt i klass AB också! De går att koppla om och låter säkert aningen bättre i ren klass A - men det blir varmt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/24 :  05:57:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite kraft från Downunder kanske i form av Plinius

Eller skulle du ha mer än 300W Rydberg !?


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:03:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Nejdå minimum är 200w MEN Plinius: Nej, där blir det Nej, bestämt Nej, skräddaren säger NEJ!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:04:39  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
- Sedan kan man fråga sig hur mycket verkligen klass A mot klass AB gör. De som har haft eller har förstärkare där man med en omkopplare kan öka viloströmmen så att man får klass A drift märker en förbättring men ingen dramatisk sådan


Jo.

Alla tillverkare av AB-steg säger att de är lika bra som rena klass-A steg med den skillnaden att klass-AB tar mindre plats och är billigare i drift.

Alla tillverkare av A-steg säger att AB-steg aldrig blir riktigt lika bra och att priset man måste betala för att få det bästa ljudet är att A-steget tar större plats och är dyrt i drift.

Vem har rätt?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:13:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Margaux> Läs vad Gromit skrev, han svarar ganska bra på den frågan

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:21:23  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Hur stort problemet med övergångsdistorsionen är är en annan fråga. Det kan hända att den inte är så stor, mätbart sett, men desto större hörbart. THD i procent är inte hela sanningen


Det är ju klass A anhängarnas argument. Klass AB anhängarnas argument är att det inte är någon skillnad eftersom övergångsdistortionen är så liten.

Övergångsdistortionen uppkommer ju bara på en del av förstärkningsområdet. Borde det inte vara som så att det är sämre med klass AB om man har en för behovet kraftigt överdimensionerad förstäkare. Storleken på signalen ligger ju inom övergångsområdet större delan av tiden då?

För en klass-A borde det spela mindre roll. Distortion är konstant och oberoende av vilken förstärkning man för tillfället använder.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:40:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu förenkar du en hel del, man kan ju inte tala om att distortionen är konstant för det vet man ju inte. Däremot så är det riktigt för just övergångsdistortion men denna distortionsform är ju bara en av flera.

quote:
Borde det inte vara som så att det är sämre med klass AB om man har en för behovet kraftigt överdimensionerad förstäkare.

Jag förstår exakt vad du menar men i praktiken är det inte möjligt att bygga rena klass-A förstärkare som har hög utgångseffekt beroende på att effektförlusterna blir enorma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/24 09:41:42
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:43:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag äger ett slutsteg där jag kan koppla om mellan klass A och AB och jag skall strax berätta hur jag uppfattar den ljudliga skillnaden mellen dom men först en kommentar till några av de ovan stående frågorna.

Det dyraste i ett slutsteg är nätdelen vilket gör att de flesta tillverkare gärna vill spara pengar på dom. En lite mindre trafo, mindre noggrann likriktning/filtrering etc spar kostnad och möjliggör ett lägre pris ut till kund eller högre vinst. Tyvärr går inte det inte lika lätt att fuska på detta sätt med klass A drift.

Tillverkarna vill inte gärna visa att de sparat på nätdelen för då köper vi kunder inte deras produkter så nu börjar det glada spec tolkningarna. Vissa anger effekter fokuserat på spänning den kan leverare men "glömmer" dess förmåga att leverera ström till låga laster. Jag vet en tillverkare som uppger 2x100W för klass AB och 2x25W i klass A för samma slutsteg med samma nätdel.
Det är förklaringen till varför vi har slutsteg för 5000:- som ger 100W och så finns andra som Levinsson som inte ger särskilt mycket mer men verkligen verkar annorlunda.
Jag skulle vilja påsta att Levinsson stegen är sådana som ger spänning och ström till angiven effekt utan att några stora kompromisser gjorts på nätdelarna. Om jag kommer ihåg rätt så går de in klass AB men har något system där slutsteget känner av effektbehovet och ökar graden av klass A beroende på behoven. Så var det i alla fall med den jag testade för några år sedan (så tyvärr kan jag inte säga något om 432, Rydberg. Duger 331?).

MITT slutsteg låter något bättre i klass A än AB men skillnaden är ganska liten. Det blir lite mer detaljerat vilket ger djupare ljudbild, det har lite mer energi i djupbasen och det känns mer avslappnat/lugnare att lyssna. Det där sista vet jag inte vad det är men det händer varje gång så NÅGOT måste det vara.
Kanske ni med Plinius kan fylla på med andra skillnader?

Får jag gissa så kommer inte Levinsson att kunna komma upp i Pass stegen nivåer (har du det kvar?).

Micke

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:58:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Micke> Jorå Pass:et är kvar men det ska sälja, även om det är ett klass AB steg så jobbar det i ren klass ganska ögt och drar 600W i tomgång. Det är dyrt att ha det på och dessutom blir det väldigt varmt i rummet, sen är det ju stort o tungt också (70 kilo). Ljudmässigt är det mycket bra men jag vill ha nått mindre.

331 tror jag inte kommer kommer upp i Pass nivå, det är väl tveksam om 431/432 gör det heller men de är smidigare steg som jag säkert skulle kunna leva nöjd med.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:33:51  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Jag skulle vilja påsta att Levinsson stegen är sådana som ger spänning och ström till angiven effekt utan att några stora kompromisser gjorts på nätdelarna. Om jag kommer ihåg rätt så går de in klass AB men har något system där slutsteget känner av effektbehovet och ökar graden av klass A beroende på behoven. Så var det i alla fall med den jag testade för några år sedan (så tyvärr kan jag inte säga något om 432, Rydberg. Duger 331?).


Är det inte Krells större slutsteg (KSA/FPB) som du tänker på? De har ett system kallat Sustained Plateau Bias som gör just det som du beskriver.

Jag kan inte tänka mig att 331 skulle räcka särskilt långt, kanske 335 eller 336 däremot, om man inte ska gå upp till den nyare 400-serien.

För att få ytterligare lite kött på benen ang 400-serien kan man ju läsa Stereophiles test av No 436.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:07:55  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nu när vi ändå har expertisen på plats. Är inte dessutom klass-AB steg mer motkopplade än rena klass-A?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:42:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydber> Stå på dig jag håller på ML !!! Jag kanske skall "fixa" ett åt dig ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:53:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rydberg. Sa förhandlaren NEJ på Plinius desigen ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:56:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Nej, jag är skeptisk till Plinus efter att ha hört 8200. Förhandlaren är på kurs just nu så man kan ju passa på

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/24 20:57:13
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000