HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dollarraset
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/11/24 :  11:25:25  Show Profile Send pontus a Private Message
yalpa, iPod: 40G $400, 20G $300 och mini $250.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:21:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
pontus> tack för svaret

Sanoj> Exportindustrin går på knäna eftersom usa har inte råd att handla av oss.

Den låga dollarn har däremot ingen betydelse för tex. ett land som UK. Även för de har dollarn blivit billigare, att de ska betala 40.000$ jämfört med 30.000$ för en ny volvo S80, spelar ingen roll, bara priset i £ är detsamma. Hade däremot £ varit knuten till dollarn, då hade exporten minskat.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/24 :  13:29:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Pundet kommer naturligtvis i viss mån påverkas av dollarkursen....vare sig den är knuten eller inte.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/24 :  21:02:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Handlarna tar ju en viss valutarisk / lagerrisk när de köper in produkterna. Är det inte rimligt att de också kan få lite betalt för att ta den risken?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/25 :  09:17:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo för har man köpt in en större mängd produkter till en högre dollarkurs så är man nog inte så pigg att sänka utpriset...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/25 :  12:23:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan förstå problemet.
Finns det produkter stående i butikerna så kan man inte sänka priset förrän dom är sålda.
Tar man in nya apparater till högre priser, så måste priset på apparaterna i butikerna höjas för att dom nya ska bli sålda.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  12:28:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Att locka med låga priser istället för kvalite (ljudkvalite, tillgänglighet, service, kännedom, andrahandsvärde, kontaktbarhet, CE-märkning, etc) är ett sätt att jobba. Lockar alltid nån


EA - Hur kan du skriva något så korkat, vilka belägg har du för dålig kvalite?

Att du av dina personliga skäl vilka de nu kan vara inte gillar privatimport är en sak, men att dra allt över en kam och uttala dålig kvalite är inte seriöst, inte av en som desutom utger sig för att vara tillverkare/återförsöljare.

Finns numera importörer av kinesiska produkter, undra vad de anser om sina kollegers uttal...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 12:29:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:10:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
ljudkvalite, tillgänglighet, service, kännedom, andrahandsvärde, kontaktbarhet, CE-märkning
Bortsett från ljudkvaliten kommer ju en sån som Golden Age att lyfta alla andra egenskaper. Ljudkvaliten är säkert bra för pengarna, men hifi handlar för mig om "matchning av system" (vilket är en av anledningarna till att dyra system ibland (ofta) låter kasst på mässor).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:23:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
EA - Ljudkvaliten är strålande både om vi ser på pris/prestanda men även helt bortser pris står den sig bra långt upp i klasserna. Begagnatmarknaden är likaså strålande många som sålt sina importer har fått tillbaka pengarna(en del mer?) el snudd inpå. Bla. jag hade bud att sälja en av mina produkter med en 15% förlust efter några månders begagnande vilket är mindre än i stort sett vilken produkt du än köper på svenska marknaden(min största förlust var 60% på en produkt som var 1,5månad). Andrahandsvärdet på svenskköpta produkter är inte bättre! Kännedom börjar ta sig privatimporten och kinaprodukterna är ännu relativt "nya" på svenska marknaden, finns redan många kända märken, Cayin, Opera, Shangling, Vincent och även de mer okända börjar bli mer kända och folk blir genom forum som detta upplysta om produkternas förträfflighet. Kontaktbarhet är inte sämre än på den svenska marknaden rent generellt, jag har ännu inte fått svar av en svensk större firma jag skickat mail för nån vecka sedan(finns representant på detta forum)

Service - där kan det bli mer krångel om det behövs(men detta är lite sammanhängande med de låga priserna) även om jag vet att serviceärenden skötts bra i de flesta fall jag hört av. CE-märkning...denna vet jag inte mycket om men Akkelis audio kommer få CE-märkta produkter.

Finns ju aktörer som redan säljer kinesiska produkter i Sverige, smutskastning av aktörer sinsemellan tjänar ingen på. Så EA, du är inte ensammen handlare som uttalat sig "konstigt" om dessa produkter men det ser inte snyggt ut att utan egen erfarenhet prata skit om andras produkter. Vet att du tidigare pratat om känslor, det är bättre argument än prata om dess kvalite.

Så jag vidhåller, låga dollarn är kanon för oss som vill ha kanonbra grejer till väldigt bra priser.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 13:28:01
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:36:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ljudkvaliten är strålande både om vi ser på pris/prestanda men även helt bortser pris står den sig bra långt upp i klasserna.


...och jämförelserna bygger på
Vad har de flesta haft före dom skaffade sig kinahifi Jag har fått uppfattningen att man byter från suroundreciver till kinahifi. Stämmer detta

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:42:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
...och jämförelserna bygger på
Vad har de flesta haft före dom skaffade sig kinahifi Jag har fått uppfattningen att man byter från suroundreciver till kinahifi. Stämmer detta



Absolut inte! inte mitt fall och flera har haft väl så bra hifiprodukter som de flesta andra på detta forum...har aldrig ägt en surround receiver. Jag hade rätt bra för/slutstegskombination tidigare(nypris som en gondul så vi pratar språk du förstår), en cd spelare som kostade betydligt mer än den jag köpte...kabel jag haft har varit kända märken...

Sanoj, vilka anledningar finns det att se ner på värderingarna?




*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 13:45:24
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:51:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nu frågade jag ju visseligen vad "de flesta" har uppgraderat ifrån.
Bra att du är nöjd dock.
Då kanske man med facit i hand kan säga att dina gondulkostade prylar kanske inte var rätt grejer för dig Hade de varit ok om de kostade halva det priset

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:59:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Då kanske man med facit i hand kan säga att dina gondulkostade prylar kanske inte var rätt grejer för dig


De var helt rätt, jag var 100% nöjd och något byte var inte aktuellt pga. missnöje enbart pga. bytes djävulen och den fina prestanda som låg runt hörnet som lockade. Jag bytte till en integrerad av mina särskilda anledningar(där var Thor ett alternativ som föll bort)...Och mina fd. prylar hade vart precis lika bra om de kostat halva priset detta kan väl inte ändras pga. pris. Vad detta nu har med saken att göra...

Håller med, på prisjakt är en majoritet av köparna hembioanvändare...Finns ingen anledning att se ner på deras värderingar heller. Och som sagt, detta är ett sätt för lägre budgetar att få högre prestanda än annars möjligt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/25 :  14:06:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Håller med, på prisjakt är en majoritet av köparna hembioanvändare...Finns ingen anledning att se ner på deras värderingar heller.


Que..Vem ser ner på vem egentligen.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  14:33:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dagsläget för privatimporterad kinahifi ser i mina ögon ut så som jag beskriver den ovan. Snaskiga bilder, tunga apparater men dålig personlig kontakt och service samt en okännd ljudsignatur. Varför handlar det alltid om att jämföra mot dyrare prisklasser rent allmänt istället för en ljudkaraktär i en viss prisklass?

Dom säljer apparaterna - har dom testat med dom högtalare vi normalt ser i Sverige? Hur är matchningen med QRS, Mårten Design, Thiel, Martin Logan, Vienna Accustic osv?
Poängen är - vi vet inte! Alltså står jag fortfarande för att det är dålig service och kännedom.

Att inte kunna lyssna själv hemma är dålig tillgänglighet.
...vilket leder till dålig: ljudkvalite.

Andrahandsvärdet mellan privatpersoner må vara bra och högt för stunden. Jag är med på att revidera min åsikt här. In till handlar kan jag gissa den är sämre.
StefanB har själv svårt med kontaktbarhet. Han kommer själv få fram CE-märkning vilket är bra. GAM gör likaså. CE märkning är viktigt ur många aspekter. Läs gärna lite mer om den märkningen så får du se! Att StefanB fixar detta är kalas och dessutom nödvändigt då det annars vore olagligt att sälja apparaten här i SWEDEN.

Att det blir bättre (map på service, kontakt och kännedom om ljudsignatur) har inget med hur det ser ut IDAG. Momentanvärdet av dagens kinahifibild jag får står jag för. Vilket leder oss till:
quote:
Så EA, du är inte ensammen handlare som uttalat sig "konstigt" om dessa produkter men det ser inte snyggt ut att utan egen erfarenhet prata skit om andras produkter.
Jag är inte ute efter att se snygg ut. Jag reflekterar över hur det är just nu med, i detta fallet, kinahifi'n. Jag skrev också vad jag tyckte om DynAudio. Inte för att vara snygg, utan för att jag tyckte som jag skrev. På diyaudio.com skriver jag ner Peerless XLS som jag själv säljer.

Jag bara skriver min åsikt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:02:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag bara skriver min åsikt.


EA - Din åsikt är lika rätt som någon annans utfrån ens egen referensram


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 15:03:17
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:09:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EA - Din åsikt är lika rätt som någon annans utfrån ens egen referensram
Man behöver ju inte äga produkterna för att inse att det är dålig tillgänglighet för provlyssning, svårt att få sunda lyssningserfarenheter, svårt att nå service och att det ibland skrivs på forumen "Har nån hört från XYZ? Jag har betalat och har inte hört...".

Vad är det för referensram du pratar om? Har jag inte rätt i mina påståenden ang:
quote:
service, kännedom, tillgänglighet, ljudkvalite (svårt att matcha), kontaktbarhet, CE-märkning




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:17:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
EA - Vad är du ute efter egentligen har ju ovan skrivit
quote:
EA - Din åsikt är lika rätt som någon annans utfrån ens egen referensram


Och det är precis som jag skriver, enligt dina egna referenser har du rätt i din åsikt men den är inget facit på hur det egentligen är. Jag delar den inte, en 3:e kan ha en annan...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 15:17:49
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:20:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag var ute efter att förstå och det gör jag nu (hoppas jag! ).

Jag trodde du menade att referensramar var nödvändiga för att få ha värdefull åsikt och att referensramar fick man först då man köpt nått från Kina.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:28:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag trodde du menade att referensramar var nödvändiga för att få ha värdefull åsikt och att referensramar fick man först då man köpt nått från Kina


Inte alls, åsikter kan man alltid ha(och de är lika värdefulla), sedan hur de värdesätts beror väl på betraktaren. Själv har jag väl en uppfattning om erfarenhets kontra subjektiva åsikter Men nu är det EOD för mig


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/25 15:29:26
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:01:14  Show Profile Send cebo a Private Message
quote:
Dagsläget för privatimporterad kinahifi ser i mina ögon ut så som jag beskriver den ovan. Snaskiga bilder, tunga apparater men dålig personlig kontakt och service samt en okännd ljudsignatur. Varför handlar det alltid om att jämföra mot dyrare prisklasser rent allmänt istället för en ljudkaraktär i en viss prisklass?



Jag kan bara instämma med Engelholmaudio. Då har jag ändå inte köpt något direkt från Kina. Hade ni frågat mig för bara någon månad sen, så hade jag tyckt tvärtom, att det är bra och billigt! Men nu har jag själv köpt från en i ett grannland, och det var ingen bra erfarenhet alls! Visst kan göra fynd, men risken är också större att det blir fel. Det är det inte värt tycker jag!

Nää, jag kommer hädanefter köpa "Svenskt"

/cebo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000