HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det spelades musik igår (oxå)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/19 :  08:31:09  Show Profile Send ayayay a Private Message
En kollega till mig Mr Ö, är nu ute och letar efter ett förstärkeri till sina nyinköpta Miles 2:or, men dessvärre(dessbättre) så har han en begränsande faktor där hemma vad det gäller budgeten för just detta kommande inköp.... Frugan.

Så lite lätt förtvivlad men ändå med ett litet hopp i blick så vänder han sig till mig() då i detta fallet för råd... (ooops )

Budgeten är satt till ca: 5000-10000kr
Så begagnat är väl det som är aktuellt här.

För att illustrera hurpass mycket välljud man ändå kan få för denna relativt blygsamma summa pengar så tog jag med mig ett par monoblock (lånade) som jag har där hemma förtillfället, samt mitt lilla försteg.

Monoblock: Musical Fidelty X-A50
Försteg: Embla PreOne MK2
Kablar: Lite diy samt en MIT T2:a (vit)

Efter att ha halkat omkring på 45:an ett tag så kom jag äntligen fram.
Det va skönt att komma in i stugvärmen

Det bjöds på kyklingsallad minsann

Vi tog och lyssnade på ett par låtar med hans nuvarande förstärkeri... En gamal H/K-förstärkare

Som "källa" för kvällens spelningar stod en ny H/K dvd. Allt inom den goda fruns tillåtna budget
(Miles 2:ornas pris är nog inte inräknade i budgeten efter vad jag förstod utav gårkvällens disskutioner )

Men visst lät det bra ändå, jag hörde direkt att Miles 2:orna är en mycket trevlig högtalare

Så kopplade vi in det som jag hade med mig.
Lät det värma upp lite lätt med Nils Landgren - Sentimental journey

Efter ca 30min så tyckte vi att det va dags att börja lyssna på allvar. Mr Ö satte sig tillrätta med en öl nära till hands (utifall att )

Först ut: Nils Landgren - Fragile

Jag satt lite off-center, men jag hörde tydligt hur basen fick en helt annan nyansering. Det fanns "snäpp" och tydlig nyans i ståbasen.
Rösten va tydlig och mjuk, samt att 3D-känslan hade infunnit sig.

Leenden spred sig på våra läppar

Nästa spår fick bli från samma skiva, spår 13 den omtalade tolkningen utav I will survive, enligt mig en helt suverän tolkning med mycket sväng,känsla och rytm!

Jäklar! Va det svängde!

Vi gick igenom lite fler artister den kvällen, här följer några utav dem.

Oscar Peterson
Dani Barcelona (7min trumsolo 42år gamalt)
Jimi Smith

Det skall oxå tilläggas att här i detta hemmet så spelas det på konsertvolym

Men aldrig att det någongång blev ljudet vasst eller skrikit, utan hela tiden så va det fin kontroll och ett bra driv.

Jag blev väldigt imponerad utav dessa små monoblocken, för de är ju bara på 50W, trodde inte att de skulle klara av de högtalarna på ett sådant övertygande sätt.

En mycket kul överraskning måste jag säga.

Välljud finns att få även om det kanske blir lite snett med pengafördelningen i systemet ibland

Välmött
Joakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000