HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Granitskiva istället för spikes ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:32:31  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Jag går i funderingar på att köpa två stycken snygga granitskivor 10mm tjocka , 35x35 cm istället för soundcare spikes. Prisskillnaden ?
Jo soundcare kostar c:a 600 kr totalt för två uppsättningar. (kan ej ha dom med skruv utan dom som man bara lägger under. Granitskivor två stycken kostar 300 kronor...halva priset med andra ord. Vad tror ni om det ? Är nyfiken om någon mer har provat på detta och vad resultatet har blivit.

Better to burn now than to fade away.

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:06:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ska du ha det under högtalarna? Verkar som det...
Jag har fått väldigt positiva resultat med gängade superspikes under stativ. Tror tre-packen funkar bra också...granitskivor har jag ingen erfarenhet av...
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:11:21  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Jo tanken är att ställa högtalarna på granitskivorna, senare hade jag nog tänkt att inskaffa soundcare också och prova med både granitskiva och utan granitskiva. Det blir en intressant jämförelse. Jag är mest nyfiken på hur pass väl en granitskiva tar sig i jämförelse med seriöst tillverkade produkter a la soundcare o liknande.
Granit är ju i princip resonansdött och mycket hårt, ska bli mycket intressant att se hur ljudet blir efter det.

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:12:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Testa SD-kuddar istället

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:15:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
Testa granitskivan! Är ju inte så dyr...

Sen kan du ju testa i kombination med Superspikes eller SD-kuddar...
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:15:57  Show Profile Send pewe a Private Message
Soundcare Superspikes är det tillbehör som gjort den enskilt största förbättringen i min anläggning, om man bortser från komponentbyten. De håller faktiskt vad de utlovar. Sen är det mycket praktiskt att kunna flytta högtalarna lätt och smidigt utan risk för repor i golvet.

Granitskivor tror jag inte gör ditt ljud direkt sämre men frågan är om det bli bättre...Jag hade nog satsat på Soundcare, är definitivt värt pengarna.
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:25:01  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Rydberg, sd-kuddar verkar vara mycket lovande och billigare än soundcare faktiskt. Smartare konstruktion anser jag i alla fall.
Jag ska nog ta och testa kombinationen högtalare-granit först, därefter sd-kuddar-högtalare och sist sd-kuddar-granit och högtalare .

edit: Granitskivan är också ett snyggt inslag i rummet, delvis därför jag är intresserad av detta alternativ.

Better to burn now than to fade away.

Edited by - Kaffemannen on 2004/11/17 14:28:48
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/17 :  14:33:57  Show Profile Send mapem a Private Message
Kuddar är bra om du inte har höga och smala högtalare. Då blir det väldigt vingligt. En kompis till mig har efter mycket experimenterade fastnat för en kombination av spikes och trädgårdsplattor. Ja, såna där vanliga av betong. Granit är säkert snyggare.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:10:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har sd-kuddar under mina 804:or, jag har exciterat dem medelst knuffar (tämligen hårda) och de svajar till men ramlar inte.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:34:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men du kanske inte hoppar omkring och spelar luftgitarr när du lyssnar på musik?
Sitter stilla och mediterar till musiken?
Inga barn eller stora klumpiga hundar?
Själv skulle jag inte våga ha kuddar under golvare.

Och varför mobbar du Göran Zachrisson? Han har ju helt rätt, antingen går den i eller så missar man. Han gör bara som alla andra på TV och för att inte tala om politiker, pratar utan att säga något.

Edited by - Björn-Ola on 2004/11/17 16:45:08
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:42:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I Jönköpingstrakten har det här med granitskivor under högtalare spridit sig som en farsot.
Källan kan spåras till Balance-butiken.
Har man ett mjukt trägolv kan det vara bra. Basen förbättras lite.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:47:27  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kör oxå själv kuddar, spikes i kombo med granitskivor skulle väl vara för att skydda (parkett) golvet!?? Kuddar kan upplevas som ostabila, men kan bara instämma i Rydbergs kommentar. När jag puttar till mina 802:or ordentligt så svajar de till (lite), men det skall mycket till för att välta dem. Se bara till att köpa "rätt" kuddar, viktanpassade till dina högtalare så skall det inte vara några problem, luftgitarsspelande, hundar och barn till trots.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:34:12  Show Profile Send Margaux a Private Message
Mina erfarenheter:

Hade först ingenting. Satte sedan på vanliga spikes. Blev bättre. Drog åt spikesen med skiftnyckel en gång. Blev ännu bättre.

Köpte Soundcare fötter på rekommendation - blev sämre. Satte tillbaka spikes.

Läste att spikes var dåligt men SD bra så jag köpte och provade SD fötter istället. Blev sämre. Satte tillbaka spikesen.

Lät tillverka 8 cm tjocka granitskivor som jag satte under spikesen. Blev ännu bättre. Så har jag det idag.

10 mm låter lite tunnt. Eller?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/11/17 18:37:49
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:45:21  Show Profile Send Pelle a Private Message

Var på HiFi Klubben igår och köpte VT Feet (Valhalla Technology). Fungerar på samma sätt som de mjuka SD-fötterna men är fyrkantiga. På min svajiga parkett (parketten ligger på ngn slags hård plastmatta för att öka luftcirkulation men sänka ljudkvaliteten...) upplevde jag bättre separation, mindre spretighet, mer lugn, bättre förmåga att plocka fram rumsinformation och bättre definierad bas. Kostade mig 300 kr för 8 fötter.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:08:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Mjuka fötter, hårda fötter... olika principer...
Testa och återkomm med resultatet.
Det beror till stor del på rummet. Spikes är tänkt att koppla komponenterna till rummet, medans dämpkuddar ska separera i så sor utsträckning som möjligt. Så vad händer när man ställer spikes på tabletter, eller för den skull en granitskiva?
Man får en luftspringa under högtalaren. Denna luftspringa gör mycket med basresonanerna, och flyttar upp elementen en bit så reflektionerna från golv/tak blir annorlunda.
Så det är svårt/omöjligt att säga vilket som blir bäst hos dig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:58:11  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
ojoj, många svar har man fått och det är som vanligt en del delade meningar men dom flesta verkar vara överens om att det inte kan bli sämre vad jag än väljer :)

8 cm skiva...hmm det blir nog lite väl saftigt och priset lär ju stiga dessutom rätt rejält. Dessutom om jag ska ha något mer därunder så kan jag inte ha en granitskiva som är alltför tjock heller.
En poäng med granitskiva är just stabiliteten då soundcare "puckarna" är rätt små och få. högtalarna är ju rätt smala och höga också. 1 meter i höjd och bredd c:a 23 cm, väger 20 kg stycket.
Men som sagt den som lever får se och jag ska nog testa granitskiva först och återkomma med resultatet, senare blir det sd-fötter , och slutligen en kombo :)
Det tråkiga är att jag kan inte göra seriösa mätningar vilket också skulle vara intressant, detta pga okunskap hur man går tillväga och att jag inte har den utrustningen så jag får lite helt på mina öron :)

ps. som nykomling måste jag tacka för det vänliga bemötandet och hoppas att alla har överseende med att jag och andra inte har samma kunskapsnivå som vissa andra här på forumet. Är djupt imponerad över det tekniska kunnandet på detta forum bland många medlemmar.



Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:02:29  Show Profile Send EAR a Private Message
Det här med Granit har varit uppe innan.Om du går till en stenhuggare och ber att få köpa överblivna bitar från sånt som är utsågat till diskhoar osv så brukar priset inte bli så högt dessutom brukar man kunna få vilken storlek man själv önskar sig.
Bor du i södra skåne kan jag ev hjälpa dig

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:12:11  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Det är ju en bra ide istället för att köpa färdigt och nytt, bor i malmö så pma mig om det där :)

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:01:57  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
For mange år siden hadde jeg et par store Snell Type B med 2 x 10 SEAS basselementer per kabinett, som låt mer distinkt i bassen når spikes'ene stod på 30 mm finpolerte steinplater. En bonus er at det kan bli pent interiørmessig, også. :-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:03:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Resultatet mellan olika fötter beror mycket på vilket golv man har. Så du får nog testa dig fram. Vad har du för gänga på högtalarna ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:01:24  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har utan tvekan fått bäst resultat med BDR cones på vanliga hockeypuckar - slår sd-foten och pulsar point (som slog soundcare superspike i ett test i High Fidelity) - jag har slipat furugolv i mitt rum. Kan tänka mig att det funkar ännu bättre om man ställer BDR cones på BDR pucks - men det kostar ju en slant

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:50:08  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
EAR, stenhuggeriet ut mot Svarte?
SD fötter har jag bara bra erfarenheter av. Rekommenderas varmt!

Vet någon förresten vilken gänga det är på Sonus Faber GP Home? Är det millimeter eller tum? (Har tyvärr inget verktyg för att kolla gängstigningen här i Japan) Jag funderar på att sätta dit ett par Soundcare istället.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/11/18 :  01:52:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja mot Svarte

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/18 :  11:37:42  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
Johan björklund, har ingen gänga på högtalarna, kan endast köra med antingen soundcare spike2, vt-feet eller sd-fötter. Därför det är prat om granitskivans vara eller icke vara :P

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:10:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Både ock skulle jag vilja säga, granitskivan för att ha ett stabilt underlag, sedan kuddar eller spikar.

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/18 :  22:06:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kaffemannen


Alright

Jag har ett par soundcare med gänga liggande o du bor ju i krokarna.
Drkims lösning är nog den bästa o den dyraste , tyvärr. Jag har själv pyttesmå teflon brickor under mina moheffa spikes. Jag ska under vinterna prova lite olika lösningar. Runda granit bitar alá BDR hade varit lite fräckt. Tror du dom kan fixa det EAR ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000