HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare SP 31.7 ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/17 :  06:53:20  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Är troligtvis på väg att uppgradera min anläggning med en Primare SP31.7.
Har idag en Rotel RSP-1066 där jag är nöjd med bioljudet men inte musik dito.

Kommer jag få ett betydligt bättre musikljud med Primare SP31.7 ?

Eller gäller det fortfarande att koppla på en "ren" 2-kanalare för att få det där njutbara musikljudet.

Hoppas nu ni förstår vad jag menar. Och kommer med era funderingar kring detta.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/11/17 :  08:06:48  Show Profile Send dali a Private Message
Du har väl kopplat 2-kanal via Multi-ingångarna? Då kopplar man förbi alla processorer och får ett "analogt" ljud. RSP 1066 har fått mycket bra resultat i ALLA tester den varit med i, jag tror inte att Primare SP 31.7 är så värst mycket bättre ... har dock inte hört den eller jämfört med 1066.

Vad har du för övrig utrustning, det kanske inte är 1066:an som är den svaga länken?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/17 :  09:54:22  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag har kopplat min dvd både analogt på en ingång märkt "CD" och digitalt på en koaxial ingång.
Har en Amplifix som jag integrerat i systemet. När jag ansluter dvd:n till den och kör 2-kanal så blir det ett helt annat ljud (till det bättre).

DVD:n är en H/K DVD25. Den är nog den svagare länken i kedjan. Åtminstone vid cd lyssnande.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:17:56  Show Profile Send dali a Private Message
Du kör alltså Amplifixen som slutsteg även när 1066:an agerar försteg?

Jag skulle prova flytta DVD:n från CD-ingången till multi-ingången, då åsidosätts alla filter i RSP 1066. Låter det fortfarande inte bra då skulle jag nog fundera på att byta DVD snarare än 1066. Min erfarenhet är att CD-/DVD-spelare påverkar mer än försteget.

Det kan förstås även vara så att du helt enkelt inte gillar Rotels ljud, då är det inte mycket annat att göra än att leta reda på något annat som passar din smak bättre.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:46:18  Show Profile Send lunke a Private Message
Har själv med SP31 och tycker att det låter utmärkt i 2-kanal.

Lyssnade just på 1066:an när jag skulle köpa processor
men tyckte att det var mer tryck ur Primaren.
"Bättre musikljud" det får var och en avgöra men har inte hört någon som tyckt att 1066:an är bättre.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/18 :  12:31:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message
dali: Tack för tipset. jag ska prova att koppla in via multiingången.
DVD:n ska i framtiden bytas ut. Jag tror nog den är den svagaste länken i min anläggning.

lunke: Kul att du har samma uppfattning som jag. Jag har själv inte kunna direkt jämföra dem mot varann. Men känslan är att det är mer tryck från Primaren. Framförallt i 2-kanal.
Är det den nya SP31:an du har? Isåfall vet du om det är stor skillnad mellan den och föregångaren SP31.7 ?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/11/18 :  13:06:09  Show Profile Send lunke a Private Message
Jag hade en 31.7 innan och märker ingen större skillnad förutom designen och flytten av strömbrytaren till baksidan.
Kommer du över en 31.7 till rätt pris kan jag inte annat än rekommendera den.
Men det är mitt tips, lyssna och avgör själv.

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/18 :  13:20:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
lunke: Tack för den informationen. Jag har nu lagt ut en köpes annons. Om du vet någon som ska sälja så tar jag gärna emot tips.

Jag har lyssnat på kombinationen SP31.7 + A30.5. Det lät mycket bra. Sedan kommer jag dela upp med ett 2- + 3-kanaligt slutsteg, vilket jag tror/hört ska ge ännu bättre ljud.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2004/11/18 :  13:27:57  Show Profile Send Stigge a Private Message
Sitter själv med en RSP-1066 och har funderat på en sep. 2-kanalig stärkare. Tror inte du blir så mycket gladare med en Primare 31.7 alt 31. Visserligen så är den ett strå vassare än RSP-1066 men jag tror inte det är värt kostnaden. Om du redan har kopplat DVD´n analogt direkt till Amplifixen och inte är nöjd så tror jag inte att en Primare SP 31.7 alt 31 kommer att vara en bättre lösning. Då är det nog en ny dvd som gäller. Eller ännu bättre en sep. CD-spelare direkt till Amplifix

Lycka till
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:34:14  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ljudet via Amplifixen är jag nöjd med.
Det jag tänkt är att bara ha Primaren. Och alltså slippa koppla om mellan 2-kanals- och biolyssnande/(tittande).

Nästa uppgradering blir på CD och DVD delen. Där blir det två spelare. En ren CD och en DVD för film.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/18 :  16:22:15  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
UFFE T:

Om du nu skulle få tag i en SP31/SP31.7 så antar jag att du även skall köra primares slutsteg. Om det blir så, så kommer jag vara mycket nyfiken på hur det låter i rent 2-kanalsbruk jämfört med amplifixen. Vet hur amplifixen låter och därmed skulle lyssningsintryck bli mycket relevanta. Jag har en A30.1 själv och funderade på att, nån gång i framtiden, skaffa en primare processor och ett multikanalsslutsteg från samma tillverkare. Måste ha mycket bagrundsinfo denna gången då jag inte vill gå i nån fälla som jag gjorde när jag skaffade en begagnad SPA20 och inte alls blev nöjd!

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/11/18 :  18:34:05  Show Profile Send lunke a Private Message
Personligen tycker jag att kombinationen SP31 + A30.2 + A30.3
funkar alldeles utmärkt.
Om du ska lyssna mycket på musik i stereo så är det kanske att föredra att att välja en 2 kanalare och en 3 kanalare framför
5 kanalssteget.
Slutsteget A30.2 levererar mer och är lite
tightare än A30.5.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/11/18 :  21:57:46  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har provat Primare A 30.3mkII, alltså tre kanalaren och tyckte inte alls den lät bra. I mina öron lät den sterilt, tråkigt... jag vet inte hur jag ska beskriva det men både mitt eget Roksan caspian steg samt ett Myryad MA240 lät i mina öron och i min anläggning betydligt bättre. Jag tror 31.7 är ett bra begat köp som försteg/processor men jag tycker inte nödvändigtvis att du måste ha Primare slutsteg till den. Jag skulle ha övervägt någonting annat.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/19 :  07:14:02  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ett Primare SP31.7 blir det.
Jag har ett slutsteg A30.3 som jag tänker använda till surround+center.
Till en början kommer Amplifixen ta hand om frontarna.

Senare uppgradering blir ett rent 2-kanaligt slutsteg till frontarna. Som första alternativ då finns Primare A30.2. Men jag har även varit inne på Advantage S150.
Men jag tror ändå att A30.2 skulle lira bättre ihop med försteget. (Samma märke etc.)

Det jag först kommer kunna jämföra är skillnaden mellan min Rotel och Primare SP31.7.
Men även hur Primaren låter mot Amplifixens(förstegsdel).
Det riktiga testet blir när jag fixar ett 2-kanaligt slutsteg. Då kan Amplifixen få gå en match mot Primare Sp31.7+slutsteg.

Det ska bli intressant. Men det ligger lite längre fram i tiden.
Efter Sp31.7 kommer jag uppgradera med separat Cd spelare. Även vinylsidan kommer kanske före slutstegsinköpet.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/22 :  13:59:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej UFFE T
Jag hade tidigare en Primare A30.1,men har numera bytt till SP31.7 och A30.2 samt A30.3 och jag tycker att visst låter det bättre,men inte till det priset som denna kombination kostar mer än A30.1. Men om du dessutom vill få möjlighet till att spela flerkanalig musik så ser jag få kombintioner som jag i detta prisläge anser vara mer lämpliga. mvh Kristofer
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/22 :  19:22:39  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Whiskyman!

Så du har haft en A30.1 och har numera Sp31.7, A30.2 och A30.3? Om du skulle jämföra ljudkaraktären i denna senare kombo med A30.1:an. Vilka är då skillnaderna? Är de stora och åt vilket håll går de? Jag hade nämligen en SPA20 hemma ett tag och fann att denna är väldigt "laid back" jämfört med A30.1:an. Om det inta varit för att jag visste det så hade jag gissat på att det var ett helt annat fabrikat på förstärkaren, well. den tilltalade inte mig i varje fall. Du verkar ha hållit på med primare ett bra tag och det vore kul med lite erfarenheter. Har du förresten jämfört den slutstegskombo du kör mot A30.5? Blir nyfiken även här.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/23 :  09:06:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att den man har mer kraft och attack från effektförstärkaren A30.2 än från A30.1 men att skillnaden faktiskt inte var så stor som jag hade trott från början.

Dvs att kraften märks men att den sällan märks så påtagligt.

När det gäller SPA20 så kan en del av laidbackeffekten komma av det att man inte har lika effektiv nätdel till de 5.1 kanaler som skall drivas som för de två kanaler som är fallet när det gäller A30.1.

Men när jag var på Hifi mässan på Arken 2002 och köpte min uppsättning så hade SPA 20 just kommi tmen valet blev ändå den kombination som jag numera har och då framför allt eftersom jag får ett bättre stereoljud från denna. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:13:47  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Vill härmed tala om att jag blivit med nytt försteg.
Det blev ett Primare SP31.7.

Nu återsår bara det roliga att koppla och ställa in.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/23 :  20:25:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Whiskyman:
Om du då jämför den slutstegsuppsättning med A30.5, vilka är då skillnaderna? Är det bara rent dynamikmässigt eller skiljer även ljudkaraktären?

UFFE T:
Ska bli spännande att höra lite lyssningsintryck

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/23 :  22:13:00  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Lyssningsintryck kommer vad det lider.
Jag kommer nu ha min Amplifix som slutsteg till frontarna.
Amplifixen kommer också få gå en match mot Primare SP31.7 + A30.3. Om Primaren går ut med seger så kommer jag senare kopettera med ett A30.2 slutsteg.

Mycket kopplande, men roligt.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/24 :  09:44:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
HejUnholyRishna, skillnaden torde endast vara dynamikmässig, och att man tackvare detta får ett öppnare och mer kontrollerat ljud, det här eftersom Primaredelarna är klangmässigt samma.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/11/26 :  02:16:19  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Några lyssningsintryck ännu UFFE?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/26 :  07:42:26  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Igår kväll kopplade jag in Primaren. Jag har inte hunnit ställa in den ännu.
En kort lyssning blev det ändå, på låg volym.
Amplifixen fick ta hand om frontarna, som slutsteg och min "nya" Primare A30.3 surround och center.
Med musik, hann bara med en låt (Norah Jones), tyckte jag ljudet var lite ljusare än genom min fd. Rotel.
Jag kollade också på en tv-film. Bioljudet tyckte jag direkt var mycket bättre än med Roteln. Allt "flöt" ut bättre. Det kändes mer som "riktigt" bioljud.
Det här var några korta reflektioner på låg volym. Sedan har jag inte ännu ställt in alla parametrar riktigt.
Men så här långt uppfattar jag Primare grejerna, både SP31.7 och A30.3, som en lyckad uppgradering.
En reflektion från min hustru. "Vad skönt att bara kunna använda en apparat". (Volym- och ingångsväljarratten).

Jag återkommer med mera reflektioner om ett tag.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2004/11/26 :  12:34:13  Show Profile Send Stigge a Private Message
Uffe-> har själv funderat på en uppgradering till en 31,7 alt 31 men är fundersam om det är värt kostnaden? Tycker du att skillnaden mot Rotel 1066 vs Primare 31,7 var värd kostnaden? Det blir ju trots allt några kronor som skall fram...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:19:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej UFFE T du är välkommen att maila mig om det är något som du tycker verkar krångligt med Primaren. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:17:44  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Stigge: Uppgraderingen från Roteln till Primare SP31.7 är, så långt jag nu hunnit lyssnat, mycket väl motiverad. Och då om jag bara går på de ljudmässiga skillnaderna. (Jag har ännu inte "testat" Primaren så värst mycket, men ändå). Om man sedan tänker att man kan hitta en Primare SP31.7 beggad så gör ju det saken ännu bättre.
Whiskyman: Tack för det. Jag har kort varit inne i menyerna och har redan en del frågetecken. Så jag kommer nog ta ditt erbjudande om hjälp.
Tack på förhand.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000