Author |
Topic |
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 16:45:16
|
Här lägger jag ut mitt bygge med bilder och lite text.
Håller på att färdigställa mitt par HFLS-1 och bygger det i 28 mm:s stavlimmad bok som skall oljas i slutskedet. Limning av baffel står just nu på programmet. Hoppade på bygget i slutet av augusti -04 då jag upptäckte att det stod en bänkskiva på vinden till ingen nytta. Sen har projetet sakta växt fram och jag kommer nog nå slutet av bygget i december eller januari -05.
Bild innan limning av baffel:
Filter:
Baksida avrundad port:
Baksida och baffel samt filter:
Efter limning av baffel kommer lådorna att slipas för att få jämn övergång i limkanterna. Kommer även att runda av alla kanter med 9,5 mm:s radie. Fräser nåter i limkanterna och lägger på svart nåtmassa. Mer bilder kommer allt eftersom.
//Nygga |
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
Edited by - Nygga on 2004/11/16 18:50:51 |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 17:17:08
|
Bildreportage?
Ser snyggt ut iaf, Rusta´s billiga och finfina bänkskiva? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 17:36:42
|
åh se där stavlimmat blir ju riktigt snyggt lär ju använda det i nästa bygge...det där med faner var alldeles för jobbigt
hur har du gjort med fräsningen av elementhålen? ser ut som avfasningar runt om |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
kutte
Member
95 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 18:02:10
|
Hej Nygga jag undrar hur du har gjort med måtten på skivorna när du använder 28mm skiva, jag har en stavlimmad platta som ligger men jag får inte rätt på måtten för att få samma volym som orginalet, man skall väl ha frontbafflen i samma mått som orginalet, vilka mått använde du på dina skivor för att få rätt volym, jag tror jag ger upp snart hoppas du kan hjälpa mig med måtten
Hälsningar Kutte |
Den som inget frågar får heller inget veta! |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 18:33:51
|
@mangew: Japp rustas bänkskiva. Använde den till mitt barbord för drygt 1 år sen.
@Haakan: 45 graders fasning av elementhålen, eftersom jag har 14 mm:s försänkning.
@kutte: Räkna ut innermåtten och lägg till den extra tjockleken tex 9 mm som var mitt fall.
För övrigt har jag byggt efter orginalritningen.
Mvh // Nygga |
Mvh Nygga
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 19:48:36
|
jaså :) ser mycket bättre ut med sådan fasning...ger det nån ljudmässig fördel/nackdel? |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 20:22:07
|
@Haakan: Ljudmässigt vet jag inte, tror inte det i alla fall. Har gjort det för utseendets skull. Om någon skulle vara där och tippa härligheterna sitter elementen lite insjunkna som skydd kan tänkas. Hade tänkt att runda den kanten också men jag föll för vinkelfasningen. Lite trubbel när man bygger i massivt är att att minsta grad fel vid tillsågningen kan göra små glipor vid limningen. Jag noterade detta och funderade att rikthyvla lådorna men övergav den iden med tanke på att ändträet kunde spricka därför kommer det att bli nåtfräsning i limkanterna.
Tack för positiva intryck grabbar.
// Nygga
|
Mvh Nygga
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 00:59:33
|
borde det bli någon större skillnad i klangen mot mdf? man klär ju insidan oftast helt tätt ändå med bitumen.kanske om man knackar utifrån att lådorna har olika klang men innifrån borde det inte bli sån skillnad. Mycke snyggt förövrigt...ser ut som elementen kommer sitta som stulet i dom frästa hålen.ser nästan ut som du har byggt hornhögtalare med den fasningen runt hålen |
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/18 : 17:58:52
|
Ja då var bafflarna limmade på bägge lådorna. Nu ska det till och slipas samt fräsa avrundningarna runt om hela lådan. Nu syns avfasningen mycket tydligare runt elementet på den här bilden.
//Nygga
|
Mvh Nygga
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/11/18 : 21:23:11
|
Hehe...ser ut som det dyker upp en ny kandidat till "snyggaste HFLS-1:an" snart sagt varje vecka. Just nu är det din som aspirerar på titeln, om jag får säga mitt ;-)
Väldigt vackert träarbete som det ser ut av bilderna iaf.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/18 : 22:39:01
|
jag skulle vilja se dom med elementen monterade, väldigt fint verkar det bli iaf |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2004/11/19 : 14:17:29
|
ÅÅ va fina!!
Få i elementerna nu då....
Mvh Rolf |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 16:47:48
|
Då har jag varit ledig några timmar under dagen och fick då tid till att jobba lite mera på mina HFLS-1, grovslipade de från limöverskott samt jämnade till små överlappningar i träet efter limning. Avrundade därefter alla vassa kanter med 9,5 mm:s radie.
Mvh //Nygga |
Mvh Nygga
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:05:58
|
blir väldigt fina dom där...stavlimmad bok är inte alls fel
men i med elementen nu...så vi får se |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:41:12
|
nåååå hur blir det med elementen istatta??? |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 19:22:27
|
jag fick just en ny favorit =) mycket fint jobbat |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 19:22:54
|
jag fick just en ny favorit =) mycket fint jobbat |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 22:08:54
|
Jättefint!!
Gjer et mycket "tungt" inntryck. Hur blir det med diskanten og fresningen? Det er vel en slags hornladning? Hadde vært fint med en kommentar från konstruktørene på detta.
Funderade själv å runda alle kantene på mine også. Ångrar lite nu........
Har du andre mål på frontbaffelen enn originalet? Vil detta påverka ljudet?
Klart mest "proffsiga" HFLS-1 så langt!
Mvh Rolf |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 22:38:21
|
Snyggt! blir ännu bättre med lite olja på, kanske en färgad bets/olja |
|
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 23:30:53
|
Snyggt! Visst är det underbart att jobba i dessa skivor... Jag tänker "fanera" ett par OA50 med denna typ av bokskiva... lådan bli ganska mycket styvare och det är lätt att få ett snyggt resultat...
Dina burkar skulle göra sig bra tillsammans med mina nya Hypexsteg...
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 01:58:35
|
Hejsan och tack för alla uppmuntrande kommentarer..
@RODA: Jag har byggt i 28 mm bokskiva runt om, alltså 9 mm extra tjocklek. Det blev 9 mm:s extra försänkning för elementen därav kunde jag vinkelfasa elementkanten. Det var det ända som var annorlunda på måtten (norska:målen, tror jag). Ljudmässigt vet jag inte om det blir något annorlunda.
@mangew: Olja blir det, kokt linolja som jag polerar med vit schotchbrite för att få en mer blank yta. Det ger en ändring i utseende nästan åt körsbärshållet men inte lika rödaktig. Ska göra en provbit för att få det bästa utseendet som jag söker. Sedan efter att HFLS-1:orna blir klara kommer det att bli stativ till dessa, har du copywright på dina mangew? Mycket snygga för övrigt!
@avr7000: De blir mycket styva och tunga, ca 15 kg/st
Mvh // Nygga |
Mvh Nygga
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 02:01:12
|
quote: Sedan efter att HFLS-1:orna blir klara kommer det att bli stativ till dessa, har du copywright på dina mangew? Mycket snygga för övrigt!
Absolut ingen copywright, bara höra av dig får du ritningar. De är ju gjorda i exakt samma material som dina högtalare så de borde ju passa bra ihop sen om du använder samma material. |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 03:03:11
|
Klart det är Copyright på Orginalet Mange. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
SlaitH
Member
134 Posts |
Posted - 2004/11/23 : 08:25:31
|
De var ju riktigt snygga måste jag säga ...får hålla med om att de ger ett "tungt" intryck.
Hur drog du ihop alla hörn? Bara med lim eller chipsade du ihop lådan? Tips är alltid välkomna.
Det får nog bli en tv bänk i samma material. Såg en snygg modell på Ikea som jag tänkte bygga. Blir fint med bänkskiva i björk eller bok.
|
//Patrik
-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =- |
|
|
Topic |
|