Author |
Topic |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 08:37:50
|
Hej allihopa! En god vän till mig hållerpå att bygga ett eget bio-system, och skulle vilja skärma av fronthögtalarna för att skydda TV´n mot elektromagnetisk strålning. Jag undrar hur ska man bäst göra detta för rimliga pengar!? Vore jätteglad för ideer!
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 13:27:06
|
Hmmm till en rimlig peng säger du!? Allt är relativt och vilka kontakter man har! Men klä lådan invändigt med aluminiumplåt! Vet inte om ni kan ha tur med metallvaruhuset! De kanske kan kapa till ett par stuvbitar åt er då det inte behöver vara så vackert! 5mm plåt hade varit effektivt.... men kan kosta en slant! |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 15:05:01
|
Kan man verkligen skärma magnetfält med aluminium?
Tror det finns lösa magneter att köpa (på tex hifikit) som monteras bak på elementen som fungerar som skärmning, annars få man helt enkelt köpa färdiga skärmade element.. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/12/01 : 18:58:38
|
He he nej det kan man inte ..... läste fel! Trodde högtalaren skulle skyddas ...... så jag regretar mitt svar inget lämpligt svar alls! Kanske koppar eller bly! |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 00:10:33
|
my-metall att skärma lådan med, fast det kommer inte funka något vidare pga de skarpa hörn man får. Bättre med en metallkåpa runt magnetsystemet i plåt eller my-metall.
Eller varför inte byta till färdigskärmade element......Det är inte rätt men man kan göra så |
Wizard |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 10:21:22
|
En bakplåt mellan TV och högtalare. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 13:14:44
|
quote: En bakplåt mellan TV och högtalare.
Javisst men hur snyggt blir det igentligen? |
Wizard |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 14:36:40
|
Såjaaaa nu har jag lösningen stod och laborerade med magnetism på jobbet nu! En helt vanlig stålplåt 2mm Tar död på den magnetiska strålningen! Klä lådan invändigt med plåt tryck dit bitumen!!! Klaaaattt! Sedan får man göra som man vill så klart! |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 17:55:31
|
Wizard; Vaddå snyggt, jag trodde det här var DIY-avdelningen? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 18:25:16
|
Primere> Gör det någon skillnad om man jordar plåten eller inte? Blev lite nyfiken då jag funderade på detta i min ungdom (host), och fick tipset av min elektronik-handledare att jag skulle bygga in i plåt och jorda. Det blev dock aldrig verklighet... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 21:07:23
|
quote: Wizard; Vaddå snyggt, jag trodde det här var DIY-avdelningen?
Visst men allt behöver ju inte se ut som en "labbruska" lite finess ger själen ro också |
Wizard |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 21:14:28
|
Bubben jag vågar inte riktigt svara på din fråga! Men om jag går till vad förnuftet (mitt då) Så skulle jag säga att det kvittar tror det kommer kosta mer än det smakar! För om du då jordar chassiet vad ska då chassiet jorda? Det ända jag kan se som gör en skillnad så direkt är att du inte får någon elektrostatisk urladdning ! Får se om någon annan kan komma med en vettig förklaring! Om inte kan du nog utgå från att jag har rätt |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 22:58:42
|
Wizard; Kan du mäta själen? Nej just det! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/12/03 : 00:08:10
|
Jag har skrivit svaret på den här frågan några gånger, sök för ett utförligare svar.
A) För att skärma magnetfält använder man material med hög permeabilitet såsom my-metal, enklast och billigast är dock att använda vanlig järnplåt (ex en bakplåt) om man klarar sig med det. Rostfritt stål är i princip värdelöst i det här sammanhanget och bör undvikas. Koppar, aluminium, mässing m.fl hjälper inte heller.
B) Det spelar ingen roll om man jordar eller inte i det här fallet, den "skärmmekanism" man använder här har inget med elektricitet att göra.
|
|
|
|
Topic |
|