HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ferritkärnor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/16 :  14:49:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2011482.htm
Har lite frågor om ovanstående länk.

Dessa finns ju blandannat i stereoprodukter på strömsladden. Den ska ju tydligen dämpa oönskade signaler blandannat dvs RFI problem.

Frågan är om den hjälper lika mycket om man exempelvis skulle dra en kabel rakt igenom utan att linda ledarna några varv runt ferritkärnan?

Tittade även på denna produkt:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2011483.htm

Den antar jag man bara monterar rakt på kabeln utan att linda runt ledarna som man ska göra på ovanstående produkts länk? Fungerar den på samma sätt?

Är sugan på att någon gång bygga mig någon egen förstärkare så jag håller på att lära mig så gott det går

Vänligen
Johan Linnarsson

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:21:44  Show Profile Send Wizard a Private Message
Beroende på vilken impedans apparaten har som kopplas in på sladden och ferritmatrerialets karakteristik får man olika bra resultat. Köp några stycken olika eller flera av samma sort då impedansen adderas vid just den frekvensen som ferriten är verksam.

Prova och även att flytta ferriten på sladden från början eller slutet av sladden. Ett tips kan vara är att använda två stycken i var sin ände och sedan röra på en i taget för att "tuna" impedansen på kabeln. Tyvärr skulle man behöva en reflektionsmätare för detta Men det får ju inte bli för enkelt då försvinner allt det roliga

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000