HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken signalkabel till RIAA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:24:40  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

"Jag" håller för tillfället på att bygga en RIAA-klon av LC Audio's RIAA. (Egentligen är det arbetskamrater som tar hand om byggandet). Imorgon kommer kretskortet tillverkas och sedan ska vi göra en provkörning.

Nu till min fråga. RIAA:t ska ju kopplas till förstärkaren med hjälp av en signalkabel. Ungefär vilken kvalitet (prisklass) skulle ni rekommendera på signalkabeln med tanke på de produkter jag nämner nedan?

RIAA:t kommer kopplas till en Advantage Thor. Som skivspelare använder jag för tillfället en gammal Marantz, men den kommer kanske bytas ut till något trevligare, t.ex. Clearaudio Emotion eller Pro-ject 2xperience. De är båda grymt läckra, och åtminstone Clearaudion har ju fått fina recensioner.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/15 16:25:04

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:32:54  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Svalander säljer naganokas sortiment vilket verkar vara intressant. Inte allt för dyra.

http://www.svalander.se/shoppen/kabel.htm

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/15 :  22:51:25  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Mattias S: Tack för tipset. Men, tyvärr uttryckte jag mig nog lite luddigt tidigare, och jag tror därför inte att det är en sådan kabel jag är ute efter (rätta mig gärna om jag har fel).

Som jag förstår det är naganokas kablar avsedda för att kopplas från skivspelaren till en förstärkare med inbyggd RIAA, dvs. den ska förmedla den svaga signalen från skivspelaren. Dessutom har den ju en jordkabel, så något annat tillämpningsområde kan jag inte se att den skulle kunna ha.

Den skivspelare jag för tillfället använder har en fast kabel som skall anslutas till RIAA:t. Det jag däremot är ute efter är en signalkabel som kopplas från RIAA:ts utgång till förstärkaren, dvs. den ska förmedla den förstärkta signalen.

I så fall verkar det väl inte vara rätt typ av kabel? Om jag däremot skaffar mig en ny skivspelare som saknar fast kabel så kan jag däremot tänka mig att det kan vara ett bra val.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/16 08:06:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000