HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyckat högtalartweak - nja
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:15:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej!

Jag roade mig med ett litet högtalartweak efter tips av Troels Gravesen. Hans tweak gällde diskanten i ProAc-klonen, i mitt fall var det frågan om Rega Ela, med snarlik Scan-Speak 3/4"- diskant. Jag gick till Dekorima på Sveavägen och köpte en flaska Winsor&Newton Dammar Solution, 71:-. Om ni målar i olja vet ni vad den normalt används till, nämligen till fernissning av färdigmålade tavlor. Dessutom inhandlade jag en tunn pensel för 30:-. Sedan gick jag hem och stängde av förstärkaren och lade på ett tunt lager av Dammar-lösning på tygkalotterna på diskanterna. Sen åkte vi ut på landet. När vi kom tillbaka hade det inte riktigt gått 24 timmar, men efter en god middag med gott vin hade Troels rekommenderade torktid avlöpt och jag satte på förstärkaren igen. Efter en timmes TV-tittande antog jag att förstärkaren blivit varm nog för en provlyssning.

Varför detta experiment? Jo Elorna, som jag köpte löjligt billigt i en affär för begagnade radioprylar på Kungsholmen, är ganska vassa i karaktären i original. Som att lyssna på "a pair of tweeters" som någon uttryckte det på ett engelskt forum. Rega Ela är en TL-högtalare med en Scan-Speak 2008 och ett okänt 5-tums mellanbaselement (troligen Royd). Den är otroligt ful, särskilt gäller detta vårt par som någon oskickligt målat vitt. Rega Ela har i original, åtminstone i vårt rum, en vass överbetonad diskant som gör dem jobbiga att lyssna på. Men de går djupt i basen, vilket man kan höra om man anstränger sig riktigt och lyckas "höra förbi" diskantfräset.

I Troels Gravesens utförliga beskrivning av hur han jobbat med ProAc-kloner beskriver han hur han upplevde dessa som färgade och med en vass sibilant diskant. Han beskriver alla möjliga lösningar, byte av diskant, notch-filter, andra värden på filterkomponenterna för att komma till rätta med detta. Till slut tar han ut diskanterna, plockar isär dem, tömmer ut ferrofluiden, dämpar med en möbeltass (!) samt belägger kalotterna med Dammar-lösning. Då först tyckte han de lät acceptabelt.

Så avancerade övningar vågar inte jag mig på, jag nöjde mig med att bara måla på Dammar-lösningen.

Hur lät det då? Först lyssnade vi på Anna Ternheims nya skiva. Hennes röst gick nu fram mycket levande och naturligt, fortfarande sibilans men inte lika irriterande som tidigare. Fin ren pianoklang, gitarren lät också fint, och det märkligaste: bastonerna var nu tydliga och markerade. Sen Beatles "Let it be - naked", en skiva jag inte gillat alls förut, men nu satt vi bara och njöt. Rösterna var lätt att separera, musiken hade fått en sorts lugn helhet som inte infunnit sig tidigare. Därefter Patti Smith "Trampin" och samlingsskivan "Land". Pattis otroliga röst gick verkligen fram bra, och t ex "Power to the people" hade det tryck som låten ska ha.

Jo det var en tydlig förändring åt rätt håll. En helt annan balans, och det märkliga var att basen blivit mycket tydligare. Färgningen åt det ljusa och skarpa hållet var nästan helt borta. Fortfarande viss sibilans, men inte av det irriterande och vassa slaget. Högtalarna har fått en lugn auktoritet de inte hade förut.

Märkligt, lite fernissa bara. Kan det vara möjligt? Är det inbillning? Placeboeffekt? Det goda franska vinets inverkan? Jag tror inte det, förståss.

Edited by - mapem on 2004/11/17 07:41:22

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:26:50  Show Profile Send orthanc a Private Message
Det goda franska vinets inverkan....Tror jag på. :D 71:- kan man inte säga var dyrt. Ql att du blev nöjd iaf.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/15 :  13:28:05  Show Profile Send mapem a Private Message
Vi får se om jag är lika nöjd i kväll när vinets inverkan rimligen upphört. Vin som ljudförbättrande medel ska inte underskattas. I alla fall gick det åt så ytterst lite Damar-fernissa så den ekonomiska förlusten är minimal, särskilt om jag kan kränga det som blev över till någon konstnärsbekant.

Allvarligt talat, jag tror seriöst på detta. Se Troels Gravesens beskrivning här. Intressant läsning.

http://skourup.com/Troels.Gravesen/2.5_Clone.pdf

På sid 30-33 beskrivs hur man modifierar en Scan-Speak 2010. (Kanske skulle ha postat detta på DIY-sidan i stället)
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:24:00  Show Profile Send orthanc a Private Message
Någon inverkar lär det ha. Du ökar vikten på membranet. Skall själv se till att göra ett blindtest på Skilfing cones. Tyckte att det var för stor skillnad för att vara sann. :D . Men å andra sidan trodde jag inte att de skulle göra någon skillnad heller.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Vapor
fd "André"

20 Posts

Posted - 2004/11/15 :  20:12:36  Show Profile  Visit Vapor's Homepage Send Vapor a Private Message
Jo,kanskje det er en ide`.......
Bare penslet du på damaren uten å demontere noe?

Andre`

Rega Planet CD- Conrad Johnson PV 11 - DOXA Signature- ProAc klone
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/15 :  20:58:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Membranets massa ökar väl lite grann, och det blir väl lite styvare. Så någon liten påverkan på ljudet blir det nog. Tycker fortfarande att diskanten blev lite renare av behandlingen. Och det gör det lättare att lyssna på andra register också. Jag måste lyssna mer för att vara säker.

Jag demonterade ingenting, bara penslade på. Hade en bit papper som skydd.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/17 :  07:40:57  Show Profile Send mapem a Private Message
Nu har jag lyssnat lite till och jag tycker diskanten låter fint nu. Men det gör att högtalarnas begränsningar i andra avseenden blir tydligare. När man inte längre behöver reta sig på en vass diskant så upptäcker man annat att reta sig på. De små femtummarna grötar till det alldeles när musiken blir lite för jobbig för dem. Det låter underbart med "gles" musik men livet innehåller ju också Berlioz och hårdrock till viss del.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000