HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inköpslista till Gainclone samt klonfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:39:41  Show Profile Send Sebban a Private Message
Ingen som med bättre kunskaper än mig som har något att säga om komponentlistan?

Jag är lite otålig att beställa...

/Sebastian Petersson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:26:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan ju kolla här och jämföra mitt val. Jag har ELFA nummer i mina komponentlistor.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrp02

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:33:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ser väl i stort sett bra ut det där!
Dock bör du ändra till 1/2w motstånd istället för 1/4w som du har skrivit på din lista.
"All resistors 1/2 W carbon film"

Såvitt jag vet så är det ingen i sverige som säljer Black Gate och snart finns de väl inte att få tag på alls. Ryktet säger att produktionen är nerlagd.

Ett alternativ (som jag använt) är denna: 65-470-87
Eftersom den sitter i signalvägen så är det förmodligen bra att använda en s k "audiokondensator". Skulle säkert gå bra att trycka i Audyn, MIT, Mundorf eller någon annan lyxkondensator också. Dock kanske något overkill. Tänk också på att dessa kondensatorer ofta är ganska stora och klumpiga. Om den inte får plats så är kanske denna ett alternativ: 65-445-97

Seså, beställ och börja bygg och posta bilder nu!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:40:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Du glömmer väl förresten inte sånt där oviktigt som rca- och högtalarkontakter, nätbrunn och säkringshållare, kylflänsar (+värmeledande pasta)?

Eller bygger du i en gammal slaktad förstärkare, så du redan har allt sånt?

Vore ju retligt att komma på det när man är klar med allt annat och vill plugga in den för provlyssning...

Tips: rca och högtalarkontakter är betydligt billigare på biltema än hos elfa. Hygglig kvalité är det också!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:43:19  Show Profile Send ludo a Private Message
Har gått igenom din inköppslista och vill ge dej lite tips.
För det första så använder du alldelles för klena kondingar i matn.delen. Högre kapacitans kommer ge bättre bas, och högre spänningstålighet ger längre livslängd (det kan tom vara farligt att använda 25Volts kondingar i 26Volts system - se schemat nedan).
Ang. motståndstyper. Välj hellre metallfilm 0.6W isf kolytskikt(0.25W). Metallfilm har lägre brus och högre effekttålighet. Tycker att metallfilm passar bättre i den här applikationen.
Ang. kondingar. Jag föreslår att du använder Rifa PHE426 (250V). Dessa låter både bra o är rel. billiga.

Förslag till spänningsmatn till din gainclone:
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/18 :  02:39:20  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det där är säkert en jättebra nätdel i normala fall, Ludo.

Dock vore det att helt och hållet gå ifrån gainclonekonceptet om man använder 10.000uF elektrolyter till glättning. LM3875 är känd för att inte vilja arbeta med alltför hög kapacitans. Bättre (iallafall mer och djupare) bas, högre spänningstålighet och längre livslängd är förvisso helt sant. Dock tappar man detaljer och upplösning i mellanregister och diskant, av olika anledningar som säkert någon annan (peranders, UrSv?) kan förklara mycket bättre än jag! Har läst lite olika teorier om varför det är så, vill minnas att det egentligen har mer att göra med att rippel- och ESR-värden hos mindre kondingar är bättre lämpade än att det egentligen skulle vara kapacitansen som påverkar.

De små 150nF på slutet håller jag däremot med om till fullo, löd dom direkt på komponentbenen, eller iallafall så nära som du kan komma!

Min rekommendation om elektrolyter: Du kan lugnt hålla dig till den modell och fabrikat du valt, men hoppa gärna upp till 35 eller 50 volt, litegrann kan du säkert öka kapacitansen också. Typ 1500 eller 2200 uF, så borde du få lite mer kontroll i basen och ändå kunna behålla kvalitén i de övre registren.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:31:30  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Såg visst denna tråd lite sent, men ifall ni inte har bestämt er slutgilltigt ännu...

Grundrekommendationen för en GainClone som baseras på vad man tror sitter i Originalet från 47labs. Den är så här:
På förstärkarchippet LM3875 (dvs så nära som möjligt) skall man ha 1000uF på V+ och 1000uF på V-.
I power supply anser man att man skall ha 4700uF på V+ och 4700uF på V- per LM3875 som används.
Om man kör 2 chip så är rekommendationen alltså nära 10.000uF kondingar i PSU.
Jag tycker att Ludo's förslag på PSU verkar vettig.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/12/14 :  23:08:12  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
hög kapacitans. Bättre (iallafall mer och djupare) bas, högre spänningstålighet och längre livslängd är förvisso helt sant. Dock tappar man detaljer och upplösning i mellanregister och diskant, av olika anledningar som säkert någon annan (peranders, UrSv?) kan förklara mycket bättre än jag! Har läst lite olika teorier om varför det är så, vill minnas att det egentligen har mer att göra med att rippel- och ESR-värden hos mindre kondingar är bättre lämpade än att det egentligen skulle vara kapacitansen som påverkar.

Detta är inget svar på kapacitansfrågan, men en liten iaktagelse: Om
jag i min reciever ställer om fronthögtalarna till "medium size", så skickas det mindre bas till dom, då "lyfter" mellanregistret rejält. Skillnanden är som natt o dag (här kan du infoga lite audiofil termer efter eget tycke). Tyvärr låter det basfattigt då subben inte täcker upp det som fattas.
Det här ("lyftet")kan säkert förklaras med ord som intermodulation o distortion i elementen. Eller så är det min reciever som helt enkelt inte vill tillverka bra mellanregister samtidigt med bas.
Fast i så fall uppstår felet redan på lågnivå-delen, för jag kör med en GC som slutsteg.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000