HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om QLN Artec
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/04 :  20:57:25  Show Profile Send rö a Private Message
Är det fel på min hörsel eller min kringutrustning? Jag köpte ett par begagnade QLN Artec MK III för c:a 1 år sedan (med splitfield-filter och i ett kanonfint träslag. Tyckte att dom lät kanon (framför allt jämfört med mina gamla enormt "moddade" Pioneer HPM 150). Efter ett tag noterade jag att elementen bottnade och lät skräp på hög volym, vilket slutade med att lyckades få 2 st element (bas, of course) att lossna i limningen. In till Olle M. På Hifi-consult och kolla slutsteg. Bar hem bl.a. Krell KAV 300, Advantage A 300, men dessa hade mindre "pulver" än mitt gamla Luxman-steg. Hittade då beg. M-L 331 och 333.5, varav det sistnämnda gav allt pulver jag behövde. Olle tyckte dock att jag skulle prova Advantage monosteg S 250 och detta lät förbaske mej (ursäkta) ännu bättre. Mycket mer sammanhållet och homogent ljud, bättre mellanregister och en klart bättre diskant. Möjligen lite mindre klipp i basen, men detta var marginellt.
Upptäckte i samband med detta att min gamla CD, Yamaha CDX-1110, hade ett inbyggt försteg, varför jag "skickade av" även mitt Luxman-försteg och numera spelar med CD:n rakt in i slutstegen med Monster- signalkablar. Högtalarkablarna är MIT.
Nu till själva frågan: Jag börjar tycka att det lägre mellanregistret låter inneslutet och "träaktigt". Flyglar låter som locket är stängt i de lägre registren, men öppet och luftigt i de högre. Även med akustiska gitarrer kan få samma känsla i lägre registret. Har en kompis som har ett par Artec MK 1 som har ett (vad jag upplever) mycket bättre mellanregister, men dom saknar istället all bas. Han har dock piffat till detta med en aktiv Velodyn-bas, samt spelar med ett gammalt Krell-steg .
Är i övrigt nöjd med högtalarens egenskaper (till det priset), men självfallet skulle gärna basen kunna gå en bit lägre.
Min fråga är därför: Skall jag byta ner mej till ett par MK 1 och spetsa till det med ett kraftig sub eller ligger felet någonstans i kringutrustningen. Jag har provat med en separat DA-omvandlare av bra kvalité (glömt märket), men det gav absolut ingen förbättring. Eller skall jag byta till något helt annat. Jag vill inte bli av med sådana saker som högt ljudtryck och "avslappnad spelstil".

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/04 :  21:22:16  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Vet inte hur bra/dålig cd spelaren är. Men jag skulle våga satsa en rejäl slant på att många problem skulle lösas med ett riktigt bra försteg. Eller en bättre cd med inbyggt försteg. T.ex. advantage s1 kanske?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/04 :  22:35:20  Show Profile Send rö a Private Message
Jag misstänkte att jag skulle få just det rådet. Vet inte om jag ens vågar prova, får då lär det nog "fastna" hemma.

Fast vad jag egentligen ville var att få svar på om högtalarna, finns det någon som har, eller har haft, ett par dylika. Är Ni nöjda? Har Ni liknande synpunkter. Om Ni har haft ett par och bytt, varför och till vad? Är det någon som lyssnat till både MK 1 och MK III och jämfört?

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/05 :  08:14:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Svårt att bedöma om skillnaden verkligen ligger i högtalarna. Jag har hört i princip alla varianter av Artecen tror jag genom åren. Den homogena lugna spelstilen tycker jag har varit samma för alla. Mk 3 med splitfieldfilter borde vara en karamell man inte byter bort om stilen i det stor ahela är rätt. Din kamrat har förmodar jag inte samma kringutrustning eller kablar, alltså är det nästan omöjligt att säga.

Yamaha 1110, vad är det för spelare?
Inbyggt försteg i en Yamaha, vad är det för kvalitet på detta, typ av volymkontroll etc?

Det konkreta rådet är att ta hem en S1:a och prova. Den har väldigt lite konstigheter för sig samt en lysande inbyggd volymkontroll. Även om den är över budget så får du i alla fall klarhet i saken.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  08:19:22  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Det kan vara så att din CD-spelare har en digital volymkontroll. Med en sådan förlorar du en bits upplösning varje gång du sänker volymen med 6dB. Detta gäller förövrigt diverse Wadia-maskiner också.

Om din spelare har en sådan är det nog bättre att skaffa ett försteg eller en passsiv volymkontroll.

S1:an lär ha en "riktig" analog volymkontroll och lider alltså inte av dessa problem.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/05 :  08:49:46  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hej morello

det där med wadia stämmer inte. Läs på deras hemsida.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  09:19:31  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

Hej morello

det där med wadia stämmer inte. Läs på deras hemsida.



Hej!

Det vore skumt om Wadia rubbat på verkligheten.

John Atkinsson skrev så här ang en Wadiamaskin:

"Other than my surprise at the slightly-higher-than-expected lower-frequency noise floor, the only real consequence is that the Wadia's digital volume control should not be used to apply more than about 12dB of attenuation in critical listening situations. "

Det ser ut som om Wadian arbetar med 18-bitars upplösning internt.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/05 :  19:47:27  Show Profile Send rö a Private Message
Sladd, du som lyssnat till samtliga modeller av Artec, vad tycker du att det är för några större skillnader mellan Artec 1600, Mk III och MK III med splitfield-filter. Tydligt är ju att 1600 inte alls hänger med ner i djupbasen, men är det några skillnader i övrigt.

Om man jämför med QRS Saturnus, får jag med Artec:ens avslappnade spelstil, men ändå med ett häftigt tryck om så önskas.

Apropå CD:n, så är Yamaha CDX 1110 en rätt gammal typ, den kom samtidigt som Pioneer PD-91 och var jämförbar i kvalité och spelstil. Det var nog bland dom första 18-bits spelarna. Olle M. hade fått in ett parti som han sålde någon tusenlapp billigare än PD-91. Vet inte om det är en digital volymkontroll, men den lämnar inte speciellt hög utsignal, endast 2 V (det får väl anses vara rätt lite )

Jag är nog rätt medveten om att S1:an eller likvärdigt är nästa naturliga steg, men jag känner ändå att högtalarna inte är 100 rätt (kanske bara en galen känsla).

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:23:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Modellerna från 1600 fram till splitfield ger bättre bas kanske men framför allt bättre upplösning. En Saturnus är en annan skapelse på något sätt. Jämför man med annat så har du kanske hört Thiel 2,2 och 3,6. Det skulle man kunna kalla Saturnus ljudtyp medan Artecen gränsar mer åt ett par martin logan Request eller Apogee.

I ditt fall så handlar det inte om högtalarna i mina ögon. En mer än 10 år gammal Yamaha med inbyggd volymkontroll?

Byt.

Nu.

Vad som helst som kostar mer än 5 lapp spelar skjórtan av den, hitta en begagnad Advantage CD 1 S med volymkontroll i så är du också hemma. En S1:a och du är rejält hemma för lång tid framöver.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:30:48  Show Profile Send rö a Private Message
Ord och inga visor, precis som de ska va. Nu vet jag vad som gäller. Tack, sladd.

Lilla gumman, vad säger du om att höja bottenlånet? Inte de, nä. Ok, då får Olle vänta lite till då da

Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:36:35  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by rö

Ord och inga visor, precis som de ska va. Nu vet jag vad som gäller. Tack, sladd.

Lilla gumman, vad säger du om att höja bottenlånet? Inte de, nä. Ok, då får Olle vänta lite till då da



Din CD-maskin behhöver inte nödvändigtvis vara så dålig.
Ta med den till en handlare och jämfört med något annat, men undvik volymkontrollen(om den är digital).

Digitala volymkontroller ger sämre upplösning oavsett fabrikat. Wadia är inget undantag.

mvh\Joe





Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000