HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vinterprojekt - Ännu en 3-vägare (eller 4-5..)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:32:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vintern närmar sig och det börjar bli dags att dra igång ett nytt projekt. Jag har funderat länge på om man skulle ta och hitta på något "helt" eget. Mina första högtalare var ett par La Petit Audiophile och det var 1985 eller så. Jag startade om och byggde kloner för ett par år sedan och byggde sedan glatt ett par HFLS-1.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:33:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Detta gav mersmak och jag lyckades med total assistans av en mycket kompetent konstruktör bygga ett par sovrumshögtalare med mycket gott resultat. BedRock var född:


Edited by - UrSv on 2004/11/13 17:34:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:35:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag drogs sedan med i hysterin och gruppköpet av Tangbandare och byggde mig en bunt av standardimplementionen av W3-871s. Detta var också roligt och lät rätt trevligt för vad det var.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:43:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Naturligtvis blir man inte nöjd utan att jag drömde under tiden för dessa byggen även om att bygga en helt egen konstruktion och se om detta kunde hålla. Jag letade och tittade på massor av element utan att inspireras tillräckligt eller hitta vad jag sökte. Till slut hittade jag mitt drömmellanregister som jag tyckte det. Frågan var bara vad man skulle kombinera det med? Dåvarande epkpeng nämnde då plötsligt i en tråd att Scan-Speak hade en ny diskant på gång och det visade sig vara exakt vad jag letade efter. Frågan var nu bara vad man skulle välja för bas på begränsad budget...

Tiden gick och jag letade desperat efter någon som sålde det mellanregister jag bestämt mig för och en vacker dag efter nästan tre år hittade jag en lämplig leverantör. Detta var början på min senaste resa, en resa en smula utanför konventionen och dessutom en resa jag ännu bara påbörjat. Det var dags att börja jobba på den högtalare som jag hoppades skulle ta mig en bra bit över kloner och HFLS-1. Detta var idag...



Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:53:32
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:44:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Sagt och gjort. Denna gång kör vi med provlådor.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:46:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Diskanten var den till pappers och verklighetens gedigenhet mycket lovande Scan-Speak R2904-710000. Den spelar ganska snyggt upp till 40K och har en känslighet på 94.5 dB. Spridningen är myclet fin och den baserades ju på den första R2904-700000 dvs "ringradiatorn" som jag ratade direkt.


Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:33:10
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:51:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mellanregistret som orsakat så mycket letande och sömnsvårigheter var PHL 3451. De flesta tänker nog att här ser vi beviset på att han inte spelar med full kortlek och att han definitivt inte vet hur man bygger en högtalare. Detta är ju helt sant naturligtvis men varför skulle det stoppa mig? Jag är övertygad om mellanregistrets förträfflighet och jag uppnår flera saker med just detta element tack vare dessa egenskaper:

1. Hög känslighet
2. Mycket låg grunddistorsion
3. Mycket låg distorsion pga strömmar tack vare den höga känsligheten

Naturligtvis kan det medföra en del problem att använda ett mellanregister som är lite större än vad som är vanligt. Detta har jag dock räknat med kan ställa till problem och det finns två omedelbara lösningar på det problemet:

1. Dela lågt och brant för diskantens skull.
2. Använd spridningskontroll (wave guide).

Vad det blir för lösning är ännu inte helt klart.

Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:34:01
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:55:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mellanregistret har en känslighet på 101 dB/1W och väger 5.84 kg. Det är på 10 tum...

http://www.phlaudio.com/datasheets/25_pdf/3450.pdf



En smula utanför konventionen som jag nämnde tidigare...

Edited by - UrSv on 2004/11/13 17:56:05
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:58:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dessa två kommer nu båda att sitta i slutna separata lådor. En liten låda till diskanten och en 6 liter sluten låda till mellanregistret.

Vad har man nu för basar till detta och vad väljer man för typ av låda? Jo, jag är nu övertygad om att dipol är vägen att vandra för basen, eller mellanbasen egentligen, och så fick det bli. Jag letade en del och hittade en billig bas med ganska bra egenskaper som borde fungera alldeles utmärkt i denna högtalare. Det fick bli en knippe SLS12:



Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:34:53
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:02:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
intressant mellanregister

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:03:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag skrev 3-vägare eller 4-5 och vad det innebär är att jag kommer till detta alltid köra subwoofer. I nuläget är detta i form av en enda XLS10/PR i 24 liter låda men förhoppningsvis utökas detta till 4 stycken totalt.



Den eventuellt 5:e vägen kan komma att bli en superdiskant men just nu får detta duga. Konfigurationen blir alltså:

Diskant: Scan-Speak R2904-710000 i sluten låda 2kHz-40kHz
Mellan : PHL 3451 (10 tum) i sluten 6 liter låda 250 Hz - 2 kHz
Bas: Peerless SLS 12 i öppen baffel 45 Hz - 250 Hz
Subbas: Peerless XLS10 med passivradiator i sluten 24 liter låda > 45 Hz

Edited by - UrSv on 2004/11/13 18:09:50
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:05:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nähä, nu är det dags att bygga lådor...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:11:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst är det ett intressant mellanregister Haakan. Jag tror benhårt på det...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:14:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag glömde visste en sak...

Vän av ordning kan nog tycka att matchningen av känslighet haltar lite och det kan nog vara så. Om man dock tar en liten stapel förstärkare och kopplar en sådan här innan funkar det nog kalas:



Edited by - UrSv on 2004/11/13 18:16:12
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/11/13 :  19:04:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
PHL-elementet ser intressant ut, vad får man punga ut med för ett sånt och vart köper man det? Tror nog att du kan gå ner ytterligare i delningsfrekvens och lägga dig runt 1500 hz. Hur branta filter kan du få med Ultradriven?

Hur som helst ett mycket intressant system och det ska bli kul att följa detta!

Förresten, vad är det du inte gillar med ringradiatorn?

Mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  19:11:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tror det är mycket trevligt. Disten är mycket lägre än för ett vanligt hifi-element och det är vid nivåer 10-12 dB högre. Troligtvis kan jag lägga mig lite lägre i delning och tjusningen med DCXen är ju just att det går att pröva hur mycket olika varianter som helst. 48 dB/oktav är det brantaste vilket torde räcka. Priset för PHL3451 på rätt ställe hamnar kring SEK 2000 stycket.

Den vanliga ringradiatorn har en spridning som får mig att rysa av obehag. Denna är kalas i detta avseende.

Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:36:31
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/13 :  19:36:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo den där diskanten har jag suktat efter ändå sen den kom (2mån?)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/13 :  20:35:50  Show Profile Send U1 a Private Message
UrSv: Ser mycket lovande ut. Jag bygger med mycket lika element. Behringern är fenomenal. Hur skall du göra delningen? Behringern ger endast 3 stereo kanaler, annars behöver du 2st.

Kolla jans sida www.soundimage.dk han kör också med SLS / PHL, jag kör SLS / JBL 2123H. 10" i mellan är tufft!

MvH
Johan
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/13 :  23:33:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tänkte bara på hur beteendet blir vid delningsfrekvensen.
Hur blir det vertikala lobingen med en 10 mellanreg? Ska du minska den vertikala strålningen placera mallanreget på något kreativt sätt eller ska du ha lober som ger stor spridning vertikalt?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  23:49:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Haakan:
Jag tycker själv det verkar vara en mycket intressant och kompetent diskant och den är precis vad jag letat efter i egenskaper. Mina är över 6 månader...

U1:
Tycker så själv också naturligtvis. Som sagt kommer jag köra Behringer DCX2496 och det blir S/PDIF in och tre stereokanaler ut. Sen blir det en 4/5-vägs volymkontroll som tar hand om subbas och eventuell superdiskant som matas analogt parallellt och alltså hanterar sub analogt ursprung, 3 kanaler i stereo och sedan eventuell superdiskant med analogt usprung. Jag har pratat med Jan om hans erfarenhet med 3451 och han var positiv (de refererar till hans högtalare i senaste High Fidelity där de pratat om en högtalare från Aurum Cantus och dessutom en DIY-variant med PHL3451 och en G1 banddiskant). Det visade sig, efter att läst hans sida ett par gånger och sedan bestämt mig för att använda 3451, vid en söknng på lämpliga basar att han faktiskt använde SLS 12" också. Trevligt att du också kör liknande upplägg.

brumel:
Det får jag se lite. Som sagt är jag lyckligt obildad i de flesta problem och kan alltså utan förutfattade meningar misslyckas fullständigt med vad jag försöker åstadkomma. Eller träffa rätt. Jag är mer orolig för spridning horisontellt än vertikalt.

Edited by - UrSv on 2004/11/13 23:52:44
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  23:59:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att ytterligare nämna något finns en framtida Plan B där basarna och diskanten har en känslighet som kan kombineras i ett vanligt parallellfilter där jag med hjälp av endast två förstärkarkanaler och passiva filter köra denna högtalare som 3-vägare på konventionellt sätt om jag så önskar och har tid och lust att utveckla ett vanligt filter. I detta fall kan högtalaren alltså sättas in i valfri situation via lågnivå direkt eller "högnivåadapter".
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/14 :  00:20:19  Show Profile Send brumel a Private Message
PHL har nog rätt dålig horisontell spridning vid 2 khz men det är bara vad jag tror. Jag har inte sett några kurvor för detta element. Men stora element kan ha en abrupt övergång mellan rundstrålande och beamande beteende vid delningsfrekvensen. Det kan ge ett mera upfront, detaljerat ljud och det behöver ju inte vara någon nackdel.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/11/14 00:22:31
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/14 :  01:01:19  Show Profile Send gongken a Private Message
Härlig whiskey!

A

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/14 :  09:23:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
brumel:
Spridningen är ju en liten öppen fråga men vi får väl se hur det blir.

gongken:
Riktiga verktyg är viktigt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/14 :  13:26:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klart intressant konstallation, UrSv.
PHL är ju klart intressanta beroende på extremt gott rykte, hög känslighet och dessutom ett mycket trevlig bemötande från gänget på PHL!

Jag tror fler och fler hempulare, nybörjare som avancerade, kommer att nyttja den hjälp du tar till med aktiva, digitala filter. Klockrent att kunna sitta och pilla filter utan att för den delen behöva tänka på att "Nu skall jag inte dricka mer kaffe för då kommer jag inte kunna löda mer pga darriga händer".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/14 :  16:18:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
aktiva å digitala filter måste ju vara det ultimata...förstår inte varför inte alla använder det

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000