HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare vs. högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/11/13 :  11:21:56  Show Profile Send vole a Private Message
Kikade runt lite på forumet ang. just kombinationen rörförstärkare och högtalare. Hittade dock inge konkret tråd ang. just detta.

Vad har ni, rörvänner för erfarenhet av just denna kombination, dvs. vilket matchas bäst ?
Många gånger kan man läsa att folk är mycket nöjda över Mosen ihop med olika E.A konstruktioner, det är dock inte ofta man hör något kring övriga matchningar (finns ju iofs Pac´s ASL rep. var ju välskriven och testad på tre typer av högtalare).

Själv så kör jag just på en kombination som kommer från herren (Robban) som saluför ASL i Sverige och detta med stor belåtenhet.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2004/11/14 19:34:34

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:23:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inget är uteslutet. Hörde t.ex Magneplanar 1.5 (eller 1.6?) drivet av Edison Triod med VV52-rör. En omöjlig kombination? Inte alls - lät alldeles utmärkt. Fast då var det ju inte benknäckarvolym som ibland hos CH...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/13 19:07:54
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/14 :  17:22:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Vilken prisklass kan du tänka dig?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/11/14 :  19:48:36  Show Profile Send vole a Private Message
Blue, när det gäller prisklasser så kan man nog vara öppen för det mesta eftersom denna tråd mest är tänkt till att prata rent allmänt om passande kombinationer.

Jag har själv stött på ett par i min omgivning som funderat på att gå över till rör (själv så är jag ingen hejare på rör + högtalare) men som har en "rädsla" för att ta steget eftersom det inte är helt lätt att hitta passande högtalare i Sveriges alla hifibutiker (många kör ju faktiskt på en ren mainstream linje, dock inte sagt att dessa kan vara passande).
Det jag själv funderade på när jag la denna tråden var just att det finns en uppsjö av människor ute i landet som haft/har rörstärkare i sin hifi "stapel" hemma och då haft detta under många år, vilket säkert har lett till att många också har provat en hel del högtalare ihop med den/dem.

Som jag skrev tidigare så är inte jag någon "gammal räv" inom detta område. Dock vet jag det att jag aldrig (kanske inte ska säga det men det känns som det)kommer att ta in något annat innanför min dörr som inte har någon del av rörvärlden, jag är helt enkelt "såld" på det ljud som rör ger.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/14 :  21:44:08  Show Profile Send mus a Private Message
Sonic Frontiers Power 2 och Ino pi60, funkar rätt bra...
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:41:19  Show Profile Send bassman a Private Message
ProAc-klonerna passar ypperligt till både rör och transistor.
Jag kör båda varianterna och är helnöjd.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:49:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Den här tråden är helskum..eller är det jag

Den registrerar inte alla svar i räknaren, Bernt´s 1:a registrerades aldrig utan stod på 0, nu stod det 3 men de är klart och tydligt 5st ovan mitt.

Hör det samman med detta forms usla prestanda månne?

Avdelningen onödigt vetande...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:53:19  Show Profile Send Blue a Private Message
I engelska tidningar brukar dom ju gilla Castle, och para ihop dom med rörstärkare. Någon med erfarenhet av dessa högtalare?

Annars blev jag själv nyligen ganska förtjust i Living Voices Auditorium-högtalare. Dessa är framtagna med rörförstärkare i fokus och har en känslighet på 94 dB, vilket ju kan vara nyttigt om man inte har så feta wattresurser.

För övrigt håller jag i allra högsta grad med om att dom flesta handlare kör med mainstreamsortimentet av högtalare. Canton, Infinity, Audiovector und so weiter...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000