HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare med banddiskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:32:23  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.

Det är så att jag går och lurar på om jag ska byta högt.
Just nu har jag QRS Merqurius.
Det vill inte funka riktigt med dem hemma hos mig, det verkar som om att de inte kan "spela ut" riktigt.
Jag har ca 19m2 där de spelar.

Jag tog med hela min anläggning till en kompis som har minst 45m2 och spelade där.
-Jisses vilken skillnad det blev, det blev ett ruskigt liv i grejerna och ljudet växte otroligt mkt. Allt blev bättre hemma hos honom...

Till min fråga:
Jag har börjat kolla lite på stativare istället då jag tror att det kanske passar bättre hemma. Har funderat lite på något med banddiskant då jag tycker att det låter "trevligt".

Så jag skulle vilja ha lite tips om Stativare både med bandd. och "vanlig" diskant.

Jag spelar på Thor, CDfix med Transparent plus (xlr) emellan och HT PRO 9+ biw som högtk.

Ja just det, pris: 15-20k nånstans får det kosta.

Mvh /Mikaell.

Edited by - Mikaell on 2004/11/12 22:35:15

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/12 :  23:40:15  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjäna Mikaell!

Jag har Elac 330 Jet stativare till salu mycket förmånligt i klass du är ute efter.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32486
(Elac säljer samma diskant till Audiovectors bästa modeller)

Du är varm välkommen att demolyssna på dem i Uppsala! Ljudet är mycket tredimensionelt och dynamiskt. Basen går lågt (för stativare). Med bra sub är ljudet fantastiskt bra. Skulle säga att de är väldigt prisvärda.

Majla eller ring om du blev interesserad

Andra stativare som är värd att kolla:
totem signature one
wilson benesch arc (vet inte om de säljews i Sverige)

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2004/11/12 23:40:52
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/12 :  23:56:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Aurum Cantus Leisure 2 SE


Runt 9000kr har jag för mig..


// Jonas




Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/13 :  01:54:08  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Tack för era svar
Harri:
Jag har sneglat lite på din annons innan
Skulle vara mkt intressant att lyssna på dem men det är liiite långt till Uppsala från Borås
Men visst jag ska ha dem i tankarna.

Sanoj:
Var det dem som Sladd visade mig lite snabbt när jag var hos consulterna sist?
Självklart vet du inte om han visade mig dem men är det dom som står/stod i demorummet till vänster?

/Mikaell
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/13 :  02:05:24  Show Profile Send edison a Private Message
Aurum Cantus L2 lät görgött på Arken iaf, hörde Nils Lofgren "Acoustic Live" en liten stund - och huvvaligen vilken lättflytande musikglöd det kom ur dem...mkt läckert!

Vill också minnas mej hört Totem spelas i Gignos rum förra gången Arken ägde rum (2002) men modellen som spelades kommer jag inte ihåg.Lät även det underbart!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/13 :  02:15:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Totem model 1 (signature) är den bästa stativare jag hört i den lilla skaran. Ett par sådana skulle alla dar i veckan få plats hemma hos mig om jag var på jakt efter denna typ av högtalare i prisklassen. Den hade ganska stort ljud i liten låda och jag tror den passar finfint i mindre rum.

Den har dock ingen banddiskant!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/13 02:16:46
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/13 :  09:50:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sanoj:
Var det dem som Sladd visade mig lite snabbt när jag var hos consulterna sist?
Självklart vet du inte om han visade mig dem men är det dom som står/stod i demorummet till vänster?


Nu har jag inte varit i Alingsås på ett tag, men det låter som om det kan stämma.


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/13 :  11:13:20  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Harri: Jag har sneglat lite på din annons innan
Skulle vara mkt intressant att lyssna på dem men det är liiite långt till Uppsala från Borås. Men visst jag ska ha dem i tankarna.


Hej Mikaell!

Jag ska åka till Göteborg nästa fredag med min flickvän och stanna till lördag. Om du är seriöst interessad jag kunde bringa Elacerna för demolysning till dig under tiden vi ska stanna där (fre-lördag). Som sagt tycker jag att Elacerna är mycket prisvärda

Hör av dig, om det här låter intressant.

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2004/11/13 11:14:23
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/13 :  11:31:37  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ett litet tips till trådstartaren; Bara för att det är banddiskant behöver det inte låta bra, precis som allt annat. Varför är du bara intresserad av högtalare med banddiskant?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/13 :  12:29:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nurfen>
quote:
Så jag skulle vilja ha lite tips om Stativare både med bandd. och "vanlig" diskant.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/13 :  12:44:17  Show Profile Send nurfen a Private Message
.. Jag slutade läsa precis innan det

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/13 :  14:47:56  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nurfen>> En banddiskant har ett annorlunda ljud och spridning än vad en domediskant har. Då domen spelar ganska rätt på, spelar banddiskanten med större bredd i ljudbilden och känns luftigare anser jag.

Sen om det är bättre eller sämre är upp till var och en att tycka.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/13 :  15:12:04  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
MasterOfPuppetz: En banddiskant har ett annorlunda ljud och spridning än vad en domediskant har. Då domen spelar ganska rätt på, spelar banddiskanten med större bredd i ljudbilden och känns luftigare anser jag


Jag skulle säga att det stämmer. Jag blev väldigt imponerad med när jag hörde första gången banddiskantten (Elac). Jag har alltid varit "bas-älskare" men första det var första gången då jag riktigt fick "vibes" från diskantsidan. Hade aldrig före hört så luftigt och tredimensionelt ljud (och ganska få gånger efteråt). Och vokaler..

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

suntripper
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/11/13 :  15:13:17  Show Profile Send suntripper a Private Message
http://www.aurumcantus.com/loudspeaker/hifi/Volla/volla.htm
kolla in dessa...de har jag iaf fastnat för ..lär väl landa på en 25-30k lite mer än du var villig att ge men banddiskant och en otrolig finish...shoo ha en bra lördag kväll alla

/roger
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/13 :  15:31:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
hifi_harri> Elac har inte nån banddiskant utan en Air Motion Transformer (Framtagen av Oskar Heil), en helt annan princip.

MasterOfPuppetz> Skulle vilja säga att det är precis tvärt om, domen har en klart bredare spridning än bandet som man måste sitta precis rätt för att höra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/11/13 :  15:47:42  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Elac har inte nån banddiskant utan en Air Motion Transformer (Framtagen av Oskar Heil), en helt annan princip.


Ok - det viste jag inte, har inte så mycket tekniskt erfarenhet Låter lite annorlunda i alla fall, tycker jag...

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000