HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 AKG K1000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:31:56  Show Profile Send orthanc a Private Message
Ni som har denna skönhet, vad driver ni den med?

Jo, en bild lär jag ju ha med.
,

mvh

Anders

Edited by - Zalve on 2004/11/27 01:04:51

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:14:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag drev mina med en Rotel RA-1070. Nu har jag dock varken kvar förstärkaren eller lurarna...
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/11/13 :  08:32:23  Show Profile Send Lurman a Private Message
Generellt drivs dom nog bäst av en liten rörstärkare. Med transistorelektronik blir dom många gånger ljusa/skärande/metalliska i diskanten.

Själv kör jag med en Audiovalve RKV mkII (http://www.audiovalve.info/), och för pengarna är det en väldigt bra kombination. RKV'n är brusig, har lite bumlig bas och inte helt neutral återgivning i övrigt heller, men det mäktiga och varma rör-ljudet passar väldigt bra till ett par K1000 (som dessutom inte har djupbas). Om du är intresserad är det nog enklast att vända sig till Meier Audio (www.meier-audio.de). Dock har jag sett vissa "rykten" om att en Mk III skall vara på väg med bättre tolerans för låga impedanser och lägre brusnivå, så det kan kanske vara idé att vänta ett tag och se...

6moons.com har gjort ett par tester av förstärkare till K1000, och kanske kan du hitta lite tips där, eller varför inte på Head-fi.org

Hoppas det hjälpte.

/L

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/13 :  11:26:14  Show Profile Send orthanc a Private Message
marbrink: Kanske skall prova mitt Rotel RB-991 då.

Lurman: Bra läsning !

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:38:57  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har AKG:s K1000 dedicerade hörlursförstärkare för just AKG K1000 hörluren. Den är konstruerad och tillverkad av en tysk firma "SAC" www.sac.de som jag köpte den ifrån. Den finns tyvärr inte kvar på deras hemsida. Ihop med K1000 låter det mycket bra och man blir aldrig lyssningstrött.

Andras intryck av att K1000 låter metallisk har jag aldrig upplevt.
Tvärtom. K1000 låter mjukt och detaljerat. Ingen överdriven djupbas som kan förstöra den bästa inspelning. Mina avvikande intryck kanske beror på att jag inte använder förlängningskabeln utan kopplar in den 4 poliga XLR-kontaken direkt i förstärkaren.

Det som kan låta bättre är Sennheiser Orpheus. Det blir mer luft och mikrodetaljer, men till ett betydligt högre pris. Jag har hört den på Ågrens.

Kommer precis från Art Sound:s visning i Mölndal och har pratat hörlursförstärkare med dom. Opera Cyber 30 skall enligt dom vara en bra rörförstärkare för K1000.

Head Room www.headphone.com har tips på förstärkare till K1000. Just nu rekommenderar dom Grace 901. Tidigare har dom rekommenderat rörförstärkare med 300B (Cary och Antique sound) trots att dom är anpassade för högtalarimpedanser som är betydligt lägre än de 120 ohm som K1000 har. Borde inte bli bra.

Är själv intresserad av att prova min K1000 med en rörförstärkare. Kanske jag bygger en själv med en utgångstransormator. Det börjar komma transformatorer för hörlursimpedanser.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/11/14 :  10:00:18  Show Profile Send Lurman a Private Message
SAC förstärkare är tyvärr numera en saligen insomnad produkt, men den kanske går att hitta på ebay eller så.

Om du nu är intresserad av att knåpa ihop något själv så kanske detta kan vara något: http://www.pmillett.addr.com/ecc99_srpp_headphone_amp.htm

/L
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/14 :  14:59:51  Show Profile Send lars a Private Message
Lurman.
Tack för tipset. Länken använder Sowters transformatorer och det var dom jag redan hade i tankarna. Tranformatorerna kostar från 45 pund och uppåt, så det blir ingen billig lösning, men förhoppningsvis bra.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:55:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
orthanc: Det kan du nog göra.. Kan dock bli lite svårt med volymjusteringen kanske..200 watt in i K1000 är en del..hehe..
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:21:24  Show Profile Send orthanc a Private Message
marbrink: Får vara varmsam med volymhanden ... :D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:46:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
Väldigt varsam! hehe..
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/15 :  13:31:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hur står sig K1000 mot Sennheiser 650?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:09:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Väldigt olika lurar. I ljudbild finns det nog ingen lur som kan matcha K1000. Tror K1000 är lite mer neutrala...
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2004/11/15 :  19:00:15  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Hej,

angående AKG 1000, så har ASL två rör-försteg som har specialingång för dessa lurar, samt ingång för alla andra lurar också. Tex. kan Twin Head avvnjutas i vår butik med 2A3 rör.

Vill man ha andra lurar i den klassen är de nya Ergo AMT mycket intressanta. Kostar 5 900.- inkl förstärkare. Vilken är bäst? Kom och lyssna och avgör själv.

ASL Twin Head


mvh, Audio Concept - Robert


mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000