HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur koppla integrerad förstärkare med slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:14:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har ju en Primare I21,den har preout. Kan man bara koppla på ett slutsteg vilket som helst till preouten och ändå få ett homogent och bra ljud? Eller måste man ta Primare (tex 30.2)? Måste slutsteg vara "kompatibelt" med den integrerade? Hur mycket bättre blir det med försteg/slutsteg jämfört med integrerad/slutsteg? Alla tips mottages tacksamt!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/11/12 11:11:36

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:11:04  Show Profile Send Harman a Private Message
Tja Matte!
Du måste inte ta 30.2, men jag skulle bli förvånad om du hittar en bättre matchning. Det ger extra kraft men förbättrar sällan stereoskärpan och renheten, i ditt fall tror jag att den extra kraften kan ge mer liv och bättre kontroll. Om du väljer ett annat slutsteg så skall du kolla att ingångskänsligheten på slutsteget passar med utgångskänslighet med försteget dvs I21an.
Man får väl ge ca 15kkr för 30.2?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:32:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är ju inget som säger att delad för- och effektförstärkare generellt är bättre än integrerad. Men i det nämnda exemplet kommer du som sagt få mer kraft. Vilket, som tidigare diskuterat, eventuellt kan vara en poäng med de högtalare du har. Sedan skulle du ju i nästa steg kunna förbättra kedjan ytterligare genom att byta ut I21an mot Primare-försteg. Så ja, som vanligt är det lätt att hamna i en dyrbar uppgraderingscirkus, där det alltid är tveksamt om de upplevda ljudförbättringarna motiverar de utlagda cashen...

Så ja, mitt tips, take it easy...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/11/12 :  14:17:03  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag håller med: take it easy...! Och skulle pengarna ändå bränna i fickan kan du ju satsa på en ny CD-spelare istället (och behålla din Sony som dvd) samt köpa nya kablar.
Har f ö också en I21 och har satsat på Primares CD21 - det låter fantastiskt bra!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:11:02  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Slutsteget måste ha en förstärkning (gain) som någorlunda överenstämmer med slutsteget i den integrerade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000