HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen ägare till en Linn Sondek LP12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  17:19:56  Show Profile Send Margaux a Private Message
Handlaren sa bara det är inget problem vilket det ju inte heller är i juridisk mening. Någonting inom mig sade att han gjort det förut.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:43:52  Show Profile Send lars a Private Message
Grattis

LP12 låter tillräckligt bra för min del. Slår alla CD som jag har provat.

Den låter betydligt bättre än Thorens 2001 som jag hade tidigare.

En förbättring man kan göra är att byta ut standardkabeln (signal) mot tex Van den Hul skivspelarkabel (kostar inte alls mycket om man köper i lösa delar och löder ihop själv). Det blir ett lyft. Förstår inte att Linn levererar med en så pass medioker signalkabel som standard. Har dock inte provat Linns nya "silver".

Var försiktig när du torkar av skivorna med en skivborste då filtmattan blir statisk och fastnar på skivan när du tar bort skivan. Det är lätt (om tallriken snurrar) att filtmattan fladdrar in i pickupnålen.

Att byta från Lingo1 till Lingo2 gör också en stor skillnad.

Om du vill serva LP12:an själv finns det instruktioner på webben, eller be din Linn-handlare ha en kurs med dig.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:30:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Om du vill serva LP12:an själv finns det instruktioner på webben, eller be din Linn-handlare ha en kurs med dig.


Rekommenderar å det bestämdaste att låta handlaren göra det dock. Det är ingen barnlek att serva en tolva så att den låter optimalt direkt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/12 :  07:46:09  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hittade en fantastisk länk med bilder på i stort sett alla skivspelare som i tillverkats. Ny för mig iallafall.

http://digilander.libero.it/bellocaddo/turntablesgallery.htm

quote:
Var försiktig när du torkar av skivorna med en skivborste då filtmattan blir statisk och fastnar på skivan när du tar bort skivan. Det är lätt (om tallriken snurrar) att filtmattan fladdrar in i pickupnålen


Det blir att lära sig igen. Sådana här lärdomar mottages tacksamt så att de empiriska lärdomarna kan undvikas

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:58:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Helst ska du egentligen låta bli att använda skivborste. Visst, den är bra på att plocka bort dammet som syns, men den är nästan ännu bättre på att trycka ner "mikrodamm" i spåren på skivan -> mer knaster.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:20:29  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Någonting inom mig sade att han gjort det förut.


Förmodligen!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:39:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Helst ska du egentligen låta bli att använda skivborste. Visst, den är bra på att plocka bort dammet som syns, men den är nästan ännu bättre på att trycka ner "mikrodamm" i spåren på skivan -> mer knaster.


Tack för tipset. Vad är alternativet? Skivtvätt?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:14:18  Show Profile Send Blue a Private Message
"Tack för tipset. Vad är alternativet? Skivtvätt?"

Egentligen funkar det väl rätt bra att bara köra med en slipmat till pickupen och sedan blåsa bort synligt damm från skivorna innan man lirar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/11/12 :  12:15:18  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag tror det bästa är att låta pickupen "rengöra" skivorna när den spelar. Jag får en dammtuss som jag försiktigt blåser bort. Nackdelen är att om skivan har en del damm i sig så börjar det ibland låta sämre halva skivan in. Frustrerande när man bränner en CD ;-(
/Shaft
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:51:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
Alternativet är som shaft säger att låta pickupen rensa helt enkelt. Sen kan du använda t.ex. läskpapper som du försiktigt gnuggar mot nålen för att bli av med damm från den.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/11/12 :  19:11:29  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har använt kolfiberborstar i över 20 år och har aldrig upplevt att det blir mer knaster. Annars är det helt riktigt att nålen är den bästa rengöraren, och därför är det viktigt att hålla nålen ren. En bra lupp eller ännu bättre ett mikroskop är bra att ha, man blir överraskad av hur mycket smuts det samlas. Det svarta "klegget" som samlas på baksidan av nålen kan vara tufft att få bort, och någon form av nålrengörningsmedel eller elektronisk nålrengörare är till stor hjälp. Använder själv en Audio-Technica AT-637 elektronisk borste och är helnöjd med den.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:00:22  Show Profile Send lars a Private Message
Är en lycklig ägare av en skivtvätt. Den gör susen även på nya skivor. Tvättvätskan gör även att skivan blir mindre statisk. Då är det inget problem med att skivan fastnar i filtmattan.

Klägg på nålen tar ni bort med en droppe nålrens från Clearaudio på en glasskiva som ni försiktigt släpper nålspetsen i och låter den ligga i droppen ett tag. Borsta sen bort resterna med en nålborste. Tack Veteran HiFi för tipset som även säljer nålrenset.
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/14 :  02:05:02  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Dem hade inte med min JVC QL-7 ;)

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/14 :  02:09:25  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Till ovanstående inlägg från mig skall det vara ett svar till Margaux från mig.

Jag fattar inte varför det finns en knapp som heter quote, reply eller på svenska typ "svara på detta inlägg".

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000