HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till Nadprylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:03:05  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag har en nadkombination cdspelare C542 och stärkare 320BEE. Jag undrar vad ni som har samma kombination använder för högtalare, och varför ni just rekommenderar just den modellen till Nadprylarna. Jag är intresserad av både stativare/golvare, alla prisklasser intressanta! Om någon på forumet har lite råd ang högtalare till dessa tar jag gärna emot era synpunkter/förslag. Hifi & musik har ju lite tester men det måste finnas fler modeller. Förklara gärna varför ni valt en viss modell till nadkombon. Om det nu är några fler än jag som har prylarna förstås……

Dreams never end!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:12:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej, min polare hade tidigare Nad C521BEE och 320BEE innan han uppgraderade till Naim. Han hade Acoustic Energys Evo 1 stativare, de passade bra till Nad. Annars rekommenderar jag AE Evo 3 golvare i prisklassen 6-7.000 eller om du ska dyrare Monitor Audio Gold-serien.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:21:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Quad 12L, som vanligt!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:56:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Blue:
quote:
Quad 12L, som vanligt!

Men det verkar som ingen skribent på forumet har hört kombinationen Quad 12L - eller lillebror 11L - tillsammans med NAD. Jag ställde en fråga om det för cirka en månad sedan. Sedan kanske man ska fundera om 320BEE räcker. Quad 12L har ord om sig att vara rätt trögdrivna.

Annars tror jag i princip på kombinationen - dock utan att egentligen ha en aning eftersom egna eller andras lyssningsintryck saknas.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/11/08 :  20:55:15  Show Profile Send bjarne a Private Message
det finns ett par ma bronze b4 för 3500:- ute på prisjakts forum. passar lysande både ljud och budgetmässigt.
edit: finns också här på forumets säljdel såg jag nu

Edited by - bjarne on 2004/11/08 23:21:13
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/09 :  07:47:45  Show Profile Send jonta a Private Message
tackar för svar!
Jörgen: jag har kollat 12 L på Quads hemsida, (jag är inte tekniskt kunnig)men det står att det räcker med en stärkare på minst 30w och uppåt?

Dreams never end!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:28:26  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jonta:
quote:
jag har kollat 12 L på Quads hemsida, /.../det står att det räcker med en stärkare på minst 30w och uppåt?
Jo - jag har också sett det. Själv har jag enbart hört 12L med Quads egen 99-elektronik under en kort stund på Görans HiFi i Växjö och 11L under en längre provlyssning på High End/Concept Audio i Stockholm. Personer som lyssnat betydligt mer på 12L och som har skrivit om sina intryck om detta, påpekar hur pass mycket bättre det låter om man har lite mer effekt bakom. Å andra sidan har NAD ord om sig att vara kraftigare än vad effketangivelserna säger. Det vore onekligen intressant att få lyssningsintryck av hur Quad 12L och NAD 320BEE spelar ihop.

Men som sagt: jag tror på kombinationen NAD - Quad-stativare utan att egentligen ha någon empirisk grund för det. Bor du i stockholmsområdet kan du kanske få låna hem ett par från Audio Concept/High End och prova med dina NAD-grejor. Jag skulle vara väldigt intresserad av att få höra hur utfallet av ett sådant test blir.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:36:36  Show Profile Send jonta a Private Message
tack jörgen! Jag ska kolla in dessa på audioconcept!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:16:07  Show Profile Send Blue a Private Message
jonta: Intressant vore också att testa NAD-stärkaren tillsammans med JM-Lab stativare (Chorus 706 eller Cobalt 806 gissar jag då att dom som kan funka heter). Dom anses ju bra och har lite högre känslighet än Quad. Bör funka utmärkt med "små" stärkare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:02:43  Show Profile Send jonta a Private Message
Uppskrivet på min lista, blue!

Dreams never end!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/09 :  16:52:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Audiovectors Mi1-serie bör funka bra med Nad grejerna jonta, värt att provlyssna på Ljudmakarn.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000