HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur fixa musik i köket? (Multirum)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/11/01 :  20:14:09  Show Profile Send Johan E a Private Message
Hejsan,

Jag skulle vilja få till så jag kan spela samma musik i köket som i vardagsrummet. När vi byggde satsade jag på ett hemmanätverk. Till det skulle jag sedan kunna koppla line-out från min förstärkare för att mata en förstärkare+högtalare i köket. Det visade sig senare att jag behöver en extra manick för ca 5000kr för att få detta att funka!!! Jag blev såklart mycket besviken. Jag har nu förstått att det finns trådlösa prylar för att sända TV-signal, tex Philips VL1200. Går dessa att använda för mitt ändamål? Har någon på formuet erfarenhet av detta och kan ge mig tips hur jag ska göra?

MVH
/Johan

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:00:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du har alltså ethernet-kablar dragna till köket? Två av de fyra ledarparen i en sådan kabel används inte.. Kan kanske vara värt ett försök att skicka analog signal i de överblivna tåtarna
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:43:32  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kul, för jag hade precis samma dilemma;-)
Vi bor i en tvåa och köket är en bit från vardagsrummet. Skall man höra musik i köket så får man spela HÖGT! Grannen under praktiserar detta ibland, men vi tänkte vara smartare.....
Först tänkte jag skicka en trådlös signal till en ministereo, men det var lite krångligt och fler burkar etc.
Sen gjorde jag så att jag lödde ihop en gammal hederlig telefonsladd med RCA i ena änden och stereo-miniplugg i den andra. Pilligt, men det gick. Sen drog jag kabeln från CD-spelarens RCA-ut till köket på ett snyggt sätt. Jag tänkte ett tag på zone-2, men då måste jag ju slå igång hela stereon för att bara lyssna i köket. Sladden i köket landade i ett par aktiva datorhögtalare modell bättre i fönsterkarmen med subwoofer gömd under köksbordet. Satteliterna är små och ser trevliga ut. Volym, på/av samt basens styrka kan justeras i köket. Lillkillen sitter i "sweetspot" med stereo.

Ljudet från DELL-systemet är förvånandsvärt bra för att vara datorprylar, med hyfsad upplösning och ganska dynamiskt ljud. Diskanten kunde kanske vara lite mjukare, men det är inte så farligt. Roligt att lyssna på helt enkelt! Ok, visst låter det bättre i vardagsrummet, men Ni har säkert alla hört småskaligt ljud som är helt ok. Dator prylar är ju ofta anpassade för närfältslyssning vilket funkar bra i vårt kök. Många ljudintresserade har kommenterat ljudet i positiva ordalag. Det går att spela högt om an vill, men oftatst behövs det inte.

Man skulle ju kunna tro att signalen blev helt förstörd av 10 meter telefonkabel, men konstigt nog lyser kvaliten igenom från CDn ;-). Jag skulle gissa att en trådlös signal inte blir bättre i alla fall.

Nu lyssnar vi massor i köket! Middagar blir mysiga. Morgnarna blir uthärdigare och barnen kan titta på TV i vardagsrummet samtidigt. Spelar man med samma musik i vardagrummet så följer musiken dig genom lägenheten - ganska trevligt. Nackdelar? Idag kan man inte styra CDn från köket - byta spår osv. Det går ju att ha en IR-repeater, men då blir det ju fler boxar etc.
Många gånger har vi dock sagt att vi är väldigt glada över att ha musik i köket;-)
/Shaft
PS KAnske du kan löda ihop något av ethernet CAT kabeln som förslogs ovan.
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:43:41  Show Profile Send ronny a Private Message
Högtalarväxel kanske kan vara något. Vist låter set sunkigt. Men faktum är att det i mitt fall funkar riktigt bra. Rotel har en låda på 3-pap med direkt line fore main speakers. Jag förväntade mig en klar försämring. Har testat ett otal gånger. Både själv och "blint" med mina hifi vänner i lyssningssoffan. Ingen hörbar försämring i alla fall. Nu spelar jag på 6 ställen. I vardagsrummet förståss, köket, matsalen, på uteterassen och sist men inte minst på muggen

//RR
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/11/03 :  16:52:23  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
quote:
KAnske du kan löda ihop något av ethernet CAT kabeln som förslogs ovan.

Jag misstänker att kapacitansen skulle bli väldigt hög. Telefonkabel är nog ett bättre val då gissar jag. Fast någon som vet vad han snackar om får gärna rätta mig om så behövs.
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:41:25  Show Profile Send ronny a Private Message
Kapacitansen ballanceras i växeln, i de lägen jag spelar på flera ställen samtidigt. När jag lyssnar på musik och vill få ut max kvaliet av min anläggning spelar jag endast på mina huvud högtalare

//RR
Go to Top of Page

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/11/07 :  19:01:48  Show Profile Send Johan E a Private Message
Är det någon som har provat produkter typ GrandTec TV-22 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/wireless-audio-video/201585/details) för att distribuera lågnivåsignal mellan rum?
/Johan E
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:37:11  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
quote:
Nu spelar jag på 6 ställen. I vardagsrummet förståss, köket, matsalen, på uteterassen och sist men inte minst på muggen


Hur låter högtalarna på muggen? Jo SKIT bra

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000