Jag har ett par DLS 226 (6.5" koaxialer) liggande från ett tidigare bilstereobygge och fick idén att bygga ett par bokhyllehögtalare med de elementen. Jag är helt grön vad gäller högtalarbyggen så jag skulle vilja veta om det går att få acceptabelt resultat.
Min tanke var att räkna ut lådvolym m.h.a script på Ljudias hemsida och sedan skaffa tomma lådor i lämplig storlek från Hifikit. Problemet nu är att jag får en beräknad lådvolym (Vb) på -56 liter när jag knappar in datan på elementet. VAS = 13.4 QTS = 0.81 Fs = 63 Hz
Hej, la in parametrarna i ProBox2000 och där drar lådvolymen iväg ytterligare. Liten sluten: 16L F-3dB 60.4Hz Stor sluten: 32L F-3dB 43.2Hz Basreflex: 32L F-3dB 41.2Hz mvh Micke
Har byggt ett par stativare av DLS kitsystem MS5. Det fungerar otroligt bra i en 12 liters basreflex. Koaxialer vet jag inte hur det skulle bli men det är ju värt ett försök. Tar ju inte lång tid att snickra ihop en låda för att kunna testa lite. Håller på med en ny låda till mina dls stativare, skall försöka få in några bilder så småningom.
Jag har byggt ett antal olika voightpipor och raka kvarsvågspipor med - för priset - bra resultat. Passar riktigt bra som tex bakhögtalare i en surround anläggning. Det kan jag rekomendera, du kommer få en hygglig mängd bas ur ett par voightpipor med ett par 6,5 tums basar.