HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya stativare ca 4000-6000kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:14:36  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Är ute efter nya stativare, och har provlyssnat lite olika alternativ. Mest intressanta hittils är Dynaudio A42, men är också väldigt sugen på att lyssna på rundstrålande högtalare tex Mirage Omni-50


Är det någon som har lyssnat på dessa högtalare och kan ge ett omdöme om dem, låter dem bra på egen hand som musikfrontar?

Edited by - Kevin Mitnick on 2004/11/06 14:15:28

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:25:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Aldrig lyssnat på Mirage, dock ska det ju vara en lite speciell upplevelse med runstrålande högtalare - som man antingen älskar, eller inte alls gillar.

Mitt tips på stativare i din prisklass blir som vanligt Quad 12L, vilka ligger på 5000 spänn i Sverige. Grymt prisvärda! Enda problemet är att dom inte finns för provlyssning på jättemånga ställen i landet. I Stockholm finns dom hos Audio Concept.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/11/06 :  15:04:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
För 6000kr får du den fina lilla Totem Dreamcatcher som jag alltid rekommenderar varmt. jag har den själv och den ger en (för sin storlek) stor ljudbild med både djup och bredd. Man hör tydligt nyansskillnader i sång och instrument och basen är för mig förstummande bra. den borde inte finnas alls men är riktigt bra för storleken. Storleken är liten. Högtalaren är bestyckad med en 4" och diskant och lådan är mycket liten. Fronten är lägre än ett A4 och den är ungefär lika bred som 2/3 A4. Den är förmodligen ganska kinkig med bra elektronik eftersom den känns relativt avslöjande. Jag har endast två invändningar. 1. Det låter inte bra om man spelar högt, högt är visserligen relativt. 2. Mellanregistret kan ibland kännas väl hårt, då menar jag inte stickigt eller skrikigt, det blir aldrig obekvämt att lyssna på dessa högtalare. Jag menar att jag ibland önskar mig något mera värme i rösterna på vissa skivor.


Lycka till i ditt sökande! totems hemsida: http://www.totemacoustic.com/english/products/bookShelf_dream.htm

Retro låter fint.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  15:49:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer med Blue

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/06 :  16:25:49  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag vill slå ett slag för Quad 12L.

Jag lyssnat på den idag strax efter jag provlyssnat den SÅ omtalade Ino piP.
Ino piP låter mycket och ganska bra. Dock på tok för "skrikig" för mig så den kan jag/vill jag inte rekommendera.

Quadarna därimot lät kalas, och VILKEN finish det är på dem!!!
Nästan så att man måste ha om man ska se på dem!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/06 :  17:11:28  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Tack för svaren. Det är många som rekommenderar Quad 12L, men problemet är som sagt att få möjlighet att provlyssna dem. Jag försöker hålla mig till högtalare som PE-Audio i Västerås säljer,så attjag kan provlyssna innan köp, därav förslaget Mirage Omni-50. Jag hade tidigare AE EVO one och var nöjd med dem (ett tag ), men är sugen på att ta ett kliv upp i ljudkvalitet.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:58:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Ino piP låter mycket och ganska bra. Dock på tok för "skrikig" för mig så den kan jag/vill jag inte rekommendera.



Där skulle jag vilja påstå att om piP låter "skrikigt" beror det helt och hållet på vad den matas med. Ljusa och "skrikiga" inspelningar låter givetvis just så, men att påstå att högtalaren i sig har ett sådant sound är verkligen inte min erfarenhet (utom på vissa dåliga inspelningar).
piP är byggda för att vara en så korrekta återgivare som möjligt.

Med detta vill jag påpeka att dom flesta högtalarna i piPs prisklass faktiskt lider av ganska ordentliga färgningar. Därför är antaligen den eventuella köparen antagligen inte speciellt van vid det osminkade sound som dessa burkar presterar. Att kringutrustningen är av största betydelse är ganska självklart då piP släpper igenom allt skit så att säga.

Men rätt drivna (av en högkvalitativ förstärkare som orkar) är de vansinnigt imponerande i mina öron! Neutrala, detaljerade, går lågt i basen för storleken och dynamik, dynamik, dynamik!

Dock, prenumererar man inte på Ingvar Öhmans syn på ljudåtergivning, är det förstås möjligt att man tycker de är mindre trevliga. Om man söker efter ett ljud som låter subjektivt bäst i sina egna öron (som väl de flesta här gör), kan det finnas annat som passar bättre.
Fast i mina öron är de som sagt lysande!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:13:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag vill slå ett slag för Quad 12L.

Jag lyssnat på den idag strax efter jag provlyssnat den SÅ omtalade Ino piP.
Ino piP låter mycket och ganska bra. Dock på tok för "skrikig" för mig så den kan jag/vill jag inte rekommendera.

Quadarna därimot lät kalas, och VILKEN finish det är på dem!!!

Du är nog den första som inte har gillat Ino burkarna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:20:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skrikig?!?!? Det var mycket märkligt, det tycker ja absolut inte de är. Snarare väldigt detaljerad och med en mycket naturlig klang.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:44:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad är det för väntetid på en pIP om man INTE vill sätta ihop den själv ?
(alla kanske inte vill, har grejerna till det eller kan)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:59:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Innan var det väl mellan 6 och 12 månader men jag tror att snickaren nu sagt upp en del andra kontrakt så det är mycket möjligt att väntetiden nu sjunkit.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  23:35:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
mellan 6 och 12 månader
Du skämtar väll RydbergHan ska väll inte skruva ihop en bil

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/11/07 :  01:13:35  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Kan slå ett slag för Quad jag med, har nyligen införskaffat L-subben och den är riktigt trevlig!

Du kan ju alltid ringa Robert på audio concept och höra om det finns någon återförsäljare i närheten av Västerås...
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/07 :  01:59:17  Show Profile Send manlix a Private Message
Lite över priset men. QRS Luna. 6900:-

http://www.hificonsult.se/qrs.html
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/07 :  08:22:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Som sagt var, smaken ÄR som baken!
Ino piP föll inte mig i smaken. Tyvärr får jag väl säga då priset är jättebra om man tar dem i rå MDF.
Jag hade jättegärna köpt dem om jag kunnat leva med dem.

Men de var tyvärr inte min "cup of tea" så att säga.

Ang. väntetiden är den enligt Ingvar 15 månader för färdiga Ino piP!

Quadarna därimot kan jag starkt rekommendera!

Kevin:
Jag kommer att lämna igen mina Quad 22L på måndag. Då ska jag nog låna hem 12L /(stativarna) för testa dem i hemmamiljön.
Om du kan ta dig till ENköping är du välkommen att komma hem och lyssna!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/07 :  14:24:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Ah... så du gillade inte riktigt 22orna? Vad an detta?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/07 :  16:52:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag älskar Quad 22L.
Det hindrar mig inte att leta/lyssna vidare.
Låter 12L lika bra här hemma varför betala mer...?
Jag har i.o.f.s. mycket svårt att tro att Quad 12L slår dessa magnefika 22L.

Jag återkommer med en snabbrecension under veckan.

Stark köprekommendation för Quad 22L redan nu!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/07 :  17:41:56  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om du kan ta dig till ENköping är du välkommen att komma hem och lyssna!

Tack för erbjudandet, men jag avvaktar lite med mitt högtalarinköp. Måste vänta någon månad till innan det kan bli aktuellt. Tyvärr så finns det annat som måste prioriteras ibland

Edited by - Kevin Mitnick on 2004/11/07 17:42:40
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/07 :  18:14:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Manga X: Självklart kommer du att uppleva skillnad mellan 12L och 22L. Ljudkaraktären ska väl vara ungefär densamma, men golvarna kommer definitivt ge mer tryck i basen.

När jag var och provlyssnade på Quadarna hos Audio Concept hade dom inga av golvarna inne så jag kunde bara lyssna på stativarna, och japp, dom är verkligen kanon. Robert rekommednerade mig 21L om jag ville ha lite mer punch i basen. Enligt honom krävs det ett riktigt stort rum för att 22L ska funka riktigt bra.

Men det var inget du upplevde något problem med?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/07 :  19:28:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
De spelar mycket bra i mitt rum. Det är 4,3x7,1x2,5 (BxLxH)i en gammal kåk.
Här låter de mums.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:31:21  Show Profile Send David A a Private Message
Jag slår defintivt också ett slag för Pip. MEN dessa små dräpare till högtalare bör kombineras med bättre kringutrustning än vad deras prislapp skvallrar om. Annars är det svårt att få det bästa ur dom. Deras höga upplösning kombinerat med den osminkade karaktären avslöjar med all säkerhet alla andra evetuella skavanker i anläggningen. Detta är inte alltför ofta fallet med högtalare för runt 6000. Jämför dom hellre med högtalare för 20000 och uppåt, och gärna med dyrare elektronik. Då inser man ganska snabbt att dom är tämligen outstanding för prisklassen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:50:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72:
quote:
/.../ För 6000kr får du den fina lilla Totem Dreamcatcher som jag alltid rekommenderar varmt./.../
När vi är inne på Totems små stativare vill jag slå ett slag för den något större Totem Mite som kostar en halv tusenlapp mer än Dreamcatcher. Utifrån vad jag hittills hört av de båda har den lite mer djup än Dreamcather och ger därför inte ett lika ljust intryck. Högtalarna är annars rätt lika i karaktären.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/08 :  02:41:30  Show Profile Send niklas a Private Message
Ang. Ino piP:
quote:
Zalve> Innan var det väl mellan 6 och 12 månader men jag tror att snickaren nu sagt upp en del andra kontrakt så det är mycket möjligt att väntetiden nu sjunkit.

Är det inte så att man kan få dem omgående om man väljer bok eller svart ask?

Hursomhelst är de, återgivningsmässigt, i en annan division än de högtalare som föreslagits i denna tråden.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:32:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Manga X->

Tråkigt att du inte gillade piP. SAmtidigt som jag förstår att man kan ha olika ljudideal känns det konstigt att du föredrar Quadarna före piP.
Men det kanske är så om man inte är van att höra det "osminkade" ljud piP ger kanske dom inte är så tiltalande.

Jag satt ju faktikst och lyssande tillsamans med din fru när du var ute och passade barnen och då spelades eran medhavda Diana Krall - Live in Paris samt Patricia Barber - Café Blue och Chris Jones(tror jag han heter) och jag tycker det lät fantastiskt bra och inte en tillstymmelse till skrikighet.
Hemma hos mig tycker jag mina Quadar var betyldigt "skrikigare" än piP matade med exakt samma skiva, samma utrustning och spelandes i samma rum.

Hursomehslt hoppas jag att du/ni blir nöjda med den högtalare ni tillslut bestämmer er för även om jag personligen tycker jag att det är ett gigantiskt ljudmässigt kliv att gå från Quad till piP då piP både spelar betydligt djupare, starkare och _mycket_ mer välupplöst än de snygga britterna.

Förövrigt tyckte nog både jag själv och Öhman att det var lite märkligt att ni bara "försvann" utan att ens tacka för demot.

Mvh / Christian

Edit: Niklas, man kan köpa byggsatserna omgående i körsbär eller svart ask men att få ett färdigbyggd par tar ca: 14 månader. I lördags köpte jag det näst sista paret i körsbär men svart ask och obehandlad mdf fanss det en hel del lådor kvar av.



Edited by - Baltazar on 2004/11/08 13:34:09
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:50:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Oj! Glömde min fru att tacka för oss!
Det får vi nog tillskriva att hon/vi var lite stressade. Två små uttråkade barn i bilen med pappa. Sånt händer...! De som har småbarn vet hur det är med minnet. Det finns liksom viktigare saker att ha i huvudet.
Inte alls likt oss hursomhelst kan jag meddela.
Jag har tackat Ingvar redan via forumet i min tråd ang. val av högtalare.
Jag har även pratat med honom på telefon idag. Han tyckte att det var lite underligt att detta ska tas upp på ett forum överhuvudtaget! men men... Inga "hardfeelings" här inte!

Sen är smaken som baken fortfarande. De var bra men för "vassa" för mina/våra öron. Så enkelt var det med det.

Men som huvudhögtalare hos oss lär de inte riktigt passa. Då finns det många andra som är mer välsjungande IMHO!

Roligt att du (Christian) gillar dem så skarpt. Riktigt bra pris har de! Kul att ses förresten Christian!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:48:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hej igen!

Jo, alltså, det var inga sura miner från Ingvars sida iaf. Var snarare så att det var lite komiskt när vi båda efter att ha snackat ett tag och han demat bla demat pi60s för mig undrade var de(ni) som eg. skulle ha demot hade tagit vägen
Uttryckte mig visst så att det kunde misstolkas i tidigare inlägg.
Jag skrev "Förövrigt tyckte nog både jag själv och Öhman att det var lite märkligt..." Därmded inte sagt att det nödvändigtvis var så utan helt enkelt bara en reflektion från min sida.
Tror nog du förstår att det kan tyckas vara lite märkligt
Sen kanske det inte skulle tas upp på ett forum även om jag inte ser problemet men ber gärna om ursäkt om du tog illa vid dig.

Förstår att det kan vara lite jobbigt för små barn med myror i byxorna att förstå nyttan av att sitta och vänta medans mamma och pappa lyssnar på högtalare.

Hursomhelst har du verkligen rätt i att smaken är som baken och du vet ju bäst själv vad du vill ha för ljud. Om du gillar Quadarna så är dom ju faktiskt väldigt trevliga högtalare som jag gärna rekomenderar.
Relativt billiga är dom ju också här i Sverige.
En kompis till mig är i skrivande stund i Hong Kong. Där kostar iaf Quad 11l lika mycket som i Sverige medans andra märken såsom B&W är betydligt billigare än här hemma.
Finishen är antagligen oöverträffad i prissegmentet. Hade ju ett par 12l i fågelögon-lönn och de var vansinnigt snygga.

Tyckte även jag att det var trevligt att träffas även om det var ett ganska kort möte.

Lycka till i högtalardjungeln!

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/11/08 18:50:21
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000