HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Intek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/07 :  15:45:21  Show Profile Send alx a Private Message
Hej! Första posten, var snälla, here we go..

Har nyligen inhandlat en begagnad Linn Intek integrerad förstärkare på 2 * 50 W (i 8 ohm). Den är tänkt att ersätta min surroundreceiver (Yamaha rx-v440) vid stereolyssning. Högtalarna är av märket Heybrook och modellen heter HB1 (årsmodell 2000). Nu är jag lite nyfiken på om det finns någon här inne som själva äger eller har lyssnat på Inteken, vore kul med lite omdömen! Hittar inte speciellt mycket på nätet. Förväntas få hem den på mån/tis om bussgods sköter sig..

Övrig kringutrustning (i stort behov av uppgradering) består av en Yamaha s-540 som dvd/cdkälla, micro-seiki dd-25 vinylspelare med ortofon super-om 10 pickup, och en NAD pp-2 RIAA-förstärkare.

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/11/07 :  19:39:38  Show Profile Send Klanters a Private Message
Intek är en trevlig liten sak.

Jag vet inte hur bra NAD-phonosteget är, men när du får hem Inteken så glöm inte att testa hur Intekens inbyggda phonosteg står sig mot nad'en.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/07 :  20:22:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Förresten: Vad har hänt med märket Heybrook? (Snackades ju en del om deras högtalare förr). Har tillverkaren gått i graven eller köptes varumärket upp eller liknande?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/07 :  21:23:36  Show Profile Send alx a Private Message
De köptes upp av Audio Group International (misstänkt likt International Audio Group, som äger quad och wharfdale mfl.) som också äger bl.a. JPW. De har dock egen hemsida på http://www.heybrookspeakers.co.uk.

Edited by - alx on 2004/11/07 21:24:01
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/07 :  22:21:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Ah... dom tillverkas fortfarande alltså! Märkligt att man aldrig ser dom i några tester, eller i annonser från butiker, inte ens i de engelska tidningarna...

PS. I en skivbutik i Malmö står ett par gamla Heybrook-stativare med ett What Hifi "product of the year 88-klistermärke" på... Dom låter riktigt schysst!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/08 :  00:14:07  Show Profile Send alx a Private Message
Klanters:

Hade faktiskt tänkt sälja av NAD-riaa'n, allt efter rekommendationer från säljaren. Ska givetvis testa först, men jag tror nog att Linn's RIAA spöar PP-2 utan problem, PP-2 är ju ett budgetalternativ, även om jag är väldigt nöjd med det hittills.

Back on topic..

Är det nån annan som lyssnat på INTEK och har några åsikter? Varmt välkomna att dela med er!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/08 :  02:22:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min bror har en Intek, och en kompis har en Pretek/Powertek-kombo, så det har blivit en hel del lyssnande på den i olika varianter...

Såvitt jag vet var Intek Linns billigaste instegsmodell när det begav sig. Precis som du säger har den en helt okej RIAA, och för det priset man brukar kunna få tag på den för nuförtiden är det ett klart bra köp.
Jämfört med, öh, det mesta andra från Linn åtminstone står den väl sig lite slätt kanske dock. Men flytet i musiken finns där, och det är i min åsikt bra mycket roligare att lyssna på musik med en Intek än t.ex. en Yamaha-receiver! Med brasklapp för att jag iofs inte hört alla sådana, men jaja
Inteken är rappare och roligare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/08 :  11:23:43  Show Profile Send alx a Private Message
Jorå, det var ju Linn's billigaste integrerade (eller billigaste öht?) när det begav sig, så jag väntar mig inga underverk :) men så länge jag upplever en förbättring från Yamaha'n så är jag nöjd, och det ska jag nog kunna få.

Precis i skrivande stund ringde bussgods, paketet är framme!
Återkommer med intryck ikväll.

Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:42:27  Show Profile Send alx a Private Message
Måste inflika ett snabbt omdöme:

Mitt liv har fått en ny mening, Linn. T.o.m. den billigaste modellen som dessutom har över 10 år på nacken spöar min yamaha rx-v440 med hästlängder, det är vansinnigt vilken förbättring jag fått, i mer eller mindre alla avseenden. Markerad och fast bas (jag hör nu att den tidigare var mkt diffus och "svampig"), fin upplösning, stor och luftig ljudbild. Betänk dock att jag aldrig hört på några riktiga high-end system, så jag jämför hela tiden med rx-v440.

Skillnaden mellan yamaha'n i stereoläge och Linn Intek är som skillnaden mellan Lada och BMW.

Jaja, tillbaka till Dire Straits.

Edited by - alx on 2004/11/08 13:43:59
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:48:22  Show Profile Send weezer a Private Message
Linn diskuteras med fördel även på www.selleri.de alx ...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/11/09 :  08:56:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Instämmer med weezer.

Inte överraskande att Yamahan fick tokspö! Precis som du skriver så är Intek en mycket bra förstärkare, oavsett om det finns bättre modeller i t.ex. Linns sortiment

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000