HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klurig fråga -Berg & dalbana i frekvensgången
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:44:45  Show Profile Send mangs a Private Message
Har idag mätt upp ett par MTM högtalare med 2stVifa PL18 och ScanSpeak 9300. Delningen är vid ca 1700Hz (2a ordn. elektriskt). Baffel storleken är:

B:260
H:1000

Elementen sitter från toppen 150 resp. 300 och 450 (mm).

Diskaneten är förskjuten några cm åt sidan medan basarna sitter centralt placerade.

Vid mätning rakt framför högtalaren med micen rakt framför högtalaren uppstår ett konstigt fenomen. Kring delningsfrekvensen är frekvensgången rak men ovanför uppstår oroligheter. Det intressanta är att det bli dippar mellan (-10-20 dB) vid 2875Hz.5700Hz,8650Hz,11400 Hz. De ligger alltså ca 2850Hz ifrån varandra vilket skulle motsvara 12cm i våglängd. Jag vet inte varför detta uppstår? Några ideér?

Elementen är inte försänkta och baffeln är rundad runt om med radien 2 cm. Vilket innebär att man kan säga att bredden på högtalaren är 24 cm istället för de 26 de egentligen är. 24/2=12 cm vilket är samma som våglängden vid 2850Hz.

Jag har mätt från andra vinklar och fått liknande resultat men beroende på hur loberna breder ut sig får jag då utsläckning vid delningsfrekvensen ibland (som det skall).

Jag har mätt andra högtalare med samma utrustning idag (inte här använvänds heller försänkta element men här mäter det helt ok)

Vad kan vara problemet? Jag har för mig Ekpeng upplevde något liknande på prototypen till HFLS-1?

mvh Mangs

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:10:18  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Jag har inte lösningen på ditt problem men jag skulle gärna se lite bilder på mätningen (känns som ett ypperligt tillfälle att lära sig något).
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/11/05 :  23:43:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kan det vara filtret som är lite konstigt så att du får ngn form av utsläckning mellan elementen? Sådana brukar väl också uppträda vid multiplar...?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:18:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Har läst nån stans att sådana diffraktionsfenomen (är ganska säker på att det är diskanten som har lite problem) uppträder om man inte försänker vissa diskanter. Försänker man den samt drar på med lite högre värden på kondingar i filtret och lägre på spolarna som reglerar flankerna om du kör med tre komponenter i hp och lp del så det delar brantare akustiskt (väl att märka) kanske problemet minskar. Jag är ingen expert utan det är bara ett litet förslag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/11/08 :  11:22:24  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för förslagen. jag skall framöver testa att mäta på enbart diskanten utan filter och se om det kan bero på diffraktionsproblem. Eftersom de här dipparna uppstår på olika multiplar som skiljer sig helt från delningsfrekvensen så är jag lite skeptisk till att problemet beror på filtret. mest troligt är nog att diskanten inte är försänkt. Har för mig att jag sett en tråd med liknande problem tidigare.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:04:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Testa först med att skifta kablarna
till diskanten.
Försvinner diparna då är det akustisk
kortslutning mellan elementen.

Mät elementen var för sig MED delningsfilter
och lägg ihop kurvorna. Möjligt att det lägre
registret jobbar en bit upp i diskantregitret.

Diffraktionsfrekvensen skall nog räknas på
hela baffelns bredd och inte halva.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:10:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mangs: med HFLS-1 upplevde vi att där fanns EN peak. En fraktskada på membranet som rättades till av DST.

Försänkningen ger inte så stora fel som du har. Det är mindre, enligt mina mätningar.

Linnar's förslag låter rimligt.

Skulle också kolla vad du har MLS-fönstret på. Kan blir märkliga fenomen om man "startar" efter pulsen har nått micken sas.

Hur breda är dipparna? Är dom smalbandiga eller bredbandiga?`


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:58:03  Show Profile Send mangs a Private Message
Vad lustigt, jag svarade på detta tidigare idag men det verkar inte ha skickats. Nåväl,

tack för er input grabbar. Jag skall testa att mäta lite till med lite olika uppsättningar. dalarna var relativt bredbandiga.

Jag skall titta på det framöver men just nu känns det som om något gått fel med mätningarna. De kan inte mäta så dåligt...

Skall kolla gaten mm.

Tack för all hjälp!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:11:35  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,

har nu mätt upp högtalarna med ett annat mätprogram och nu ser det bra ut. har även testat att använda det gamla mätprogrammet med ett par andra högtalare och samma resultat sågs där. Alltså är det något problem i programmaet. Skall undersöka det vidar idag. Tycker dock att det verkar lustigt att man får ett sådant konstigt frekvens-svar på alla mätningar.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:15:49  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Vilket program användes? Kan vara intressant att veta så man inte sitter och använder felaktigt mjukvara.


/Tobias
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/11/17 :  23:22:25  Show Profile Send mangs a Private Message
SPeaker workshop användes men det fungerad bra tidgare så jag vet inte om det är det, ljudkortet eller skit bakom spakarna.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000