HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 vs Mina gamla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/04 :  01:30:37  Show Profile Send afrika a Private Message
Jag har ett par wharfedale 8.2 som drivs med en Cambridge p55.
Grejen är att jag tycker att dom har ett ganska trist ljud. Visst det är bra men jag vill ha lite mera liv, jag lyssnar på synth och elektronisk musik men även lite rock och grejer. Jag vill ha lite mera liv..
Nu är jag är sugen på att bygga ett par HFLS-1, vad ska jag förvänta mig av dom ljudmässigt? (förutsatt att jag lyckas bygga dom bra och dämpa bra såklart) Jag vill inte bli besviken.

"Placera bra citat här"

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/04 :  01:33:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig att du kanske vill ha lite mer djup än vad HFLS1 ger, när du lyssnar på Synth och elektronisk musik.

Vi får höra vad andra tror.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/04 :  06:44:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
blir lite osäker där zalve...iaf om man jämför med hans gamla högtalare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/04 :  07:36:30  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hello Afrika som Dr. Alban skulle ha sagt...!

Jag har ett par Diamond 8.2 som bakhögtalare i min hemmabio.
Samt att jag har lyssnat på två par HFLS-1:or.
Det borde kvalificera mig att kunna uttala mig på din fråga.

Wharfedale Diamond 8.2:
Dessa är helt okej högtalare på de mesta/flesta punkter.
Lite "burkiga" och med lite sämre mellanbas/mellanregister.
Mina WG8.2 slutar spela vid c:a 15kHz. Så det där yttersta i övre registret saknas m.a.o.

HFLS-1:
Här blir det andra bullar av.
De spelar subjektivt djupare, Den tar också fram mer/fler nyanser i basområdet. Röster låter bra för priset. T.o.m. stråkinstrument känns levande eller äkta med brist på bättre ord.
I den absoluta toppen sträcker de sig längre upp. Det ger klart bättre rumsåtergivning t.ex.

Mitt råd blir således kolla om det finns ett par färdigbyggda i din närhet.
Se till att bli inbjuden. Ta med egen musik samt fikabröd. Bli hämförd!
Åk hem och bygg ett par HFLS-1:or! Spela och njut!!

Brasklapp:
Många anser HFLS-1:orna vara trögdrivna. Kan vara att tänka på!
Jag upplevde att HFLS-1:orna lät bäst med 2x12W (tror jag att det var) levererade ifrån en 300B bestyckad rörförstärkare. Med denna spelade vi högre än vad brukar göra hemma. Den räckte bra i mitt tycke!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/04 07:41:14
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/11/04 :  08:30:41  Show Profile Send DasKapital a Private Message
HFLS1 fungerar mycket bra tillsammans med kompetenta basmoduler och aktiv högpassfiltrering. Så vill man ha bråddjup i basen (och det vill man ) så går det att addera i efterhand.

Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/04 :  11:03:16  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
afrika <<
Jag har inte just lyssnat på 8.2 men har 8.4 och 8.3 i hembiosetupen hemma. Lyssnar på väldigt mycket drum n bass och liknande elektronisk musik samt även en del lättsammare musik. Byggde ett par HFLS-1:or och tycker numera att all musik låter enormt mycket bättre. Basen är mer precis, och djupare, och mellanregistret är kraftfullare och den har en mycket roligare diskant. (Iaf jämfört med de 8.4:or som jag använde tidigare)

Vad gäller effekt så drev jag först HFLS-1:orna med en gammal NAD 314 (35 W), men numera har jag snott subbens slutsteg från hembion, ett NAD 214 (80 W). Den effektskillnaden var ganska tydlig framförallt på basen i den musiken jag lyssnar på. Känns som att högtalarna gick 10 Hz djupare.

Så jag kan inte göra annat än att rekommendera HFLS-1:orna om du ska köra elektroniskt. Squarepusher, Photek och Goldie har aldrig spelat så ljulvligt hemma hos mig tidigare! De låter så långt ifrån ljudet på natt-klubben man kan komma, men jag föredrar ljudet som det låter hemma :)

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/04 :  12:53:12  Show Profile Send afrika a Private Message
60w är cambridgen på, det känns som att det duger ganska bra.
Wharfedalesen är ganska trögdrivna också tycker jag förresten.

Ja jag väntar bara på inbjudan från någon i Göteborg (så jag kan förstöra deras anläggning med min smutsiga synthmusik).

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:56:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Där ser man... Får nog ta och leta reda på mina gamla Synth skivor och testa

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/04 :  18:23:31  Show Profile Send kvistarn a Private Message
hm du borde nog lyssna på ett par innan du bygger... jag tycker mina hfls låter tråkiga till musik som metallica, nightwish, ac/dc till exempel, de spelar musiken, men det är också allt...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/04 :  18:55:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo dom är riktigt dåliga på hårdrock :/

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/11/04 :  20:50:32  Show Profile Send U1 a Private Message
Gillar också lite tyngre musik. Ägde tidigare ett par bättre stativare, gör det inte längre. Svar nog?

Om du gillar elektronisk musik (tror du menar techno) så är det inte stativar vägen du skall gå.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/04 :  21:58:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
nä verkligen inte verkar som att mellanregistret blir väldans lidande då det är för stora konutslag

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:41:58  Show Profile Send afrika a Private Message
Inte direkt techno, kanske lite Kraftwerk, Depech och lite reggae och dub. Funkar inte det? Vad lyssnar ni andra på på era HFLS då? HiFi-testskivor och klassisk musik?

Jag är inte så sugen på golvare faktiskt. Har lite ideer om utseende redan.
Jag vill ju bygga egna högtalare ju! Har dock inte tiden att sätta mig in djupt och bygga ett par från scratch.

Jag har en tendens och bli fixerad och just detta kan jag verkligen inte viga livet åt.

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:21:59  Show Profile Send afrika a Private Message
Nån i Göteborg, bjud in mig för provlyssning?

Jag är en trevlig person, stjäl inte överdrivet med saker och har ett vårdat yttre.

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:26:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså dom funkar bäst till lugnare musik..snabb rock är dom inga höjdare på :/ men funkar till det mesta annat...tom techno..jag köpte en sls 12" som jag kör som "discolåda" i en 60L låda med en liten 3db höjning kring 60-70hz (simulerad) å då funkar det bra om man pluggar igen hfls-1orna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:45:54  Show Profile Send kvistarn a Private Message
varför inte vänta lite och se hur det andra 3-vägs bygget här på forumet blir? det blir nog en bra högtalare det...
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:57:54  Show Profile Send OlaH a Private Message
Tack Manga X.

2x17W var det (PSE300b), och nog klippte det när man spelade högt
men det gjorde Micke Y:s 80W classA trissesteg också.


mvh/ola
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:23:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
håller med dig pse dom kräver muchos med effekt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:06:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tycker iofs att HFLS-1 fungerar rätt bra med hårdrock. För mig är de bättre än mina Pro Ac kloner på just denna typ av musik.

Ingen av högtalarna har av naturliga skäl byxfladder och bröstdunkningar då hårdrockstrummisarna bankar på.

Cambridge p55, samma slutsteg som integrerade A500 eller hur? Jag har en polare som också byggt hfls-1 och har A500:an som drivmedel och de låter rätt bra, inte som hos mig men så är pengarna på elektroniken något helt annat.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

afrika
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/05 :  22:21:06  Show Profile Send afrika a Private Message
Den är gjord i England, så gammal är den iallafall.
Ska tydligen vara 2x70w också.

Jag köpte den begagnad, kan inte så mycket om den. Den spelar bra iallafall men jag tycker mina wharfedale börjar blir trista. Dom spelar bra och allting men jag vill ha lite mera tryck, bra ljud med lite tryck. Inget överdrivet dunka dunka på något vis.

"Placera bra citat här"
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/11/14 :  19:28:54  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Hurr pass bra lämpar sig HFLS-1 som surroundhögtalare i ett hemmabiosystem? Om de har så bra detaljer och skärpa som alla säger borde dom vara perfekta tycker jag, men jag undrar vad "ni som vet" har att säga om saken?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/15 :  15:43:52  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Sacke_j:
Hurr pass bra lämpar sig HFLS-1 som surroundhögtalare i ett hemmabiosystem? Om de har så bra detaljer och skärpa som alla säger borde dom vara perfekta tycker jag, men jag undrar vad "ni som vet" har att säga om saken?
Jag tror nog att ett par PiP fungerar bättre till det. HFLS-1 har basreflexen bakåt, vilket innebär att de helst ska stå en bit ut från väggen. Å andra sidan funderar jag på att använda mina Quad 12L som surroundhögtalare när jag har skaffat ett par HFLS-1 (har inga ännu), de spelar ju också bäst en bit ut från väggen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000