HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diy mjuka högtalarfötter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:22:24  Show Profile Send mag a Private Message
Prova det enklast tänkbara först www.tempur.se :), så hittar du nog en återförsäljare nära dig.

Ibland är det enklare än man tror.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2002/10/06 :  01:03:30  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Håller på endel med olika sorters gummi o plaster här hemma. Att gjuta i silikon har jag haft en tanke på faktiskt. Men då med olika matrial ingjutet. Just nu har jag teflon/3 lager hård gummi under. Är det för svampiga klossar under blir det inge bra här heller.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:15:14  Show Profile Send TinituZ a Private Message
För tillfället står mina högtalare på 2 lock öl (33cl-burkar). Det låter faktiskt helt ok...
Go to Top of Page

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:38:17  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
Någon som vet om det är skillad mellan SD-kuddarna och de som säljs på hifiklubben (vibra tror jag dom heter)

???

/Erik

"oh my god! its full of stars!
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:43:34  Show Profile Send Rollo a Private Message
Gjuta fötter för diverse applikationer i silikon - a beginner's guide: Jag oljade insidan av PVC-röret (standard ledningsdragningsrör, innerdiam. ca 2 cm, 10 cm långt). Fyllde det sedan med transparent silikon, genom att peta lite med en svetstråd kunde jag lura ut de flesta luftbubblorna. Sedan förseglade jag rörets ena ände med tejp och lät formen stå bortglömd i badrummet (hög luftfuktighet gör tydligen att silikonet härdar fortare) i en vecka. Sedan bågfilade jag röret i cm-långa bitar. Med röret runt silikonet deformerades inte silikoncylindern vid sågningsprocessen. Efter ytterligare en veckas härdning borrade jag försänkningar för de lysdioder som sticker ut sina små blå huvuden ur apparatens botten med en pelarborr på lågt varvtal.

Slutsatser: Silikonet blev nästan helt genomskinligt, en svag mjölkvit färgning syns om man håller upp puckarna mot ljuset. Sågade ytor går att slipa med sandpapper till en matt yta. Puckarna är ganska mjuka, någonstans mellan vita suddgummin och liggunderlag. Mycket bök för något som troligtvis inte ger någon aukustisk skillnad jämfört med ovan nämnda suddgummi, men med lite lysdioder ser det ju åtminstone ballt ut...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:27:55  Show Profile Send mag a Private Message
Tack för beskrivningen Rollo, det hamnar defenitivt på "att göra nån gång" listan.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:25:07  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:
Originally posted by kungpingvin

Halli hallå!

Just nu har jag soundcare superspikes till mina Mirage M5si men skulle vilja testa lite andra varianter. Eftersom jag inte är sugen på att lägga pengarna på SD-fötter med en gång så skulle jag gärna prova själva idén om mjuka fötter först.

Alltså, fram med era bästa tweaks, diy-projekt för mjuka högtalarfötter så ska jag leka hemma.

/Jonas

Hej! Jag använder en bit liggunderlag. Detta fungerar utmärkt och går att finna på godtycklig sport/friluftsbutik. Orkar du ta dig till Rusta eller motsvarande skräpbutik kan du nog få loss tillräckkligt material för fem par högtalare för ca 30kr!
Mycket nöje
Galactron

Out of time
Go to Top of Page

weinborn
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:43:08  Show Profile Send weinborn a Private Message
mitt tips, såga itu squashbollar (mjuk variant med röd prick) och sedan fyller du dom med silikon. låt torka och slipa sedan helt jämnt med sandpapper el. dylikt. tada! du har nu snygga fötter att ställa apparater på i önskad färg, svart är mitt val
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:43:47  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
varför krångla?? dra till kyntze å köp vibrationsdämpande plast, (samma material som SD kuddarna är i) en relativt stor "ruta" för 80 kr. bara att klippa till för den vikt man vill ha...
Go to Top of Page

weinborn
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:48:47  Show Profile Send weinborn a Private Message
glömde säga... olja in squashbollen om du vill så får du ut silikonet om man nu vill ha en genomskinlig snygg fot...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/08 :  04:07:47  Show Profile Send ekman a Private Message
det ska nog mycket till om du ska göra en squashboll genomskinlig =)
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:34:38  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Smallsuper_man - vilket namn förresten :D

Kyntze, vad är det? Var finns det?

/Jonas
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:36:19  Show Profile Send Rollo a Private Message
www.kuntze.se för mer gummiinfo.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:59:49  Show Profile Send n00b a Private Message
"Slime händer" vet inte vad sånna kan kosta iofs =)))

Kanske en 5:a i nån automat

om man nu inte vill ha dom kladdiga så kan man ju lägga dom i ett varv gladpack =))

Detta förutsätta ju då att fötterna inte skall synas !!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000