| Author |
Topic  |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 19:33:39
|
Hej! Jag har ett par funderingar;
Hur skall jag koppla kondar'na mellan och från dessa till GND? Jag har ritat en bild på några olika kopplingsmöjligheter, dom jag tyckte verkade mest lämpliga;

Till höger så går GND till stärkaren, till vänster går GND till stjärn-jorden (så det blir inget problem med dubbla kablar).
Jag skulle gissa på att "Alt. 1" är bäst, dels då det finns många fler möjligheter för strömmen att vandra (dvs. inga omvägar el. dyl.(även fast detta troligen är ett minimalt problem)), och dessutom så är det större utrymme för strömmen att vandra då det finns fler vägar för stömmen att gå (ingen trängsel el. dyl.).
Not: "Alt. 2" kan tänkas så att om man drar ut "sicksacket" så är dom kopplade efter varandra.
Synpunkter? Andra förslag (rita gärna om i min bild om ni/du vill kompletera med ngt.)?
Tack på förhand!
Vänligen |
Edited by - no_85 on 2002/10/04 17:33:41 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 19:46:14
|
Hej N! Jag skall vara mkt kort. Alt 1 men sträva efter att alltid ha EN punkt +in/ut -in/ut och allra viktigast GND:n. Stjärnjorden (GND) som du nämner skall befinna sig mitt på kondingpaketet, allt in/ut och GND på ett ställe då slipper man läskiga strömmar som kan ställa till brum.
Koppar eller aluminium skenor/plåtar som sammankopplande element är ypperligt.
Hoppas jag förklarat någolunda vettigt.
Ha det /// mattias |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:23:01
|
Ska nämna att jag p g a andras erfarenheter inte håller med C helt. Att du bör koppla enl förslag 1 är jag helt enig me men stjärnjorden bör utgå ifrån vad man skulle kalla GND-ut i den bilden. Då kommer strömmarna som laddar glättningskondingarna att inte påverka så mycket. Dessa strömmar kan vara stora och påverka jordpunkten om den kopplas in imellan kondingarna direkt.
Mer om detta går att läsa i 'Audio Power Amplifier design handbook' av Douglas Self ISBN 075064527X. En rätt bra bok som jag rekommenderar. en varning dock för att författaren kan ha rätt starka egna ideer... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:50:51
|
Hej C.!
"Alt 1 men sträva efter att alltid ha EN punkt +in/ut -in/ut och allra viktigast GND:n."
Men då borde väl Alt. 3 passa bättre?
"Stjärnjorden (GND) som du nämner skall befinna sig mitt på kondingpaketet..."
Menar du fysiskt sett el. teoretiskt sett? Dvs. skall "skruven" ("stjärnan") med alla GND-anslutninga vara mittemellan kondingarna el. skall en kabel från mittemellan kondingarna gå till stjärnan som kan vara placerad ngn. annanstans?
"allt in/ut och GND på ett ställe då slipper man läskiga strömmar som kan ställa till brum." Jo, det är väl det som är själva meningen med att ha stjärnjord?
Mvh |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:04:15
|
Hej N.!
"Att du bör koppla enl förslag 1 är jag helt enig me men stjärnjorden bör utgå ifrån vad man skulle kalla GND-ut i den bilden."
Menar du den GND till höger? Den hade jag tänkt skulle gå till GND på stärkarmodulerna. El. borde GND på stärkarmodulen gå till stjärnjorden istället för till GND till höger om kondar'na?
Det borde väl inte spela ngn. roll på vilken sida om kondarna man placerar stjärnjorden, el.?
Men du tycker alltså ivfsh att jag skall ha 2 ledare till stjärnjorden (som i Alt. 1)? Oberoende av vilken sida om kondar'na jag placerar stjärnjorden dvs.
Isf borde jag kunna stryka Alt. 3, el.?
Och kan jag stryka Alt. 2 också?
Mvh |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:07:13
|
| GND till höger i alternativ 1 borde gå till förstärkarmodulerna! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:50:45
|
Hej alla! Har en ny bild;

Vad tycker ni? Synpunkter?
Mvh |
Edited by - no_85 on 2002/10/04 17:33:59 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:52:27
|
Not: Där det endast står "GND" är stjärnjorden.
Mvh |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:09:19
|
Koppling nr 4 eller 5... Om du gör en stjärna vid AMP.GND så är det nr 5. Frågan är vad du menar med Other GND? Chassiejord? Chassiet bör jordas via ingångskontakterna om jag har förstått jordningsprinciperna rätt. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:29:06
|
Med Other GND menar jag, hmm, vad menar jag (?! ;). Ne, men jag syftade främst på Chassit och GND från nätkabel'n, men även alla andra GND som kan uppkomma. T.ex. om jag har skärmade h-talar-kablar el. dyl.
Vad jag har förstått så skall alla jordningar, inkl. den från nätkabel'n och chassit gå in i en punkt; stjärnjorden.
Mvh |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:31:27
|
| Du bör nog enligt vad jag har LÄST mig till jorda allt i den punkt där du har har märkt AMP.GND |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:36:27
|
Men jag kan ju inte göra en stjärna vid "Amp. GND" då detta endast är/skall vara en kabel som går in i stärkar-modulen, el. hur menar du?
Och om "Alt. 4" är bra; Varför inte "Alt. 7"? Som egentligen är en "Alt. 4" men med anslutning (till kondar'nas GND) från båda håll.
Mvh |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:38:39
|
quote: Originally posted by Nagref
Du bör nog enligt vad jag har LÄST mig till jorda allt i den punkt där du har har märkt AMP.GND
Gäller det i alla "Alt.'en"?
Mvh |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:41:10
|
Här är en bild på min uppfattning och erfarenhet av nätdel.
 |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:42:50
|
| Alt 5 men annars är alternativet nr 4 |
Edited by - Nagref on 2002/10/03 22:43:19 |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:52:57
|
Hej N.! Jag förstår inte varför det skulle göra ngn. skillnad i "Alt. 5" om stjärnjorden är vid "Amp. GND". Man skulle i "Alt. 5" kunna flytta ut "GND" till den plats där "Amp. GND" står, det förändrar egentligen inte kabeldragningarna.
Jag kanske inte uttryckt mig riktigt klart då "Amp. GND" EJ är ngn. samling av kablar utan endast en "avstickare" till förstärkarmodulen. Dvs. "Amp. GND" kanske egentligen borde blivit "döpt" till "Amp.", då det endast är en kabel som går direkt in i förstärkar-modulen/kortet.
Not: alla mina bilder visar teoretiska placeringar, dvs. ej "verklig"/"fysisk" placering av t.ex. stjärnjorden utan endast kabeldragningar till denna.
Mvh |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:54:12
|
C., din bild verkar inte fungera.
Mvh |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:58:00
|
Cittroman var blev din bild av?
no_85 man bör nog dra tåtarna mellan kondingarna och från epunt imellan dessa (Ex GND i alt 5) dra en tåt vidare till en annan punkt (ex Amp.Gnd i alt 5) och lägga en stjärnjord därifrån dä allt annat jordas. |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:02:02
|
Skratta inte! Gjord i paint.

Små fyrkanterna på GND:n är likriktarbryggor |
|
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:03:24
|
| Funkar hos mig???? |
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:05:07
|
| Det hade varit bra om du hade använt ett standardiserat format på bilden... |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:06:54
|
C., jag/vi skrattar inte, troligen då jag/vi inte (ännu) har sett bilden .
"no_85 man bör nog dra tåtarna mellan kondingarna och från epunt imellan dessa (Ex GND i alt 5) dra en tåt vidare till en annan punkt (ex Amp.Gnd i alt 5) och lägga en stjärnjord därifrån dä allt annat jordas."
Okay, men varför kan man inte låta varje tåt från kondarna gå in i stjärnan? Är det pga. det du nämnde tidigare?; "Då kommer strömmarna som laddar glättningskondingarna att inte påverka så mycket. Dessa strömmar kan vara stora och påverka jordpunkten om den kopplas in imellan kondingarna direkt."
Mvh |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:09:33
|
| Hmmmmmm har lagt upp bilder på detta viset förut och det har funkat fint?? |
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:10:25
|
Precis så. Om jag har våldsamt fel så tror jag nog att de som är inloggade senare eller i morgon kommer att protestera.
C:Jag såg bilden i en webläsare jag helst inte använder men blev inte riktigt klok på den. Vill du lägga en slinga runt alla glättningskondingar? Och ha en stjärna inne ifrån slingan? |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:14:19
|
| Är aldeles för trött jag drar mig tillbaka. |
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:15:28
|
Okay N., då förstår jag! 
Om det är ngn. som har andra synpunkter så är det bara att komma med dom. 
Mvh |
 |
|
Topic  |
|