HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med att skapa ett balanserat system.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/02 :  20:23:00  Show Profile Send manlix a Private Message
Mitt nuvarande system är inte speciellt balanserat. Edison Triod, Arcam CD82T och ett par QLN Qubic 199. Från början hade jag en Harman Kardon PM645Vxi, ett par Proson Reality 10 Limited och spelade mp3 från datorn. Sen blev man lite intresserad av hifi och sånt där och började kika på ny förstärkare och det slutade på en Edison Triod efter många om och men och jag tänkte att det är lika bra att köpa något riktigt bra direkt. Likadant var det med cd-spelaren. Sedan skaffade jag ett par QLN Qubic 199 men dessa gör inte övriga grejer rättvisa. Dessutom känner jag att intresset för hifi-prylarna inte är så stort längre utan är mest intresserad utav musiken och att lyssna på den med ett hyfsat ljud.

Hade tänkt att sälja alltihop och sen skaffa nya grejer för runt 20 000:- fördelade på 4000:- cd, 6000:- förstärkare och 10 000:- högtalare. Ungefär. Är det en bra uppdelning tycker ni? Kanske kan lägga lite mer än 20 000:-. Har ni tips på hur ett sådant system skulle kunna se ut? Gärna med grejer som finns på Hifi-Consult här i Alingsås eller någonstans i Göteborg.

Högtalarna jag har nu tycker jag känns alldeles för tunna. Jag vill ha mer tryck i ljudet. Tycker det är mycket roligare att lyssna då. Gillar bas. Men kvalitetsbas framför kvantitetsbas så klart.

Tips och råd tack.

Var även inne lite på att skaffa ett par QRS Merkurius och en Amplifix längre fram men känner att jag inte vill lägga så mycket pengar.

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/11/02 :  21:05:45  Show Profile Send regner a Private Message
Edison triod är en riktigt bra förstärkare. Om du letar efter något som låter bättre så lär du bli tvungen att punga ut med en hel del mer än vad en amplifix går på, så varför inte behålla den och köpa ett par shyssta stativare och en bra subb!?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/11/02 :  21:11:34  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Din värdeuppdelning verkar vettig. Betydligt bättre än tvärtom, bra högtalare kostar.
Men gå hellre efter hur det låter än efter pris. (Något du och alla andra säkert hört förr.)
Du har fått mäjl, förresten.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:53:12  Show Profile Send manlix a Private Message
quote:
Edison triod är en riktigt bra förstärkare. Om du letar efter något som låter bättre så lär du bli tvungen att punga ut med en hel del mer än vad en amplifix går på, så varför inte behålla den och köpa ett par shyssta stativare och en bra subb!?

Jag hade tänkt mig ett par golvare. Gillar varken stativare eller sub. Sen är det ju lättare att hitta högtalare till en förstärkare med lite mer kraft.

Om man nu skulle behålla förstärkaren, finns det några högtalare som den orkar driva som har bra tryck i basen? För runt 10-12 000:-. Men skall jag få någon vettig balans i det hela så känns det som jag måste lägga mer pengar än så på högtalare.
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2004/11/03 :  17:25:14  Show Profile Send lbstr a Private Message
För de pengar du nämner skulle jag rekommendera dig att titta på stativhögtalare. Sticker ut hakan och påstår att det inte finns några vettiga nya golvare för under 20KSEK. Inga jag hört i alla fall. Och glöm sub. Bättre att satsa på kvalitet och skippa frekvenser under typ 50hz.
Håller med om att grundplanen bör vara att behålla förstärkaren.
Om du inte tänker dig att spela tokhögt räcker den rätt långt förutsatt att högtalaren inte är alltför trögdriven.
Då du bor i Gbgområdet finns ju en hel del trevliga handlare du kan besöka. Ta med förstärkaren och testa runt lite.
Tips: kolla upp Usher hos HifiStället. Mycket högtalare för rimliga pengar. Där finns även ett stort urval av Dynaudio som ju har trevliga stativare på programmet.

Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/03 :  20:03:52  Show Profile Send manlix a Private Message
quote:
För de pengar du nämner skulle jag rekommendera dig att titta på stativhögtalare. Sticker ut hakan och påstår att det inte finns några vettiga nya golvare för under 20KSEK. Inga jag hört i alla fall. Och glöm sub. Bättre att satsa på kvalitet och skippa frekvenser under typ 50hz.
Håller med om att grundplanen bör vara att behålla förstärkaren.
Om du inte tänker dig att spela tokhögt räcker den rätt långt förutsatt att högtalaren inte är alltför trögdriven.
Då du bor i Gbgområdet finns ju en hel del trevliga handlare du kan besöka. Ta med förstärkaren och testa runt lite.
Tips: kolla upp Usher hos HifiStället. Mycket högtalare för rimliga pengar. Där finns även ett stort urval av Dynaudio som ju har trevliga stativare på programmet.

Jag tycker stativare är trist. Man får ju inte samma djup i basen som med ett par golvare. Och djupet tycker jag är viktigt för att jag skall tycka det är roligt att lyssna. Jag känner att jag vill ha en förstärkare med mer effekt också.

Jag tycker Hifiklubben verkar ha ett intressant sortiment i den prisklassen. Skall kika lite mer vad som finns. Hmm.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/11/03 :  21:06:28  Show Profile Send regner a Private Message
Med ny effektstark integrerad kommer du få mer och djupare bas men du kommer på samma gång tappa en del i mellanregister o diskant så frågan är hur nöjd du kommer bli i slutändan.
Om jag var i dina skor hade jag antingen moddat trioden med en pre out (lätt och billigt gjort) och köpt ett beggat slutsteg för att driva botten med, eller sålt trioden och lagt en beställning på en kinesisk highend maskin från hongkong. För 10000kr (inkl allt) får du en förstärkare som slår praktiskt taget allt under 50000-70000kr här i sverige. Tänker då först och främst på zell's toppförstärkare som går loss på 10000kr (genom ett gruppköp).
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:15:07  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
För 10000kr (inkl allt) får du en förstärkare som slår praktiskt taget allt under 50000-70000kr här i sverige.

-Varför har inte alla en Kinesisk highend maskin???
Jisses...

/Mikaell.

ps, Jag vill inte förstöra din tråd manlix, jag tar bort detta om du vill.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:16:57  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Förresten, en kompis till mig har QRS Tellus, de skulle nog passa dig + att de går att köpa ruskigt billigt.

/Mikaell.

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:29:46  Show Profile Send regner a Private Message
mikaell, fruktansvärt onödigt inlägg. Jag har belägg för vad jag skrev, säg bara till så pmar jag över ett otal tester och recentioner.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:37:41  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:

-Varför har inte alla en Kinesisk highend maskin???
Jisses...
quote:

Kanske därför att vissa på "Hififorum" är lite konservativa
och gammalmodiga. Rädsla för att köpa grisen
i säcken? Märkestrogna? Vill gynna sina lokala handlare?
Enbart dom/ni själva som vet.
Du får avsevärt mycket mer för pengarna, punkt slut!
Att sen alla kanske inte vill ha "KinaHifi" är en annan femma.
Tycker uttalandet tyder på viss frustration och uppgivenhet.

Ps. Ursäktar för att jag besudlar din tråd, "Manlix".

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2004/11/03 22:38:39
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:44:51  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag lyssnade på en integrerad "Kinaförst" igår med ett pris på 15000:-.
Den lät lååååångt ifrån att låta som en 50-70000:- först.

Mitt sista inlägg i den här debatten!

/Mikaell.

Edited by - Mikaell on 2004/11/03 22:47:43
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:52:38  Show Profile Send manlix a Private Message
Ingen fara på taket pojkar och flickor. Bara det inte blir allt för långdraget. :P

Nja, importera grejer från Kina vill jag nog inte. Det är för mycket krångel tycker jag. Dessutom kan det innebära mer krångel om det inte skulle fungera som det skall. Jag brukar alltid handla saker i närheten. Sen har jag tänkt mig max 7000:- för en förstärkare också.

Det är just mer i bottnen jag vill ha. En Thule Spririt IA100 på Hifi-klubben ihop med ett par Dali golvare tycker jag verkar intressant. Typ Dali AXS10K, Blue 8008 eller Concept 8. Vet ni något om det?

Edited by - manlix on 2004/11/03 23:20:03
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:01:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Det är för mycket krångel tycker jag

Krångel? har gjort 4st importer alla har löpt helt problemfritt och snabbare leveranser än beställningar inom Sverige.. Det finns en attityd mot kinaköp ännu, men med tiden ändras denna säkert. Förhoppningsvis finns dessa fina priser kvar då också.

Själv är jag ganska övertygad om att har man en ganska begränsad budget så får man inte bättre prestanda nånstans annat än att köpa just från Kina någon välerkänd modell av just de man är ute efter eller så någon äldre bättre modell på den inhemska begagnatmarknaden.

Sedan skulle jag inte påstå att min integrerade toppmodell av Zell spöar allt under 50-70 000:-, men halvera desa summor och vi kan prata seriöst

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:18:37  Show Profile Send manlix a Private Message
Det är mer krångel att beställa från Kina än att gå till Hifi-Consult i stan eller åka ner till någon affär i Göteborg. Sen är det ju likadant med garantin. Mycket enklare om den är köpt nära.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:24:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Det är mer krångel att beställa från Kina än att gå till Hifi-Consult i stan eller åka ner till någon affär i Göteborg. Sen är det ju likadant med garantin. Mycket enklare om den är köpt nära.

Anser man det ska man gå efter vad man själv tycker, det är helt rätt!

Hifi är hifi varifrån den än kommer, USA, Allingsås eller kina...ens eget tycke och smak avgör vad man handlar. Om du anser det krångligt att handla på beställning faller tyvärr en stor del av begagnatmarknaden bort också då den i mitt tycke är ännu "osäkrare" annars hade den varit ett gott alternativ. Om du bor så till kanske Artsound har grejer som passar, Opera är Kinesiskt men säljs från Danmark också och ska tydligen ara någon demo runt Göteborg framöver - kolla in denna!

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:34:08  Show Profile Send manlix a Private Message
Kanske man får kika på.

Hmm, vad tror ni om Thule och Dali?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:49:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det är just mer i bottnen jag vill ha. En Thule Spririt IA100 på Hifi-klubben ihop med ett par Dali golvare tycker jag verkar intressant. Typ Dali AXS10K, Blue 8008 eller Concept 8. Vet ni något om det?
Tja, jag har ägt ett par Dali 808 i några år för länge sedan och har lyssnat på flera andra Dali-modeller. Jag skulle inte rekomendera Dali, de högtalare jag lyssnat på har haft ett lite för färgat och markerat mellanregister (aj i örat när man spelar högt) och otydligt ljud (upplösning) för min smak. Jag vet inte hur de nyare modellerna är, men jag tycker normalt inte att det händer så mycket i nya modeller med ljudkvalitén.

Det är vad jag tror om Dali.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:53:49  Show Profile Send El_D a Private Message
Alingsås säger du... Då tycker jag att du ska ta kontakt med Golden Age Music.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:55:47  Show Profile Send manlix a Private Message
Humm, det låter inte bra. Skall väl åka ner någon dag och kika lite.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/04 :  00:07:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Humm, det låter inte bra. Skall väl åka ner någon dag och kika lite.

Man kanske får se lite på vad man har att jämföra med. Har inte lyssnat så mycket på köpehögtalare de senaste åren, så jag har tyvärr inte så mycket bra tips på alternativ. Jag tyckte iofs att B&W:s DM-modeller B&W DM603 S(X) är bättre än Dalis i samma klass, iaf S1:an som jag har hört. Dessa finns ju på hifiklubben att jämföra om man har lust.

Men lyssna inte för mycket på vad jag säger utan åk och prova. Det är ju först när man jämfört med bättre högtalare som man inte är nöjd.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/04 :  09:17:29  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej! Jag tycker att Thule är ett trevligt alternativ i den prisklassen. Kan tex kombineras med B&W DM 603/604 S3 altDM309 finns oxå på hifiklubben (Är inte speciellt imponerad av Dali). På hifi klubben kan du oxå finna en CD spelare runt 4000kr tex NAD C 542 för 3998kr men lyssna gärna på lillebror NAD 521BBE mycket prisvärd för 2500kr. Hyfsat ljud går att få för en bra bit under 20000kr. Ett annant alternativ är att titta/lyssna på rotels lilla serie mycket trevligt ljud.
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/11/04 :  10:14:14  Show Profile Send DasKapital a Private Message
För 6000:- får du ett bra nytt försteg (Embla Erato för ~2000kr), + begagnat slutsteg av hög klass. Jag köpte exempelvis mitt Rotel RB-1070 (2x130 watt, 9000kr nytt) för 4500kr begagnat och det är väldigt trevligt! Jag använder det för att driva 2 basmoduler och det gräver djupt och tungt.

Fungerar dock mycket bra även till huvudhögtalarna. Jag kan inte uppfatta någon skillnad mellan Roteln och mina Sentec PA9, som också är mycket bra (men med mindre effekt). Jag har ägt en Edison 60 och Audion Sterling + Audion Silver Night PP, och det är liksom ingen competition i mina öron. Vill du undvika Audion/Edisons "stunsiga" och övermarkerade mellanbas (och icke-existerande djupbas) så är Rotel ett mycket bra val.
Audion/Edison har också ett "skimmer" i diskanten som blir väldigt tråkigt att lyssna på i längden. Rotel och Sentec är mycket mera torra i ljudet. Det låter kanske tråkigt första veckan men i längden uppskattar man verkligen att slippa "sameness"; att alla skivor får samma karaktär.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/04 :  10:41:14  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ber om ursäkt för att tjata om stativare, som du sa att du inte ville ha. Men har du lyssnat på lite dyrare stativare? Jag var själv ute efter ett par golvare i prisklass runt 5-10000 när jag skulle handla, alla stativare jag då hört saknade enl. mig bas och lät lite burkigt och tomt, gillade dem inte alls (B&W 705, Dynaudio 52SE ex. vis). Var rätt så inställd på "nej" när jag hörde dem så mina intryck var nog rätt färgade, men efter lite positivt tjat om att de faktiskt kan låta bra så lyssnade jag på ett par Dynaudio Contour 1.3mkII, och köpte sedan ett par 1.3SE. Tycker personligen att mina Dynor spelar bättre i alla register än ex. Sonus faber (snygg golvmodell, grand piano?) förvisso lyssnat i litet rum. Så om du inte lyssnat på dem råder jag dig att inte bara avfärda dem, vilket jag höll på att göra det själv.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2004/11/04 10:42:38
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/04 :  12:31:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Apropå Kina-debatten: Jag har själv bara hört Vincent (233 och 238 tror jag), och det lät inte särskilt ball i mitt tycke. Trots de maffiga kraftresurserna. Det var med Dynaudio-högtalare det. Musical Fidelity funkade bättre för min del vid provlyssningen.

Apropå Dali-debatten: Jo, det verkar poppis i hifikretsar att såga Dali. I de lägre prisklasserna tycker jag dock att dom är betydligt roligare att lyssna på än B&W:s 600-serie. Är du inne på Thule IA 100, vilket verkar vara en mkt kompetent stärkare för priset, tycker jag isåfall att du borde ta steget upp till Evidence (470 kostar 10.000 och 470SE 14.000). Bättre stabilitet och detaljkänsla i ljudet än 8008 som är mer utav en "partyhögtalare" med "lots of bass". Jag har lyssnat på Thulen tillsammans med 470 SE och det lät riktigt schysst i mitt tycke.

Sedan kan jag säga att jag har jag full förståelse för att du gärna vill köpa nytt och från din lokala handlare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/04 :  15:31:59  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag kanske var lite oprecis då jag kommenterade Dali ovan, De högtalare jag syftade på var Dali 8008 och 6006, där jag anser basen vara alltför framträdande och dessutom blöt?/långsam...bumlig....Andra modeller av Dali har jag inte lyssnat på och har därför ingen som helst åsikt om dem.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000