HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TRIFILÄR TRAFO-LINDNING.- ZEUS-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/01 :  14:31:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vet någon var man kan få info om hur man lindar om transformatorer?
Jag skulle vilja linda om en 800 VA E-I kärna (nättrafo) till en 1:1 utgångstrafo. Är detta möjligt? Vad skall man tänka på osv???
All info är mycket välkommen. (även gällande småsignaltrafos)

Edited by - Circlomanen on 2004/11/06 00:39:05

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/01 :  15:06:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med en omsättning på 1:1 så kanske bifilärlindning kan vara något?
Rigga upp spolstommen på en vevanordning och spänn upp två trådrullar bredvid varandra, sen är det väl bara att hålla tungan rätt i mun och köra

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/01 :  15:17:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Kolla om du hittar nåt här:

http://www.tpub.com/neets/book2/5c.htm

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/01 :  15:52:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack för tipsen!
Hur många varv och vilken trådiameter???
Som sagt var, det är en 800VA trafo och jag skall driva 4-8 ohms högtalare.
Några tips?.. Jag suger hårig "oktalsockel" när det gäller matte så konkreta tips vore bra. Vad kan man börja att exprimentera med???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:29:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, något matematiskt underlag har jag inte men för 4-8 ohms last kan jag tänka mig att tråddimensionen hamnar någonstans på 1mm eller grövre.

Ett vidare tips är att du fixerar tråden antingen med lack eller tejp så att den inte kan ligga och vibrera i takt med signalen.

Vad är det som ska byggas?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/01 :  18:00:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tänkte på en www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=42259
Men med lite högre uteffekt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/01 :  22:03:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tänkt att jag gissade rätt!
Jag vill bestämt minnas att jag sett lindningsanvisningar någonstans i den där tråden, alternativt på Susan Parkers hemsida.
Sök och...finn!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  08:51:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det finns inget samlat och lättförståeligt där om trafolindandets ädla konst. Jag har aldrig hållit på med trafos och lindat osv, bara köpt och lödit ihop med likriktarbryggor.
Jag behöver en dubbel primär/alternativt en enkelprimär med en exakt mittpunkt på och en enkel sekundär som kan driva 4-8 ohm till audionirvana och grannarnas stora förtret.(ack så viktig punkt med all hifi!)
Bifilär lindning verkar ju bra.

Skulle man kunna linda 4 trådar sammtidigt och använda två som primär och två som sekundär ????
Bara linda på,, säg 150 varv med fyra trådar (quadfilär), eller skall man linda en bifilär primär och en bifilär sekundär ovanpå? Vad blir bäst???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/02 :  10:20:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad jag minns så lindar Susan sina trafos quadfilärt, alltså med fyra trådar samtidigt. Två av dem seriekopplas och används som primär, de andra två parallellkopplas som sekundärlindning.

Jag är ändå ganska säker på att jag sett nån sorts tabell över antal varv och tråddiameter för olika effekter/kärnstorlekar.
Ska leta lite när tid finnes

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/02 :  10:29:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
http://www.susan-parker.co.uk/zeus-out-tx.htm

Vad jag kan förstå så består standardversionen (8 ohm eller högre)
av 4 x 144 varv 0,80mm tråd quadlindat på en 200VA kärna.

Jag förstår dock inte riktigt varför hon använder en trafo på utgången, en drossel med centrumtapp borde funka minst lika bra dessutom vara enklare att linda.
Det är inte utan att man själv blir lite inspirerad att bygga nåt liknande själv, trafokärnor har jag gott om i garderoben.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:22:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag förstår dock inte riktigt varför hon använder en trafo på utgången, en drossel med centrumtapp borde funka minst lika bra

SÄKERHET!!!
Det är dyrt med nya basar när en fet går sönder.
Det går dessutom att anpassa förstärkaren(trafon) till olika impedanser,Tex driva 0,5 ohm med samma uteffekt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/02 :  12:51:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om man kopplar lika som Susan Parker gör fast med högtalaren ansluten direkt mellan Fetarna (drossel utan sekundärlindning)så händer det förmodligen ganska lite om en Fet går sönder.
Drosseln/trafos har låg resistans så den DC-obalans som uppstår är knappast tillräckligt för att knäcka en högtalare.

Om vi säger att varje lindningshalva ligger på 1 ohms resistans och tomgångsströmmen är 1 A genom varje linding så bli alltså likspänningen på utgången 1V om ena Feten pajar. Pajar båda samtidigt så blir spänningen 0V över högtalaren.
Detta förutsätter förstås att fetarna drabbas av avbrott och inte kortslutning, men om inte annat har man förhoppningsvis säkringar i matningslinjerna.

Enligt min uppfattning borde en sådan koppling vara säkrare för högtalaren än en konventionell förstärkarkoppling med +/- matning och komplementära utgångstransistorer.

Angående impedansen så går det utmärkt att göra uttag för olika impedanser på en drossel lika väl som på en trafo.
Resultatet blir då en spartrafo, den korrekta termen för en drossel med uttag. Kan bli krångligt att bifiläralinda en sådan dock.
Fördelen framför en trafo bör vara bättre frekvensomfång eftersom man inte behöver bekymra sig för kopplingen mellan lindingarna i samma utsträckning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:43:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Om man kopplar lika som Susan Parker gör fast med högtalaren ansluten direkt mellan Fetarna (drossel utan sekundärlindning)så händer det förmodligen ganska lite om en Fet går sönder.
Drosseln/trafos har låg resistans så den DC-obalans som uppstår är knappast tillräckligt för att knäcka en högtalare.

Om vi säger att varje lindningshalva ligger på 1 ohms resistans och tomgångsströmmen är 1 A genom varje linding så bli alltså likspänningen på utgången 1V om ena Feten pajar. Pajar båda samtidigt så blir spänningen 0V över högtalaren.
Detta förutsätter förstås att fetarna drabbas av avbrott och inte kortslutning, men om inte annat har man förhoppningsvis säkringar i matningslinjerna.

Enligt min uppfattning borde en sådan koppling vara säkrare för högtalaren än en konventionell förstärkarkoppling med +/- matning och komplementära utgångstransistorer.

Angående impedansen så går det utmärkt att göra uttag för olika impedanser på en drossel lika väl som på en trafo.
Resultatet blir då en spartrafo, den korrekta termen för en drossel med uttag. Kan bli krångligt att bifiläralinda en sådan dock.
Fördelen framför en trafo bör vara bättre frekvensomfång eftersom man inte behöver bekymra sig för kopplingen mellan lindingarna i samma utsträckning.


MUCHO INTRESSANTE!!! (eller vad det nu heter på svengelsk spanska.)
Det blir ju lättare på alla sätt, detta kräver några timmar/dagar grubblerier.
Mega-skit att mina stora fina 800 VA trafos är lackade.
(se annan tråd om trafos)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:33:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Min utläggning om säkerhet handlar om mina teorier och tankar snarare än absoluta fakta, så ta det med en liten nypa salt.
Dock känns det spontant som att en förstärkare där bägge ändarna av högtalaren är anslutna till jord (närapå i alla fall, kanske en ohm eller så mellan) känns säkrare än en där ena änden är jordad och den andra hänger och fladdrar mellan två matningslinjer.

Jag läste lite på på diyaudio och Susan hävdar bestämt att man INTE ska ändra på konstruktionen av utgångstrafon, men hon motiverar inte varför. Jag ser inga skäl varför en mittappad drossel inte skulle fungera minst lika bra.

Jag har sett tråden om 800-wattarna och det är nog bara att beklaga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  21:26:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag läste lite på på diyaudio och Susan hävdar bestämt att man INTE ska ändra på konstruktionen av utgångstrafon, men hon motiverar inte varför. Jag ser inga skäl varför en mittappad drossel inte skulle fungera minst lika bra.



Jag läste just på www.tubecad.com om "simplest pushpull amps" att den konstruktionen med mittappad choke måste gå i klass A, till skillnad från trafoversionen som kan gå i klass A/B.Mycket värme är inte så roligt, även om jag gillar klass A konstruktioner. Jag är bara lite trött på alla stora kylflänsar och lite begränsade uteffekten osv...
(Jag vill kunna spela jättehögt!!!)

quote:
Jag har sett tråden om 800-wattarna och det är nog bara att beklaga.

Det kan gå tror jag. Jag provade med en kniv och plåtskivorna släppte ganska lätt på en liknande men mindre trafo.
Jag har ringt runt till några företag idag och fått tag på ganska billiga tomma trafokärnor, så det borde lösa sig ändå.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:36:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu skall jag iväg och köpa en E-150 trafokärna och lite koppartråd å sånt joxx. Det skall bli intressant.
(Ännu mera intressant att HANDLINDA 4*1,6 mm lackisolerad koppartråd!!!)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:10:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Circlomannen, har du sett det här?
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=504388#post504388

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/03 11:43:07
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:10:41  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Att handlinda 1,6mm tråd är inga problem. Bara att bygga en lindningsställning

Sen driver man allt med borrmaskinen

Har visserligen inte lindat transformatorer på detta sättet, Men drosslar har jag lindat, 0,3mm koppartråd användes då. Å det fungerade utmärkt

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:38:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
1,6mm tråd är såpass stel att man nästan måste bocka den runt varje hörn för att få en skapligt snygg lindning, åtminstone de första lagren. Inget problem egentligen, men det är lite arbetssamt bara.

Aha, ska man köra klass AB så måste det nog kanske till en transformator, ja. Tänkte inte så långt, i min värld går allting i ren klass A

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/03 :  15:44:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
i min värld går allting i ren klass A


Klass A ÄR kul!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/03 :  15:57:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomannen, har du sett det här?
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=504388#post504388

JAPP! jag såg det idag. Klart kul. Jag har faktiskt köpt sådan kabel idag men räknade megafel på åtgången så jag får gå ut och köpa en 100 metersrulle istället.

Nu har jag köpt och burit hem en E150 trafokärna,två spolbobiner och 2,5 kg 1,6 mm koppartråd. PUST!!! tungt att bära.

Borrmaskinsideen är säkert bra på 0,3 mm tråd men 1,6 känns som att linda armeringsjärn när man lindar quadfilärt!
Tack för ideen, kommer bra till användning för småsignalstraforna.

Nu återstår bara allt slit och ilska och rökutveckling, brända transistorer,skärsår,brännskador från lödkolven och allt annat som gör att man håller på med DIY-prylar.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/03 :  16:14:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
"Nu återstår bara allt slit och ilska och rökutveckling, brända transistorer,skärsår,brännskador från lödkolven och allt annat som gör att man håller på med DIY-prylar"

Meningen med livet, alltså

Lycka till och håll oss underrättade om hur det går.
Att linda trafos är mördande tråkigt och vansinnigt tålamodsprövande, men tillfredställelsen blir ju desto större då när man slitit klart.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/03 :  19:23:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
43varv................................100kvar..................... min.son.börjar.bli.stollig.på.mig.som.sitter.djupt.försjunken.i.en.......spole...................

Edited by - Circlomanen on 2004/11/03 20:59:45
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/03 :  20:58:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
NU ÄR DET MYCKET SKOJSAN HÄR!!!!
Jag har just kopplat in min inte helt färdiga trafo till min circlo.
Trots att det endast finns 43 varv trifilärt lindad 1kvadrat-mm vanlig plastisolerad instalationskabel, ganska likt bilden som Peranders länkade till denna tråd, så finns det massor med bas och en alldeles ypperlig diskant. Med tanke på uppkopplingen (med testsladdar-krokodilklämmor) och en trafokärna ihophållen med två buntband så är det många mil över mina förväntningar!
Det låter mycket bra. Jag har inte hört några problem eller missljud eller mindre optimala ljudfasoner.
Jag skall väl linda på ytterligare 40 varv, mer får inte plats, å sen dra ihop allt med bultar och måntera fästvinklar å så.

En fråga: Med vad och hur skall man dra ihop/linda/tejpa lindningen???
Någon speceil tejp som är bättre än andra???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/04 :  14:08:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man får gratulera!

Som jag fattar det lindar du med isolerad kabel och då borde det inte vara så viktigt vilken tejp du använder. Någonting med bra klister på bara.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/06 :  17:05:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ricky Martin dödade min förstärkare!!!

Jag spelade först lite Pinkfloyd på megavolym,senan lade jag i min flickväns Ricky-skiva...... 3 sekunder senare flöt det 28 ampere i tomgångsström, även utan biasspänning på "gate-arna" på fetarna.
(Det har ingenting att göra med att jag inte har G-S zenerskydd.)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000