Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 16:38:37
|
Nån extremt lågfrekvent signal som brände trissorna kanske? En trafo är ju som bekant induktiv, alltså minskar impedansen med minskande frekvens. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 17:19:51
|
Du kanske fick någon DC obalans och mättade trafon? Har du någon temperaturstabilisering? Vanliga fetar har negativ temp koefficient upp till runt 5 A. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 17:37:59
|
quote: Du kanske fick någon DC obalans och mättade trafon? Har du någon temperaturstabilisering? Vanliga fetar har negativ temp koefficient upp till runt 5 A.
Susan skriver att trafon kan skicka tillbaka lika mycket spänning som man stoppar in i den, den "skapar" en minus-strömförsörjning och då kan Vgs överstigas om man inte har zenerdioder som tar allt över tex 18 volt- vilket jag har nu. Jag har ingen tempstab, men en del mystiska egenheter... Vid för hög volym försvinner tomgångsströmmen oc den går över till klass C!!!!!!! Har någon någon aning?????
Jag har idag kopplat om den till en mitt-tappad induktans istället och det var skoj. Nu får jag ut 115 WATT ur 27 volt strömförsörjning (enkel) Det går att röja ordenkligt!!!!! Grannarna har fått gratis Infected Mushrom idag.
Såvitt jag kan höra i mitt arbetsrum med halvpissiga högtalare så finns det mycket kvalitet. Den slår bra hårt vid behov.. Ingen myspys-förstärkare utan en direkthet och spelglädje jag omedelbart gillar. Bernt var här en stund på lite tea och musik.Han såg glad ut när jag spelade. Det är ju ett ganska bra tecken. Disten gör sig påminnd först vid rejäla volymer - den klipper ju såklart denna oxå tillslut, men det går att spela bra högt!! Detta gillar jag |
Edited by - Circlomanen on 2004/11/07 17:41:16 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:16:25
|
Kanske är så att DC-resistansen i trafolindingarna inte räcker till för att få en stabil arbetspunkt då temperaturen skenar iväg. Extra sourcemotstånd är nog lösningen i så fall. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:49:28
|
quote: Jag har ingen tempstab, men en del mystiska egenheter... Vid för hög volym försvinner tomgångsströmmen oc den går över till klass C!!!!!!! Har någon någon aning?????
quote: Kanske är så att DC-resistansen i trafolindingarna inte räcker till för att få en stabil arbetspunkt då temperaturen skenar iväg. Extra sourcemotstånd är nog lösningen i så fall.
Jag kan spela riktigt högt i 5 min utan problem, fetarna blir lite varma å så men inga problem med det. Men om jag vrider upp pyttepytte lite till så börjar den plötsligt dista (klippa??) - då sänker jag volymen till ganska tyst och lungt - å ser att det finns ingen tomgångsström alls samt förstärkaren klipper våldsammt (klass C) men sakta klättrar tomgångsströmmen upp igen, det tar kanske 10 sekunder för den att stabilisera sig. Å så funkar allt som vanligt igen. Det är motsatsen till strömrusning.... Jag tar spänningen att biasa upp fetarna från ett batteri och en 47 K pot. Jag blir mycket fundersam... Har aldrig råkat ut för något liknande under alla år och kanske 20-30 förstärkarkonstruktioner jag har provat. ???????????????????????????????????????????????????????! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 23:31:35
|
Du kanske ska ta upp det här med Ms. Parker, hon har ju en viss kontroll över detta verkar det som. Det kanske är fråga om resonansfenomen? Fetarna har ju ganska stora kapacitanser och det ihopparat med trafarnas inneboende egenskaper??? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 02:16:06
|
Som PerAnders är inne på så kanske blandningen av trafos och kapacitiva mosfetar ställer till det? Har du gatestoppers på mosfetarna och dämpningsmotstånd över sekundärerna på ingångstrafon?
Annars kanske din biaskrets är lite för enkel för att fungera tillfredställande, det enda schema jag sett på diyaudio i samband med den här förstärkaren var en ganska komplicerad historia med spänningsstabbar och grejor inblandade. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 07:52:26
|
quote: dämpningsmotstånd över sekundärerna på ingångstrafon?
Hur brukar detta göras? Upptäckte för några dagar sedan att jag har ringningar i utgångstrafon i mitt försteg. Time pratar om att lasta ner trafon ordentligt. Jag förmodar att det är ett motstånd rakt från början till slutet av sekundärlindningen? Ursäkta att jag shanghajar din tråd lite, Circlomanen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 10:59:03
|
Det kanske är så att denna skitenkla förstärkarprincip kanske behöver lite kringkretsar för att bli riktigt bra och driftsäker. Det är ju så faktiskt med de flesta konstuktioner att de går att förstöra om man snålar med kretslösningen. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 14:05:44
|
Här skriver man ett långt och fint svar så bara försvinner det ut i etern när man postar det... Nåja.
Bernt: Jepp, ett motstånd rakt över sekundären bara. Om det är en Lundahltrafo så kan du ha sån tur att det finns info på hemsidan om hur trafon ska lastas, annars blir det till att leka med fyrkantvågor och oscilloskop.
Circlo: Prova att dra ner matningen till 15-18V och "biasa" mosfetarna i klass A. Då slipper du i alla fall temperaturvariationer |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 14:22:12
|
Visst är det Lundahl. LL1660 18mA tror jag den heter. Jag ska ta en titt på Lundahls sida. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 20:18:38
|
quote: Circlo: Prova att dra ner matningen till 15-18V och "biasa" mosfetarna i klass A. Då slipper du i alla fall temperaturvariationer
Din fuling... här försöker jag desperat ta mig ur klass-A träsket å så smyger du in sånt här i mina rena obesudlade trådar... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 20:34:27
|
jag har nu byggar en prototyp av ZEUS-förstärkaren men med ca 115 watt uteffekt. Jag kopplar högtalaren till primärerna i stället för trafokoppling å det funkar finfint! Säkerheten är jag inte så orolig för, Induktorn (fd transformatorn) har 0,35 ohm dc resistans från högtalaranslutningarna till jord, så vad som än händer kommer ju all farlig sröm gå rakt ned till jord istället för att bränna upp mina talspolar... Trafon lär väl inte bara gå sönder sådär huxflux utan någon väldigt god anledning. (slägga, sprängdeg osv..) Har någon någon ide att bygga en Zeus förstärkare så kan jag verkligen rekomendera denna konstruktion. Den låter riktigt bra! Jag ringde trafofirman idag och en E-180 trafokärna kostar ca 400 kr + moms.(den väger 21 kg!) Borde bli en riktigt bra induktans om man lindar 150 varv bifilärt med 2,5 mm2 vanlig kopplingstråd. Borde tillsammans med 8 st IRFP260/IR och en 50 volts strömförsörjning kunna sparka ut 400 watt!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 21:15:36
|
Lite OT men jag måste få inflika att tråden på diyaudio.com verkligen är läsvärd även för dem som inte är så insatta i ämnet. Det är bland de bättre (och mest konstruktiva, ingen pajkastning) diskussioner jag sett på nätet oavsett ämne.
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 00:02:49
|
Cirklomanen - Kan du kanske lägga upp ett litet schema på hur den ser ut som du har byggt den nu, gärna med vad det är för komponenter och en liten beskrivning på hur man gör trafosarna(trafon+ drosseln). Jag är mycket intresserad! Är det för mycket begärt? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 21:07:57
|
quote: Cirklomanen - Kan du kanske lägga upp ett litet schema på hur den ser ut som du har byggt den nu, gärna med vad det är för komponenter och en liten beskrivning på hur man gör trafosarna(trafon+ drosseln). Jag är mycket intresserad! Är det för mycket begärt?
Det är för mycket begärt!!!! ( jag ver inte hur jag skall rita den i datorn - och få ut det på forumet)
Men en förklaring kan jag försöka mig på.
TRAFON: Trafon är inte längre en trafo utan en stor mitt-tappad drossel. Jag har köpt en E-150 kärna och tillhörande bobin samt ca 30-40 meter med 1 mm2 vanlig plastisolerad kopplingskabel på Clas Ohlsson. Man lindar hela bobinen full i snygga jämna lager med båda kablarna samtidigt (bifilärt). Sen lägger man ett "E" från höger och ett"I" från vänster och sen ett "E" från vänster osv,osv,osv....................... tills hela kärnan är klar. dra ihop allt med gängad rundstav och muttrar å så....
ELEKTRONIKEN: IRFP250/IR med 300 ohm gatestoppers. 18 volt Zenerdioder (gärna 5 watts) rygg mot rygg mellan gate och source på fetarna. Annars hennes konstruktion... Jag använder en vanlig 50 VA toroidtrafo med 24 volt sekundär kopplad "baklänges" som ingångstrafo. Nätdelen är en 160 VA toroid trafo på 22 volt(blir ca 30 volt likriktat). 4700 microfarad konding, 1,6 millihendry drossel och slutligen 75000 microfarad till.
Hoppas att denna väldigt kortfattade förklaring gav dig något..
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 23:23:09
|
Eller har jag fått något rejält om bakfoten? Är den mittappade drosseln fel? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 23:33:23
|
Jag vågar nog påstå att zenerdioderna är felritade. På skissen är de antiparallellkopplade, rygg mot rygg betyder katod mot katod eller anod mot anod. I serie fast vända åt varsitt håll alltså. Drosseln ser riktigt ut |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 23:51:32
|
Ja, då förstår jag det ska se ut såhär? -->z-z<-- eller --z<--->z-- , eller?
Den mittappade drosseln kommer att släppa likström till jord?
Är strömförsörjningen rätt? Ska det inte vara likriktat? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 07:44:03
|
Ja Ja Ja
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 09:22:53
|
Bra
och R1 och R2 är gatestoppers?
Hur stor blir induktansen på drosseln ungefär? Vad kostar en sån kärna och var köper man den? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 09:40:07
|
Självklart likriktare! Förlåt mig, jag tar ibland saker som allt för självklara.
Zenrarna skall vara som Fuling skriver. Tack Fuling för förklaringen.
Håll i er nu: BIAS-spänningen skapas med: först ett 2200 ohms motstond från +spänningen (strömförsörjningen) ned till en 7,5 volt Zener som spänningsref (ned till jord med andra sidan av zenern). Sedan en 100 K pot från mitt mellan motståndet och zenern och ned till jord. Då får man ett mittuttag på potten med en spänning som går att reglera från 0 volt ( kortis till jord) och + 7,5 volt. från den mittpunkten ett 300 ohms gatestopper motstånd till gaten på en IRF9620 eller liknande P-Fet. Feten har Drain kopplad till jord och Source kopplad till ett 2200 ohms (2 watt)motstånd kopplad till +rail.mellan source och motstånd kopplar jag in trafons mittpunkt...... PUST... Hoppas att ni förstår. P-Feten "buffrar" bias kretsen så det blir en stabil lågimpedantiv mitt punkt till trafon att jobba med (mot), och den skapar en viss termisk återkoppling för att hålla tomgången stabil oavsätt temp på kylflänsen.(feten måste sitta nära utgångstrissorna på kylflänsen) Det funkar väldigt bra. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 11:05:45
|
Väldigt klyftig biaskrets måste jag säga! I synnerhet den termiska kopplingen till utgångstrissorna. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 14:39:28
|
Så här?
Har jag förstått rätt? Går det att göra på något simplare sätt? skulle man t.ex. kunna tänka sig ett batteri på lämplig spänning?
Jag förstår att man tappar den termiska kopplingen. Hur fungerar den förresten? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 19:29:44
|
quote: Så här?
Har jag förstått rätt? Går det att göra på något simplare sätt? skulle man t.ex. kunna tänka sig ett batteri på lämplig spänning?
Jag förstår att man tappar den termiska kopplingen. Hur fungerar den förresten?
Rätt!! Den funkar väldigt bra. Tomgångsströmmen ökar endast 20-30 mA på två timmar och ca 15 grader temp skillnad på kylflänsen.(325-350 mA) Jag provade först med bara potten och ett 6 volts batteri men det ger ett för högt motstånd- den blir lite ostabil och disten ökar hörbart, så jag satte en konding till jord direkt efter potten och då blev den helknäpp! (se tidigare i denna tråd)
Jag glömde 100 mikroFarad direkt efter potten i beskrivningen ovan- för att ta bort Zenerbrus och nätbrus och whatever man inte vill ha ut.Det funkar när man buffrar biaskretsen för det blir inga variationer på spänning på kondingen. |
|
|
Topic |
|