HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det inte det ena så är det det andra.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/01 :  01:12:49  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Eller "Hellre bra elektronik till sämre högtalare än tvärtom?"

Först vill jag börja med att be om ursäkt. Jag har sett att detta är ett ämne som redan har berörts i flera trådar. Jag har inte hittat någon tråd specifikt vikt för just denna fråga, men finns det en sådan ber jag om ursäkt.

Jag har förstått att svaret inte är helt självklart. Allt är som bekant också relativt (teoretisk fråga eller praktiskt problem, möjlighet till uppgradering osv), dessutom handlar detta sannolikt till syvende och sist mycket om subjektiva upplevelser, principer, de ekonomiska förutsättningarna, WAF-överväganden, egna estetiska värderingar, sexuella preferenser, filosofiska ställningstaganden, politisk övertygelse och.. eller ja, typ.

Men, som en ren tankeövning: Givet en budget på, låt säga, 100 000 kr - hur skulle ni fördela pengarna till ett normalstort (?) rum om ni efter inköp inte får göra några ytterligare inköp och bortsett åtgärder för att förbättra rummets akustiska egenskaper? Alltså, får högtalarna en tredjedel, förstärkeriet en tredjedel och CD-spelaren en tredjedel, är högtalarna viktigast eller..? En följdfråga är: Vilken dels begränsningar begränsar/försämrar ljudet mest (här blir det ju vansinnigt subjektivt)? Kompetent relevant kablage medföljer.


Motivera gärna! Själv är jag ju hifi-novis (vilket kanske förklarar frågan ) och lär inte själv ha något banbrytande insiktsfullt att komma med, jag är mest nyfiken på hur ni tänker..


Jag kan väl trots allt ändå sticka ut hakan och hävda att det bör råda en rimlig balans i anläggningen.

Edited by - Bysheon on 2004/11/01 01:18:26

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/01 :  01:27:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Skulle nog lägga 20 på CD 30 på stärkeri och 50 på högtalarna.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/01 :  02:02:35  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Dahlberg: Hälften på högtalarna alltså. Baserar du det på praktisk erfarenhet? Varför är högtalarna "dubbelt så viktiga"?
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/01 :  02:06:38  Show Profile Send silvr a Private Message
Betyder ju inte att högtalarna måste vara dubbelt så viktiga. De olika delarna i anläggningen får ju olika mycket prestandaökning per krona helt enkelt. Vilka skillnader det är vet jag inget om, men min gissning är att högtalarna ökar mer i kvalitet för de där sista 20 000kr mellan 30-50 000 än vad en cd-spelare skulle göra.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/01 :  02:15:56  Show Profile Send Bysheon a Private Message
silvr: Ja, jag gissar att det är ungefär så Dahlberg tänker/tycker. Jag önskar bara en motivering och gärna också ett argument. :)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/01 :  03:43:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag skulle nog lägga en tredjedel på allt, början av kedjan har en stor betydelse för slutresultatet.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/11/01 16:59:22
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/01 :  07:20:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Minst 15´till kablar, resten jämt fördelat !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/11/01 :  08:20:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Större kvalitetsökning per krona på högtalarna och summman på det övriga räcker långt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/01 :  08:20:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Som Dahlberg ungefär: 25 på CD, 25 på förstärkare och 50 på högtalare.
Sen kan jag absolut tänka mig en variation på +/- 5-10kkr på varje del - se det som att om du ex. lägger ytterligare 10kkr på högtalare så kanske du får 7-8 st mycket bra högtalare till att välja på. Det gäller naturligtvis de andra komponenterna också om man känner att man redan hittat en bra högtalare. Med en budget på 100kkr skulle jag dock inte tänka mig att gå under 20kkr för CD eller förstärkare - där går gränsen!

Edited by - Roq on 2004/11/01 08:21:40
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/01 :  08:42:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När vi är uppe i den här prisklassen, så tror jag inte man får problem med att signaländan skulle låta för dåligt i förhållande till högtalarna. 25, 25, 50 skulle nog mycket väl kunna fungera.
Det man får spekulera i är hur stort ljudmässigt lyft man får när man går upp i pris på dom olika delarna.
Jag tror helt enkelt att man får mer för pengarna på högtalarsidan i den här prisklassen.
Sedan kan ju högtalare vara olika mycket krävande när det gäller förstärkare, vilket kan ställa till spratt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:26:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo, till och med de konservativa engelska tidningarna börjar ju numer ge med sig i att det kan vara vettigt att lägga lite mer på högtalarna än på övriga komponenter. Sedan tror jag att det är så att för 25 papp så kan man idag få en cd-spelare som är så pass bra att förbättringarna om man går uppåt i pris är av ganska akademisk karaktär för de allra flesta.

Sedan är det ju så att många dyrare högtalare, säg i 50 kkr-klassen är väldigt tungdrivna och då måste man lägga ner en del pengar på förstärkeriet om det inte bara ska ha råkraften som krävs utan även ge verkligt välljud. Å andra sidan finns det högtalare i det här spannet som inte är så kinkiga när det gäller wattantalet utan spelar bra med en mindre förstärkare av hög kvalitet, och då blir det lättare att gå ner i pris på stärkaren.

Alltså: Ibland kan det vara vettigt med lika delar, ibland kan det vara vettigt med 25-25-50. För somliga känns det som att 15% på kablar ger resultat, för andra räcker det med 5%. Matchningen är hur som helst viktig genom hela kedjan.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:31:32  Show Profile Send Harman a Private Message
Detta blir lätt en teoretisk diskussion med schabloner som 50/25/25, detta vill jag gärna undvika då jag tror att det är väldigt begränsande. I verkigheten måste man välja produkter som finns.
Ex på vad jag menar. Högtalaren skall i så fall kosta 50kkr min drömhögtalare kostar 43kkr dumt att lägga ut mer då eller hur. CD skall i så fall kosta 25kkr jag vill kanske ha Arcam för 18kkr eller AudioNets för 32kkr. Dessutom missar man kablarna här skall enligt schabloner utgöra ca 10%.
Jag skulle göra som följer....
30kkr på högtalare (JM Lab Electra 926)
35kkr på förstärkare (AudioNet SamV2)
32kkr på CD spelare (AudioNet ARTV2)
3kkr på kablar
summa 100kkr

alt

43kkr Högtalare (Jm Lab Electra 936)
17,5kkr Förstärkare (Arcam FMJ A32)
18,5kkr CD spelare (Arcam FMJ CD 33T)
9,7 kkr på kablar (Typ Nordost Blue Heaven)
summa 88,7kkr

Så mitt tips är lägg 30-50% på högtalare, 15-35% på CD spelare, 15-40% på förstärkare och 5-15% på kablar. Var öppen för olika varianter och testa produkter i passande prisregioner...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:48:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Harman: Bysheon skrev: "Kompetent relevant kablage medföljer." - så det behöver vi inte lägga in i kalkylen.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:56:18  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det som jag tycker påverkar mest numera i modern tid (subjektivt och vetenskapligt) är i rangordning:

1) Inspelningen
1) Högtalaren
1) Rummet
2) Källan
2) Förstärkningen
3) Kablar

Ingenting är dock bättre än den svagaste länken. Och den enskilda länken behöver naturligtvis inte vara dyr för att balansera systemet.

Givet det som finns på marknaden idag så tycker jag ovan föreslagna fördelning blir bra

45% på högtalare
20% på förstärkare
20% på källan
10% på rumsakustik
5% på kablar

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:05:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
JM-lab och Audionet går enligt min mening inte särskilt bra ihop.
Det låter vasst i mina öron.
Jag skulle hellre satsa på Copland till JM-lab.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:34:38  Show Profile Send Harman a Private Message
Roq. Sorry jag missade det....

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:43:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle lägga 30-30-40 i ordningen cd-stärkare-högtalare...

Men jag skulle oxå kunna tänka mig 40-40-20 i samma ordning om man hittar en högtalare som passar bra i rummet, för då kan man istället klara sig med en billigare högtalare..

För bara för att en högtalare är dyrare så behöver den inte låta bättre i rummet, och då har man mer ut av att köra på bättre elektronik.

/Martin
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:43:53  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Björn-Ola!
Var det förstärkare eller CD spelare från AudioNet som lät vasst med JM Lab? Jag kommer nämligen att köpa elektronik och högtalare i denna prisklass och är tacksam för tips som din kommentar.
Jag har bara hört AudioNet vid ett tillfälle och det lät underbart, kommer att provlyssna mycket innan jag köper, då är det bra att veta vad man skall lyssna efter. Lite OT så om du vill får du gärna PMa mig svaret.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:45:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Vill bara lämna in en liten varning mot att para jm labs electra serie med arcams fmj elektronik. Låter ljust, vasst och omusikaliskt i mina öron och är absolut inte nån kombination jag hade rekommenderat.

Detsamma vad gäller audionet och jm labs electra serie, även om det funkar marginellt bättre än att para electra serien med arcam.


Jag hade nog också, som många andra, lagt ca hälften på högtalare. Sedan hade jag köpt en krell 400xi och lagt resten av pengarna på en trevlig cd.

Sen hade det för mig varit självklart att i ett sådant system lägga minst 15 - 20 000 kr på kablage men det står ju att det medföljer så det behöver vi inte ta in i priskalkylen.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:51:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Akhenaton..

Tack för kommentaren, har inte testat kombinationen. Har du hittat några svagheter hos krell Kav400xi? För du har väl en sådan? Du får gärna svara via PM så vi inte snor denna tråd.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:15:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Nu har jag ju förstått att du vill ha en generalisering här, men jag måste ändå dela med mig av min, tyvärr dyrköpta, erfarenhet.

Jag har haft grejor som legat i den där prisklassen eller nästan där och det lät inte bra, trots att jag bytte och donade för att hamna rätt i matchningen. Jag har inga billiga grejor nu heller, men de är inte i närheten av de där summorna. Det låter bra mycket bättre än det nånsin gjorde tidigare, och inte är det nyhetens behag heller. Jag har nämligen inte rört prylarna på 3 år, och jag har slutat läsa hifi-blaskor. Jag sitter kort sagt nöjd och ägnar mig helhjärtat åt musiken. Vad jag vill ha sagt med detta är att det blir inte bättre så fort man uppgraderar prismässigt, det gäller att hitta rätt grejor. Och det är inte så lite tur involverat i den processen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:19:53  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med Ntr: Glöm priset och släng tumreglerna! Du kommer ändå att vilja tänka ut själv vad som är bäst i varje given situation.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:44:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Harman:
Det är kombinationen, inte Audionet det är fel på.
JM-lab verkar kräva elektronik som är mycket mjuk och varm i karaktären. Då låter det riktigt bra.
Jag upplevde samma problem med Advantage och JM-lab.
En kompis till mig använder SAM och ART ihop med ProAC 2.5, och det låter underbart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:51:55  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Bysheon:

Jag har själv följande fördeling:
- Högtalare 50%
- CD 30%
- Förstärkare 20%

Tidigare var mitt system fördelat:
- Högtalare 25%
- CD 30%
- Förstärkare 45%

Det är givetvis en smaksak vad som låter bäst men för min del så blev det definitivt bättre med nuvarande fördelning. Som du ser så är CD-% lika för båda alternativ medans Högtalare och Förstärkare har bytt fördelning.

Du kan se mitt nuvarande system under "medlemmarnas system".

Lycka till.

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:00:30  Show Profile Send Harman a Private Message
OT
Tack för förklaringen Björn-Ola, skall tänka på det när jag provlyssnar...
Advantage kommer dock aldrig att bli ett alternativ för mig...
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/01 :  14:18:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Man får ju inte byta när man väl bestämt sig. Så Jag hade valt en fet flerkanalare med "allt", å då hade den landat på ca 40% av budgeten. IOM att spelaren kopplas digitalt och därmed i princip bara är en drive, så hade jag budgeterat under 10% där. Högtaleri från Ino för resten.

Mer valuta för pengarna, enligt mina preferenser, blir nog svårt att finna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000