Author |
Topic |
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 23:36:51
|
Jag håller på att bli vansinnig på ett problem med vinylspelaren, och någon här kanske vet vad jag ska göra för lösa det.
När jag spelar vinyl så låter s-ljud fruktansvärt dåligt. Problemet kommer främst vid starkare s-ljud, och det hörs mer in mot skivans mitt. Även cymbaler mm låter dåligt, men det är i s-ljuden som problemet hörs mest. Ljudet liksom spricker upp - lite svårt att förklara...det "skär sig", skrapar, distar. Ungefär som när man har lite dålig mottagning på en radio. Fruktansvärt irriterande Det hörs inte så tydligt på alla skivor, och det är väl därför jag inte märkte det från början.
Aha - givetvis ett vinkelfel, tänkte jag till att börja med, och började fibbla med pickupinställningar.
Jag har provat med två olika pickuper, en Sumiko Pearl, och en Stanton 680Hifi som satt på spelaren när jag köpte den. Har ställt in dem enligt instruktioner för skivspelaren(en Denon DP-59L, direktdriven). Har även provat med protractor-mall. Pickupvinkel och överhäng har jag testat massor av olika kombinationer, det låter lika kasst ändå, ingen förbättring. Jag har provat höja och sänka tonarmsbasen - ingen förbättring. Har även provat att ändra pickupens vinkel mot skivan(när man tittar längs med tonarmen - azimuthvinkel tror jag det kallas). Att ändra nåltryck hjälper inte heller.
Jag har provat att flytta mitt RIIA-steg ner på golvet för att få bort ev. störningar - ingen skillnad där heller.
Så nu är jag totalt konfunderad - jag har ingen aning om vad jag ska göra. Kan det vara störningar från skivspelarmotorn Den sitter ju i mitten under tallriken eftersom den är direktdriven. Kan det vara några kablar som spökar, kanske tonarmskablaget? Dålig kontakt någonstans?
Nån som har en idé??? Vinkelfel har jag uteslutit eftersom problemet finns kvar oavsett hur jag ställer pickupen.
Just nu känns det som att bästa lösningen är att gå lös på eländet med en slägga, bränna upp den och sen köpa en ny |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 00:30:29
|
Låter som om det kan vara tonarmkablaget, jag har råkat ut för att det lät burkigt som sedan försvann efter byte. Men vänta lite så kanske du får fler förslag innan du byter.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 00:43:57
|
Jag har tidigare använt en Stanton 680Hifi men jag bytte ut den för den hade en obehaglig förmåga att accentuera vissa diskantljud, jag prövade liksom du att ändra och ställa in allt på tonarmen men inget hjälpte, jag prövade också att ändra den kapacitiva belastningen genom att löda in kondensatorer parallelt med grammofonstegets ingång sedan testade jag med en annan förstärkare men det hjälpte inte heller. Det blev omöjligt att lyssna i lurar som jag ofta brukar göra för brus och smutssprak framhävdes på ett obehagligt sätt då gav jag upp och bytte. Sumiko Parl har jag inte provat men Audio tachnica AT95 funkar bra det gör också Ortofon OM10. Jag har en Linn Axis med basik arm. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 09:09:33
|
Köp en Shure V15VxMR innan den slutar tillverkas. Då minimeras ditt problem.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 10:27:09
|
Hej, hur är det med pickup lasten? Lasten ändrar karaktären på ljudet så kolla upp hur det lastas med det RIAA't du har. Det går ofta att justera lasten inuti RIAA't om inte, så gör som MartinX föreslår.
Mvh, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 12:30:18
|
Stanton-pickupen verkar framhäva diskantljuden mer, som MartinX säger. Med Sumiko-pickupen hörs det mindre, men det är fortfarande där. Man kanske ska prova en tredje pickup, AT95 är ju billig och har fått rykte om sig att låta bra. Att byta tonarmskablage får vänta tills vidare. Det kräver ju lite mer jobb.
När det gäller RIIA-steget så använder jag Primare R20 och kopplar in via vanliga MM-ingången(47kOhm). Vad det är för last har jag ingen aning om I tekniska data står det "Gain: MM 35/41 dB, MC 55 dB". Är det detta du menar, Pac? Jag har använt samma RIIA till min gamla Dual med Ortofon OM20 och det funkade hur bra som helst.
Tack för synpunkterna hittills, skriv gärna mer... |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 13:34:01
|
Hej! Kan du inte testa dina skivor på någon annan vinylspelare? För att kolla så att skivorna är ok och inte har blivit "sönderspelade".
Sen är ju frågan om det verkligen låter illa - dvs att det spricker upp i distorsion eller om picupen bara spårar lite dåligt? Med andra ord om det är rent mekaniskt fel som att pickupen tappar greppet om spåret eller om den elektriska signalen orsakar ett "överslag" senare i återgivningskedjan.
Sen får man ju inte glömma att Vinyl låter sämre mot mitten - vilket är en av svagheterna med vinyl.
Hoppas du hittar "felet" ;-) /Shaft |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 16:49:14
|
Jag har tidigare spelat med en Dual CS505 med ortofon OM20 och då hade jag aldrig det här felet. Jag har provat både med gamla och helt nya LP. Även helt nya högkvalitetspressningar låter dåligt, tex båda Norah Jones från Classic Records och Eva Cassidy-Songbird.
Om pickupen är rätt inställd borde den inte tappa greppet. Det konstiga är att hur jag än ställer in pickupvinkel och nålvikt så försvinner inte problemet. Det är därför jag tror att det är något annat fel. Om det blir något slags fel/överslag med signalerna så undrar jag om det bara hörs högre upp i frekvens som det är i mitt fall - någon som har koll på det? Borde det höras i hela frekvensregistret?
Visst är det så att inställningen alltid blir en kompromiss, man kan ju inte få det perfekt med en vanlig tonarm - det bästa är väl en tangentialarm, men så här dåligt ska det knappast låta.
Angående pickuper...är det någon som spelar med en Sumiko Pearl som haft något liknande problem? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 17:21:40
|
har du balanserat ut den nya pickupen? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 20:55:57
|
>>Zombie...Vad menar du med balanserat ut? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 22:16:59
|
En pickup är som en liten generator och för att den skall kunna generera bra signal över hela frekvensspektrat måste den elektriska lasten avara avstämd till pickup'en. Så, man lastar pickup'en med en elektrisk last som består av resistorer och kondensatorer. Om den lasten inte är enl. spec kan man få "ringningar" mellan last och generator och min erfarenhet säger att det då ofta handlar om att diskantåtergivningen blir vass och lite så som du beskriver den...
Oj, oj, jag ser att det inte är enkelt att beskriva en avstämd krest så här i text...
Mvh, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 23:04:39
|
Tycker problemet låter som klassisk "mistracking". Avhjälps nästan endast med bättre pickup.
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 09:15:03
|
Balanserat ut = att du har satt den nya pickupen i armen "svävande" - equilibrium - innan du applicerar antiskating och nåltryck. Pickuper väger olika...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2004/11/01 09:15:49 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 09:30:52
|
Hej Igen! Fungerar Antiskatingen som den skall???? Är den ur spel så blir det sämre längre inåt mitten av skivan också. /Shaft |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 12:02:14
|
Du verkar ha gjort mesta, tycker jag. Jag har kommit fram till att det finns två olika spårningar, så att säga. Den ena är beroende av nålarmsupphängningen, som skall vara rimligt mjuk så att inte nålen hoppar ur spår som en stålfjäder. Den andra är beroende av nålslipningen, som på billigare puppor i stort sett alltid kallas elliptisk. Det stämmer nog iofs men hur då elliptisk?
Gör du som Edison var inne på och skaffar en Shure VST 15 xMR så får du både fin slipning och mjuk upphängning, och dina problem lär vara historia. Den PU:n är verkligen riktigt bra, men ska du bara bli av med problemet och inte har så där extrema ljudkrav räcker lillebror M97e eller vad den heter. Jag tror nämligen att du försöker köra styva puppor i en arm som är byggd för mjuka, och då blir det aldrig bra. Tvärtom går dock för det mesta OK. Och glöm kablaget, problemet är garanterat mekaniskt. |
Nicke the Rocker |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 19:09:00
|
>>Zombie...Jepp, det har jag gjort.
>>shaft...Antiskatingen verkar fungera bra.
Det verkar som att första åtgärden blir att testa en annan pickup. Det troligaste är kanske att det är spårningsproblem.
>> NtR...Det kanske stämmer, jag vet faktiskt inte om armen är tänkt för mjuka eller hårda pickuper. Det är ingenting jag har tänkt på. Jag har trott att det framförallt är pickupvikten man ska tänka på att anpassa till armen.
Hur vet jag om Sumiko Pearl har en mjuk eller hård nålarmsupphängning förresten?
Tack för alla svar |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 01:32:59
|
http://www.audiotra.de/sumiko/sumiko_pearl.html
15 um/mN i fjädringsmjukhet, ganska styvt således (Shure V15 ligger runt 25-30 um/uN vill jag minnas). Och Stanton 680 är väl en DJ-pickup och torde vara ganska styv den också. En styv nål skickar mycket energi upp i armen, så med en för lätt arm kan det uppstå resonansproblem. nTr kan vara inne på rätt spår, någon som vet effektiv massa på Denon-armen?
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 09:18:03
|
Vi har en del tonarmsdata på vinylengine. Jag tror att det finns en specifikationstabell utlagd, annars får jag hämta hem den ikväll. jag sitter på jobbet nu så jag kan inte komma åt våra ftp:er (eller ens komma in på sidan). |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
Edited by - Pipes on 2004/11/02 09:18:38 |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 09:54:15
|
quote: Och Stanton 680 är väl en DJ-pickup och torde vara ganska styv den också.
Nej Stanton 680Hifi som vi diskuterar här är ingen DJ pickup. Tyvärr står inte fjädringsmjukheten specad någonstans på deras hemsida, tyvärr inte heller i dom papper som medföljer pickupen i kartongen. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 20:37:18
|
Effektiv massa står det inget om i manualen jag har till spelaren, inte heller vad tonarmen heter. På Vinylengine fanns en del Denon-armar med, men tyvärr har ingen av dem effektiv massa specad. Vinyl Engine är ju en riktig guldgruva förresten, suveränt med en massa info samlat på ett ställe
Jag ser att alla Sumiko-pickuper har ungefär samma fjädringsmjukhet, mellan 12-15µm/mN. Hur delar man in pickuper? Inom ungefär vilka värden ska en mjuk nålarmsupphängning ligga?
Jag skulle också vilja veta om Gaffa's teori funkar, det ökar ju massan på tonarm/pickup, men samtidigt blir ju massan koncentrerad mer till en punkt än om man har en tyngre arm. Man kan ju i så fall tejpa på en långsmal vikt längs med hela armröret...kan vara värt att testa. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 00:31:38
|
Tror inte det funkar. Nästan alla tonarm-pu kombination ger en fundamental resonansfrekvens i området 7-13 Hz. Spårförmågan vid höga frekvenser är relaterad till nålupphängning/nålens form/nålens massa.
Dålig spårförmåga för en PU som bör låta bra kan vara dålig/gammal/skadad nålupphängning, bristningar i nålarm, och/eller sliten nål. Alternativt felaktig nåltryck, antiskating, eller hög friktion i tonarmslager (>10% av nåltrycket).
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:40:57
|
T.A Edison är inne på tonarmslager här, inte otroligt att det är där skon klämmer. Fullständigt omöjligt att känna för hand om det är något fel där, men det är mycket vanligt med små skador i lagren efter att mindre vana hemmamekar har bytt PU lite för våldsamt. Å andra sidan har jag varit med om skivspelare och armar som bara inte vill funka med vissa PU:er, så vad som är fel här är svårt att säga annat än att det är mekaniskt. |
Nicke the Rocker |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 22:17:53
|
Tack för alla förslag:-) Jag ska prova med en pickup med mjukare nålupphängning till att börja med. |
|
|
|
Topic |
|