HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinande ljud från högtalarna. *Uppdaterat*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/30 :  13:53:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har fått ett vinande ljud från högtalarna på senaste tiden. Ljudet går upp och ner, det är inte ett konstant vinande ljud. Det enda jag bytat ut är mina högtalarekablar, från kopparkabel på rulle till ett par Xindak.
När jag rör vid kabelns hölje slutar det vina, i allafall ett tag. Rör jag högtalarekontakterna så slutar det medans jag håller fingret på kontakten, kommer direkt igen när jag tar bort fingret.
Vad kan det vara?
I övrigt kör jag med orginal strömsladdar, signalkablarna är en blandning av Xindak, diy och Monster Cable, om det har någon betydelse.

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2004/11/08 02:34:35

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:32:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om det håller på att ändra sig när du rör vid dom så låter det som om det skulla vara kontakt mellan saker det INTE borde vara kontakt.

Har du kollat kablarna med multimeter ??

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:59:14  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Har du prövat att ta bort alla onödiga sladdar från förstärkaren? Testa först med enbart nätsladd och högtalarkablar, och koppla därefter in en apparat i taget tills problemet kommer tillbaka.

Jag hade ett tag ett smattrande ljud i mina högtalare när jag körde via surround-förstärkaren (oberoende av vliken ingång jag valde). Det kom jag tillrätta med genom att bygga en antenntransformator som jag kopplade in mellan antennuttaget och videon.

Du har säkert inte samma fel som jag, men först gäller det att reda ut vilken komponent som ger felet och min gissning är att det har med jordning att göra.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/30 :  16:26:32  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
johan; hur ska jag kolla kablarna i en multimeter? Vad letar jag efter?
Nu när du skriver kontakt mellan saker det INTE borde vara kontakt kom jag på att jag drog om mina strömsladdar för ett tag sen. I mitt Bello rack har jag cable management där alla mina strömkablar går just nu. Det kan kanske vara så att strålningen från kablarna sprids via racket? Högtalarekablarna vilar på racket.

Jag ska koppla lite imorgon och se om jag får bort oljudet.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/30 :  16:49:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är signalen så stark att du får ljud ur högtalarna är det med all sannolikhet INTE något du plockar upp via luften, eller via racket för den delen.
Gör som Bom skrev, dra ur alla sladdar till förstärkaren förutom högtalarakabeln (och nätkabeln förstås) och se om ljudet försvinner, gör du det så ansluter du signalkablarna en efter en till dess att ljudet återkommer.

Kolla också att alla kablar är hela, det görs som sagt var lättast med en multimeter.



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/30 :  21:15:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
LARS

Jag menade att du ska kolla att det inte är kortis. Du skulle nog även kolla höljet mot 0 (om det var höljet du rörde när det slutade)

Men när du säger att du har ändrat om elkablarna då låter det som jordfel.

Lycka till !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/31 :  12:15:01  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! Jag skulle nog börja med att "ta ett steg tillbaka" och koppla in de gamla högtalarkablarna igen (utan att röra något annat). Försvinner problemen då så har du i alla fall ringat in problemet. Om det är just högtalarkablarna som orsaker detta så är en vild gissning att förstärkaren oturligt nog börjar självsvänga vid en viss impedans som last. (som just denna kombination av kabel/högtalare ger). Jag känner inte till Xindac men skiljer de sig mycket från din gamla kopparkabel i uppbyggnaden? Vad är det för förstärkare föresten?

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2004/10/31 12:16:18
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/01 :  02:25:59  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hade stereon på hela dagen igår utan att det vinande ljudet kom en enda gång. Roligt kan man ha än att felsöka problem som bara kommer ibland.

perob; jag har en Yamaha receiver som försteg (i väntan på något bättre), Classe CA-101 slutsteg och Sonus Faber GP högtalare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:30:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det är helt klart en kinesisk jumbo-jet som har tappat bort sig
inne i högtalaren och hittar inte basporten.

Martin
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:30:50  Show Profile Send perob a Private Message
LarsTokyo: På din beskrivning nu låter det som att det skulle vara någon annan apparat (kanske ett nytt fläktsystem i huset du bor i...) som stör din anläggning. Kanske kan du prova att koppla in din stereo på en annan fas (om du har möjlighet). Att Classe skulle självsvänga låter inte troligt. Hoppas det löser sig! Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:18:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Pers slutledning verkar vettig. Jag har haft samma bekymmer när företagen i huset har haft alla sina datorer igång.

Hoppas det löser sig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/02 :  02:03:18  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
I söndags hade jag inga störningar alls på hela dagen. Nu kom det igen igår kväll, så det enda jag kan tänka mig är att det kommer utifrån. Kanske låter långsökt, men har ni någonsin sett Japan så är det kanske inte så orimligt. Alla kablar hänger i telestolpar, inget är nergrävt här. Runt omkring oss byggs det massvis just nu, kanske det stör?
Hela vår lägenhet (ovanvåningen på ett hus) går på en fas, allt vi har är en 30 amper säkring.

Om det kommer utifrån, hur renar jag strömmen? Bättre kablar lär väl inte hjälpa?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/02 :  03:04:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån form av strömrenare borde väl fungera ?!
En Terminator eller liknande produkt kan väl göra jobbet...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/08 :  02:39:48  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Igår kom vinandet igen så jag provade koppla in mina gamla högtalarekablar. Det vinande ljudet försvann direkt, kom inte tillbaka på hela dagen. Kan det vara fel på kablarna, eller de passar inte i mitt system?

Efter jag kopplat in mina gamla högtalarekablar märkte jag direkt att det lät okontrollerat och ganska taskigt. Har någon tips på bra kablar jag kan köpa istället, ett par som inte kostar en förmögenhet. Begagnat går också bra.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/08 :  03:06:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skumt det där, har du möjlighet att prova med ytterligare ett par kablar?

Bravo
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/08 :  04:48:52  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Tyvärr inte, jag har bara 2 par högtalarekablar.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/08 :  08:30:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är totalt omöjligt för ett par kablar -oavsett hur dåliga de är- att ge ett vinanade ljud om det inte är något fel på dem, ex. kortslutning eller eller kanske en dålig lödning vid någon kontakt.

Mitt tips är att du går och köper ett par väldigt billiga högtalarkablar och testar med (typ clas ohlson), även om du tycker ljudet är uselt när du testar så ska det inte komma några missljud.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:02:59  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nä, det ska inte bli något vinande ljud från kablarna, oavsett hur billiga det är. Som du säger, måste vara något fel på dem. Det är väldigt billiga kablar jag använder just nu, utan något vinande ljud.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:05:16  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
De där nya kablarna, med det vinande ljudet, har de några komponenter inbyggda? Jag menar, finns det någon mörk/svart liten puck på ena änden, som ger intrycket att tillverkaren kopplat på några hemliga komponenter?

OM du har en helt vanlig, rak, enkel högtalarkabel (den nya exempelvis), utan några som helst komponenter, så borde den inte påverka din stärkare det minsta. Men om den har någon hemlig komponent, som skall filtrera signalen på något (enligt tillverkaren) fördelaktigt sätt, kanske den inte är något bra att ha i ditt system.

Troligtvis har du, Classé till trots, en ofördelaktig (och troligtvis illaljudande) kombination.

Jag menar, chansen att du köpt en lite dyrare (än lampsladd) kabel är ju ganska stor, om du lägger pengar på just en Classé som i sig kostar ganska mycket pengar. Och dyrare kablar brukar differentiera sig från andra produkter (kablar alltså) genom att ha lite magiska komponenter inbyggda.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:50:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Troligtvis har du, Classé till trots, en ofördelaktig (och troligtvis illaljudande) kombination


Är det Classé slutsteg du har ?? Vilken modell i så fall ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/11/08 :  19:00:08  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
johan_björklund:

Några poster tillbaka skriver lars_tokyo följande:

quote:

perob; jag har en Yamaha receiver som försteg (i väntan på något bättre), Classe CA-101 slutsteg och Sonus Faber GP högtalare.



//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/08 :  20:36:53  Show Profile Send perob a Private Message
Det här börjar ju bli riktigt spännande/intressant... fast jag förstår om du LarsTokyo inte tycker det...

Det verkar ju sitta någon typ av RF-filter på kablarna: "RF interference-proof short circuit ring" enligt Xindak, annars verkar det vara kopparkabel som det mesta annat...

Funderar på om du har något högfrekvent "skräp" ut på högtalarutgångarna som nu "kortsluts" via den där "ringen"? Detta märks inte med din gamla kabel utan först nu med Xindak-kabeln. Detta högfreventa kan komma från slutsteget men även från tidigare delar i signalkedjan och dessutom leta sig in "utifrån" nätet. Hur kan detta resultera i vinande ljud då...

Vet egentligen inte men en vild gissning är att en "kortslutning" vid dessa höga frekvenser skapar stabilitetsproblem som hamnar inom det hörbara frekvensområdet... som sagt, vild gissning... Och då är det som swede är inne på, en olycklig kombination...

Hur låter det för övrigt då? Låter nya kabeln bättre på musik?

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/11/08 :  23:43:07  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Så här kanske kabeln ser ut:

FS2 ($995)


Jag vet ju inte vilken modell lars_tokyo har, men det verkar ju vara en dyrkabel, eller i alla fall en kabel från ett märke som säljer dyrkablar.

Här är FS1 ($???):


Jag tycker alltid det är spännande att höra om folks upplevelser med nya kablar. När man läser om just den här kabeln, som skall ha en "RF interference-proof short circuit ring", kanske det inte är så konstigt att något händer?

Men, jag skall ju även inflika att det inte alltid är dåligt med ett filter på högtalarkabeln, utan även rekommenderas av såpass motstridiga uppgiftslämnare som Svalander och Öhman. Det kanske till och med är något för dig (lars_tokyo) att testa? Ett enkelt filter bestående av 100 ohm + 0.1 uF i serie, som du kopplar över högtalarterminalerna?

Mitt tips, som kanske borde ligga under DIY än här på HIFI, men jag litar på dessa källor, så det kanske är något att prova, även om det kanske är just en konjugatlänk som ställer till det hela i ditt fall.

Svalander: http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm
LTS: http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html
http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf

Undrar om jag inte tycker bäst om Svalanders förklaring, även om jag inte ofta håller med honom:

Från länken ovan:
quote:

En konjugatlänk är helt enkelt en kondensator seriekopplad med ett motstånd. Inom audio används den ofta i högtalarsammanhang, bland annat i delningsfilter men också direkt i slutändan av en högtalarkabel. Den används för att skapa ett filter som gör att lasten blir rent resistiv över en viss frekvens.

Jag tänker endast gå in på användningen tillsammans med högtalarkabel. Anledningen till att en konjugatlänk kan behövas är att högtalare har en ojämn impedanskurva. Ofta stiger impedansen starkt i höga frekvenser. Om då högtalarkabeln har låg impedans så kan förstärkaren få tillbaka en hel del energi framför allt i diskantregistret eftersom det, enkelt uttryckt, inte finns någonting som tar hand om den i högtalarändan. Om då förstärkaren är hårt motkopplad vilket alltså gäller alla transistorförstärkare i stort sett och många rörslutsteg också, så kommer retursignalen att blanda sig med nyttosignalen vid utgången på förstärkaren. Där hämtas ofta signalen för motkopplingen så retursignalen går tillbaka i återkopplingsslingan och förstärks igen...

Detta är givetvis inte alls bra! Det ger upphov till distorsion som är klart hörbar. Jag vill t o m gå så långt att jag påstår att många skillnader vad gäller högtalarkablar helt enkelt är deras uppträdande tillsammans med en viss förstärkare och en viss högtalare. Om högtalaren drar iväg uppemot flera hundra kiloohm - även om det sker utanför det hörbara området - så får man problem. Inte med kabeln utan med förstärkarens återgivning. Mycket av detta kan man rätta till genom att se till att förstärkaren har en så jämn impedans som möjligt att arbeta mot.



//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/11/09 :  00:06:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oups , det missade jag

Men det är ju ett nyare steg. För dom äldre modellerna gillade inte strömspikar o skit på nätet.

Men det ser iaf ut som om orsaken är funnen !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/09 :  03:09:20  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är FS0.5 jag har ($90), ser likadan ut som FS1. Tyvärr kan jag inte bända upp och se vad som finns inuti de silverfärgade cylindrarna.
Jag tror också på en olycklig kombination i mitt fall.

perob; visst hörde jag en skillnad med Xindak kablarna. Diskanten var mjukare, basen tightare och mer kontrollerat ljud. Med de vanliga kopparsladdarna jag kör nu låter det väldigt okontrollerat och tråkigt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

rvh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/11/10 :  23:58:54  Show Profile Send rvh a Private Message
Hepp!

Har försökt mejla dig Johan, men jag vet inte om jag har rätt mejladress. Hör av dig om du inte fått mitt mejl! 040-214311

/Robban
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000