HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödstation i julklapp - vilken ska jag önska mig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:16:58  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Funderar lite på vad jag ska önska mig till jul/födelsedag, och en lödstation känns som en bra julklapp.
För att veta exakt vilken modell eller vilket märke jag ska önska mig så rådfrågar jag nu expertisen, d.v.s er!

Nå, vilken lödstation tycker ni är bäst? Jag kan tänka mig att taket ligger runt 1000kr.

Den här kan jag tänka vore nåt, är den det? Är den digitala versionen värd så mycket mer?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7531.htm

Tack för hjälpen
//Olof

edit - länken blev lite tokig.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2004/10/29 21:21:01

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:51:24  Show Profile Send JM a Private Message
Näe ! Det är ingen skillnad i prestanda om man säger så. Oftast ställer man in en temp som man tycker fungerar bra i de flesta lägen.. Ibland så höjer man tempen lite grand om man skall "grovjobba" sas... Jag har min station på jobbet ställd på strax under 400 C. Ibland så får jag vrida upp till max om jag skall löda ngt grövre. Så detta med knappar och displayer tycker jag är lite onödigt faktiskt ! Men däremot så kan det ju vara kul med en display som visar vad man har för temp ! Lite coolt !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:53:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja, coolt kanske men inte 500kr coolt!

Vad tror du om stationen i övrigt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:57:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Min huvudsakliga invändning mot den stationen är att den bara är på 40W, det räcker iofs i de flesta fall men den gammla sanningen att man aldrig kan få för mycket effekt gäller även i det här fallet (särskilt när man löder ex. kontakter).

Den digitala varianten är nog inte värd pengarna, att ställa in "rätt" temperatur handlar mer om känsla och erfarenhet än vad som visas på displayen, man märker snabbt om man måste höja/sänka temperaturen.

På jobbet använder jag diverse Weller-stationer och de är bra, de kostar dock mycket pengar.

Frågan är vad du ska löda? För kontakter och annan "större" elektronik skulle jag nog rekommendera en bra lödpenna istället, då får deu mer effekt till ett lägre pris (60W är nog lagom).
Köp till några olika spetsar så kan du löda det mesta.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/29 :  22:05:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En någorlunda hygglig lödkolv har jag redan så den kan jag ju slänga fram om det blir något tunglött. Att jag vill byta upp mig beror på att den blir ganska varm i handtaget efter ett tag och att sladden är väldigt styv, att kunna temperaturreglera verkar trevligt också!
Det jag ska löda med lödstationen är nog en hel del halvsmå prylar typ filter, andra hardwire-prylar och en del på kretskort.

Vad rekommenderar du för lödpennor/stationer till det?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/10/29 :  22:38:57  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tror att det kan vara en mycket bra station för priset ! Jag tycker dessutom att pennan ser "skön ut" på bilden. Men, som sagt. Jag har ju inte testat just denna station själv. Har du möjlighet att åka förbi Elfa så får du känna på själva lödpennorna om du frågar bara...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/29 :  23:14:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
För den typen av lödjobb kan nog den penna du länkade till vara helt ok.
Själv skulle jag som sagt var tagit den "analoga" varianten, jag tycker inte displayen är värd pengarna.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/10/29 :  23:46:31  Show Profile Send Joav a Private Message
En billigare variant är denna:
http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=550018
Det är Teknikmagasinet så kvaliten kanske inte är den bästa men på papret ser den bra ut...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/30 :  00:17:31  Show Profile Send luften a Private Message
Fisksmisk ola: Den där ser nog riktigt bra ut (iallfall på bild), kollade själv på den där för en tid sen när ett köp var aktuellt. Weller är ju ett erkänt bra märke, men just denna modell verkar ha spetsar och dylikt som passar endast för den. Själv köpte jag mej en begagnad WECP-20 (föregångare till WS 81). Då har man möjligheten att ha flera kolvar i olika storlekar, för olika användningsområden.

//air
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/30 :  00:34:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag tror inte att begagnat kommer att bli aktuellt eftersom det är en julklapp till mig...öh.
Blir det den jag tänkte så får det nog bli den analoga, så kan man ju önska sig något mer!

Jag har också fått känslan av att weller gör bra prylar.
Teknikmagasinet står jag tveksam till!

JM- Det kanske vore en bra ide!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/30 :  00:53:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad man kan tänka på när man köper en station,, Är att man kan byta spetsarna på kolven/Pennan. Det ger STÖRRE användningsområde.

Edit: Den analoga från Elfa såg väl bra ut.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/10/30 00:59:25
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/30 :  01:04:05  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Till den från elfa finns både en rund och två mejselformade, räcker det?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:11:04  Show Profile Send Peter S a Private Message
Kolla upp Clas Ohlson på: www.clasohlson.se Sök på lödkolv, dom har en del bra märkes-grejor, och billigare än Elfa.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:32:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Någon som vet vart man hittar bra och billiga spetsar till WECP-20? Hittade inga på ELFA.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/10/30 :  05:07:50  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Ersa-prylar finns också på Reichelt. För minimiordern på 100 Euro får du en riktigt sjysst lödstation + en massa annat smått å gott.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/30 :  05:17:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
jo. frakten blir nog ungefär 20 euro för en lödstation skulle jag tippa på. Reichelt tror jag säljer den där billigt har jag för mig(wellern)
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/10/30 :  09:33:49  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ERSA:n som clasohlson säljer är lite i dyraste laget, men jag älskar den så jag ångrar inte en sekund att jag köpte den.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/10/30 :  13:34:09  Show Profile Send luften a Private Message
Lash: Om du söker spetsar på elfa, skall du söka efter nummern på själva "kolven". Dvs, t.ex. LR21 (borde vara standardkolven till WECP-20), numret står i änden (eller på sidan) av kolven.

--> http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=1526.htm

EDIT: Fellänkat.

//air

Edited by - luften on 2004/10/30 13:35:35
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:04:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Får nog bli så att jag önskar mig wellern. Clasohlsons ERSA-station var lite i dyraste laget tror jag och jag tvekar på att mina föräldrar vill beställa grejjer från tyskland tyvär.

Tack för hjälpen!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/10/30 :  21:57:00  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom har en på ELFA som inte är weller och den kostar runt 700kr har jag för mig.. bättre grejor får man leta efter... fick en själv i julklapp förra året hehe

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/31 :  01:22:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan det vara den här du menar MaxMartin? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5966.htm

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/10/31 :  23:41:54  Show Profile Send Fostex a Private Message
Sån har jag testat.. fungerar utmärkt.

// David
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/01 :  01:30:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ok, den hade ju lite mer effekt i alla fall och spetsarna var lite billigare också!

Jag kan ijuförsig önska mig någon av dem och så får det bli en överraskning.

En liten röstning kanske, vad skulle ni tagit om ni hade de här två att välja mellan?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/01 :  06:33:57  Show Profile Send Ibbe a Private Message
jag hadde nog tagit Solomon,den såg mysigast ut...

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000