HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har haft hemma Vitus Audio SM-100...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:33:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
... och dom lät helt fantastiskt otroligt... Dom lät faktistk lika otroligt bra som deras pris är här i Sverige!!!

Billiga?? Nope...

Bra?? YES!!

Det känns nästan löjligt om man skall sitta och beskriva med superlativ hur bra dom är men det som är mest påtagligt för mig och hustrun är nog närvarokänslan, den realism som varje CD framförs med....

Kan bara rekomendera, om du har råd....

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:38:08  Show Profile Send juha a Private Message
ok det låter trevligt. Vad kör du med idag, och isf vad är det för skillnader..hade varit kul att få höra.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:43:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
För lite effekt för de pengarna bara....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:48:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Törs man fråga om priset?

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:31:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är inga dåliga grejer som har varit hemma hos dig för test den senaste tiden.
Skall bli kul och se vad som slutligen stannar,,,(ett tag)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:04:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
För lite effekt för de pengarna bara


Du låter som dom skrev i vissa Amerikanska hifitidningar på 70-talet.
Watt/dollar Då finns det många steg med mycket effekt/dollar ute i världen.

Det är på papperet lika mycket effekt i en Amplifix eller Mark Levinson 383 som jag hade tidigare. Men dom är inga alternativ till dessa Vitusar. 100W i klass A med en servokrets som petar ut en hel del extra om dom går över den effekten.

Mina tidigare Advantage S250X hade 250 Watt i 8 Ohm och 500 vid 4 Ohm, men dom hade inte den kraft som Vitusarna har.

Ingen förstärkare som jag har hört Coltrane med tidigare, och det är en hel del dyra och stora steg har det greppet om högtalarna som Vitusarna har.

Dom kostar i riktpris 350 000 kr.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:12:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kul! Det lät riktigt bra hemma hos Jorma. Håller helt klart med om närvarokänslan Pjotre.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:13:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om de är bra i förhållande till priset skulle jag väldigt gärna höra dem..

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:35:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ja, som sagt, det vore kul att höra lite mer om skillnaderna man får för dom 1-300000:- som man kan lägga extra, om man har råd, utöver exvis ett 100kkr steg. Är detta skillnader som märks vid "normala" lyssningsvolymer, eller bara när man testar gränserna?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:42:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
lasselite: Beror ju på högtalarna...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:43:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En riktigt bra förstärkare som dom här Vitusarna är också mycket bra på låg volym. Där kan man skilja ut en hel del som inte klarar sig så bra. Dettta gäller även högtalare med framförallt alltför tillkrånglade filter som inte kan släppa loss utan hög volym.
Detta märker inte många något av på tex. en mässa där det ofta spelas alltför högt.

Award "Best Buy 2004" I senaste numret av denna Hongkongtidning är inte fyskam heller för Vitus. `Dom säljer bra redan tidigare i Hongkong.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:05:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Dettta gäller även högtalare med framförallt alltför tillkrånglade filter som inte kan släppa loss utan hög volym.
Det låter som en dels behov av vätskeintag innan de kan släppa loss på dansgolvet.

Lite mer seriöst: Vad är ett "tillkrånglat filter" och hur har du kommit fram till att ett sådant filter gör att högtalaren inte låter bra på lägre volymer?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:08:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant fråga Marens.

Pjotre! Va läckert! Är det Martin Logan som fick smaka på den danska dynamiten?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:55:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag avsåg väl framförallt coltrane med min fråga.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:00:02  Show Profile Send mus a Private Message
Vem säljer den här produkten i Sverige?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/28 :  18:39:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Lite mer seriöst: Vad är ett "tillkrånglat filter" och hur har du kommit fram till att ett sådant filter gör att högtalaren inte låter bra på lägre volymer?


Det finns högtalare som man har element som kanske inte passar så bra ihop eller som har en stor variation i impedans och med massor av komponenter i delningsfiltren för att kompensera för detta.
Och med konstruktörer som försöker att få en impedanskurva som är spikrak med följd att det blir en mycket mer delar i filtren än om dom hade låtit impedanskurvan vara lite mer olinjär. Med ett oftast bättre resultat genom att återgivningen hade blivit bättre på framförallt låg volym. Jag nämner inga högtalare vid namn så det är ingen som behöver ta åt sig om detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  19:28:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jorma - intressant! Min erfarenhet är precis den motsatta; dom kompensationslänkar jag lagt in har i alla fall givit ett bättre ljud med mer släpp.

Nåväl - detta är en tråd om Pjotres test och intryck av Vitus-stegen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/28 :  19:47:21  Show Profile Send marens a Private Message
Jorma: Då vet jag vad du menar. Var iofs nyfiken på hur du har kommit fram till att sådana högtalarfilter gör att ljudet blir sämre på lägre volymer. Tex med eller utan kompensering för impedans. Tycker det verkar vara en ganska långsökt slutsats faktiskt. Visst finns det högtalarfilter som begränsar upplösningen och hur tydligt ljudet är, de flesta högtalare gör ju detta. Vilket i sin tur gör att man behöver spela högre för att lättare höra det som finns på inspelningen, men det handlar enl. min mening inte alls om antalet komponenter man använder i filtret utan helt andra saker som är relaterat till rena prestanda och ljudmässiga egenskaper hos högtalarna. Men detta är OT.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:31:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Var iofs nyfiken på hur du har kommit fram till att sådana högtalarfilter gör att ljudet blir sämre på lägre volymer. Tex med eller utan kompensering för impedans. Tycker det verkar vara en ganska långsökt slutsats faktiskt.


Det kommer mer om detta i mitt reportage från VAD-show i Holland där jag var förra helgen och träffade en del intressanta personer

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:50:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett dyrt och kvalitativt steg som inte spelar bra på låga nivåer är inte mycket att ha rent ut sagt. En bra anläggning bör väl kunna spela bra på alla nivåer.

Bravo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/10/30 :  09:57:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kul när man får den upplevelsen!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/30 :  12:36:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Det är på papperet lika mycket effekt i en Amplifix eller Mark Levinson 383 som jag hade tidigare. Men dom är inga alternativ till dessa Vitusar. 100W i klass A med en servokrets som petar ut en hel del extra om dom går över den effekten.

Mina tidigare Advantage S250X hade 250 Watt i 8 Ohm och 500 vid 4 Ohm, men dom hade inte den kraft som Vitusarna har.



Hur menar du nu? Kan Vitusarna ge kraftiga dynamikutbrott mer effekt?
Om du spelar okomprimerat material (kanske någon klassisk musik)kan de då när behovet finns, ge de hundratalet watt som brukar krävas för att transienter inte skall klippas? För övrigt låter 100 w som på tok för lite effekt om man spelar dynamisk musik såtillvida inte högtalarna är extremt känsliga.

Edited by - hifirocker on 2004/10/30 12:51:28
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:11:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
För övrigt låter 100 w som på tok för lite effekt om man spelar dynamisk musik såtillvida inte högtalarna är extremt känsliga.



Hej å hå, här tar vi i så vi skiter ner oss I min värld har "extremt känsliga" högtalare typiskt en känslighet på typ 105-110 dB SPL och till sådana "extremt känsliga" högtalare räcker nån enstaka watt. Skulle du skrivit normal till ganska hög känslighet skulle jag kanske hållt med dig. Sen är ju 100w säkert underspecat dessutom är det ju rms-effekt och inte transient effekt (som är en faktor 1.4 högre för det mesta).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:29:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Rydberg:

hehe... ja jag preciserade kanske inte riktigt bra, men om det är Coltrane t.ex. (som Jorma har) så har de ju en känslighet på 89 db/w/m vilket gör att 100w verkar lite snålt tilltaget om Jorma gillar att brassa på med dynamiskt material.

Normal till ganska hög känslighet brukar kanske mer relateras till känslighet mellan 88-95 db/w/m.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:36:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tänk på att skillnaden i max ljudtryck mellan en 100w:are och en 200w:are är 3dB. Sen normal till någorlunda känslig är typ 89-92 i min värld. Ditt spann är om man utgår från en 100w (från den mest känsliga) till 400w-500w (till mest okänsliga), dvs ganska stor skillnad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/10/30 14:37:43
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/10/30 :  15:00:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom klipper inte vid 100 Watt som en ren klass Aförstärkare hade gjort.
Servokretsen som normalt inte är med kommer in med extra effekt i klass B om man spelar över Klass-A delens maxeffekt.
Det är då inte Klass-A delens transistorer som går över i klass-B utan det finns om jag har förstått Vitus rätt ett extra paket med transistorer som arbetar i klass-B.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000