HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny cd-spelare/fråga om "mjuk" diskant för hårdrock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:51:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har ju sedan tidigare Primare I21 förstärkare som ni ser i min signatur, och lyssnar mycket på hårdrock. Min undran: Eftersom Primare är kända för att ha en ganska "mjuk" diskant och varmt ljud, hur passar detta till hårdrock om både förstärkare och cd-spelare är Primare? Behövs kanske en mer energisk diskant till denna musikstil, med tanke på att mina Dynaudio också har ett ganska "mörkt" ljud? Ska man satsa på en cd-spelare av annat märke med mer liv, dynamik och drag, som tex Atoll, Cyrus eller Naim eller ska man satsa på Primare CD21 trots allt? Min prisklass är runt 10.000 men kan höja mig uppåt 20.000 om det är värt det så att säga...tips mottages tacksamt.

/Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/10/30 17:02:03

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:14:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Har du fått dina Dynaudio nu? Du måste ju berätta om intrycken!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:16:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Och vänta... om Musical Fidelity-"rörbuffertsteget" du har inbegriper en DA-omvandlare så kommer det inte ha någon jättestor betydelse ljudmässigt vilken cd-spelare (drive) du väljer skulle jag säga. Eller är det bara en strömenhet?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:27:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Jag har inte fått mina Dynaudio än, trodde det skulle bli idag, men icke! Det blir nog antingen imorgon eller på fredag. Får jag dem inte innan helgen blir jag nog galen, har varit utan musik sedan 1 1/2 månad tillbaks då jag sålde mina Monitor Audio GR20.
Men jag ska ge intryck så fort jag spelat in dem. Vad gäller rörbuffertsteget är det inte D/A-omvandlare utan ett steg som med rörljud förbättrar olika aspekter av ljudet. Denna har jag inte heller fått än, men kommer nog idag. Kan dock ej lyssna på den förrän högtalarna anlänt. Men den som väntar på något gott...

ska bli intressant att se hur min stärkare I21 klarar Dynaudiorna...menar du att det inte spelar någon roll vilken som är transport för ljudet om man har D/A-omvandlare? Det är väl inte bara D/A-omvandlarna som har betydelse för källans ljud, eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:55:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag läste ett test av Teacs tokdyra drive- och dac-kombination i Hifi Choice för ett tag sedan. Dessa tidningar brukar ju ha svårt att erkänna att något betydligt billigare kan mäta sig med något betydligt dyrare, men här skrev man faktiskt att denna Teac-DACen lät nästan, nästan lika bra även om man bytte ut driven mot en för en tiondel av priset. "Almost undistinguishable" (nästan omöjligt att höra skillnaden) har jag för mig att dom skrev. Det var enbart känslan av den fantastiska mekaniken och byggkvalitén som gjorde det värt att köpa driven menade dom.

I princip tror jag själv också att själva drivenheten i en cd-spelare, eller en separat enhet då, har mycket liten påverkan på ljudet. Det är i DACen och dess strömförsörjningen som det allra mesta av ljudet "sitter" så att säga. Men självklart kan det kännas befogat att betala extra för silkeslen och urstabil mekanik, och givetvis ett snyggt utseende!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  14:01:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så Blue, du menar att det är smartare för mig att köpa en bra dac+strömförsörjning som tex från Musical fidelity och koppla till min Sony dvd-spelare för 3.000 än att köpa tex Primare I21 för ungefär samma pengar? Trodde betydligt mer än D/A-omvandlarna var minst lika viktigt för ljudet...tex Naim har i sin CD5i en ganska oavancerad D/A-omvandlare men har ändå fått kanonkritik.
Någon som har åsikter om detta eller om det tråden egentligen handlar om?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  14:58:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Nja, alltså jag menar att elektroniken i och runtomkring DACen är det som ger det mesta av välljudet, men att själva driven i sig har mycket liten inverkan på ljudet så länge den bara gör sitt jobb rätt. I princip borde det funka mycket bra med en separat DAC till din Sony-DVD, det tror jag. Du får nog lägga ner mer pengar på en ny cd-spelare för att få lika bra ljud. Å andra sidan kan det ju vara trevligt med lite färre apparater tycker jag personligen, men två små MF-lådor borde ju bli sött. Sedan vet jag inte om du upplever problem med att dvd-spelaren är för långsam att hitta låtar och så? Det kan ju också vara ett skäl att byta...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  15:11:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker bara att om cd-signalen in i dac:en är vad man kan förvänta sig av en dvd-spelare för 3.000 borde väl inte dac:en kunna förbättra signalen så mycket att det kan bli lika bra/bättre än en cd-spelare för 10.000 som Primare CD21? Ok om den separata dac:en är bättre än den integrerade dac:en i Primare-spelaren, så är det väl mer som avgör hur bra cd-signalen blir in i förstärkaren?

Vad gäller dvd-spelarens förmåga att läsa låtar stör det inte så jättemycket, den är helt ok.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:32:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
En DVD gör generellt avläsningen tillräckligt bra, precis som blue säger. Är det inte MF som har en DAC med rör oxå? Då kan du ju dessutom skippa rörbfferten å slippa både apparater å kablar som påstås kunna ställa till med både det ena och andra

I frågan, så tycker nog jag att du ska vänta tills du fått hem grejerna och provat lite olika placeringar. En meter närmre eller längre ifrån en diskant som inte sjunger (eller sjunger) ut ordetligt kan ofta göra susen
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:43:06  Show Profile Send Bosco a Private Message
Enda gången jag upplevde mina Dynaudio 1.3SE som mörka var med alldeles för klen förstärkare.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:44:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
jag har ej spelat min Primare med Dynaudio än eftersom högtalarna ej kommit än. Imorgon eller fredag står de här hemma!! Då ska jag prova med stärkaren.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:50:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker många hårdrocksskivor låter vasst. Vad tycker du själv?
Då kanske ditt val passar bra.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:53:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
det stämmer nog, är bara rädd för att jag tappar i dynamik och punch, "jävlar anamma" som jag tror behövs till hårdrock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:03:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vill ha fylligt ljud när jag lyssnar på hårdrock.
Drar ljudet mot det kliniska, så kan det bli plågsamt.
Du måste nog försöka låna hem och provlyssna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:15:57  Show Profile Send filkingian a Private Message
Efter att jag vuxit ifrån dunkadunka-soundet, så har jag haft stora problem med vass diskant på mina hårdrocksskivor. Gick så långt att jag nästan slutat lyssna på hr. Men fick för ett tag sedan en nytändning och köpte mig en rörförstärkare och ett par JmLab 907BE...Hårdrock har i mina öron aldrig rockat så hårt innan! Till och med på de riktigt dåliga skivorna går det att lyssna utan några vassheter=) Har förövrigt en Copland-cd och Audion-förstärkare om det hjälper...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:40:22  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Ah! Njoe Tjoeb passar utmärkt till hårdrock.
Den kommer med Philips 6922 som är rätt så mörka i ljudet. Om du har Dynaudio skulle jag byta till Mullard rör direkt som ger ett mer neutralt ljud som skulle passa dina Dynaudio bättre. "Tjoeben" är bra till all musik, men just till hårdrock är den riktigt bra: t.o.m Black Sabbath låter bra med den!

//Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/10/29 :  10:11:06  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Eftersom jag själv har Dynaudio Contour S 3.4 med en Primare
A30.1 så kan jag säga att nu när högtalarna har börjat
spela in sej riktigt så börjar jag snegla på kraftigare
förstärkare......
Jag lyssnar på mycket hårdrock, gärna progressiv och Primaren
hänger inte riktigt med när man vill kräma på riktigt med
Dream Theater eller Ayeron


Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:02:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Säker på att det beror på att Primaren är för svag Ledzepp? Kanske är något annat i ljudkedjan, har du tex köpt ny cd-spelare? Du hade väl en enkel dvd-spelare som signalkälla?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:48:29  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
jag är ganska säker på att S3.4 behöver stor kraft från förstärkare
för att avslöja sin fulla potensial.
Nej min dvd är bara tillfällig,har haft tunga grejor hemma på lån
och jag står fast vid att danskarna kräver kraft, mer än mina
100W iallafall........sen är det väll en smakfråga hur
högt man gillar att spela, vilket jag gör, i ett stort rum.

Och förvänta dej inga underverk med dom
direkt ur kartong, men det kommer.......

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2004/10/29 13:53:19
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/29 :  13:59:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så är det nog...man ska nog ha en bra signalkälla, men visst, kraft från förstärkare är aldrig fel...ska själv troligen köpa försteg/slutsteg med kraft, men det dröjer till nästa år...först blir det cd-spelare..mitt rum är ganska litet, så jag tror min Primare räcker så länge...blir kanske Rotel sen, med watt och ström!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/10/29 :  14:20:35  Show Profile Send Rysk a Private Message
Jag håller med Andreas63 om att Tjoeben är väldigt bra. Som du kanske ser i min signatur så har jag en själv men något som inte framgår av signaturen är att jag också bor i malmö och skulle därmed kunna dema spelaren om du vill? Jag hade iaf väldigt gärna lyssnat på dina Dynaudio

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/29 :  15:02:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Rysk: Ta med din cd-spelare nästa vecka (måste spela in högtalarna först...) så kan vi lyssna med mina Dynaudio. Ska bli kul att se hur mkt bättre ljudet blir med en ren cd-spelare än med min nuvarande dvd.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/30 :  17:29:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har en känsla av att det kommer låta galet mycket bättre. Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000