HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med kinahifi, Xindak DAC-3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:44:40  Show Profile Send johanj a Private Message
Hejsan.

Jag har precis fått en Xindak DAC-3 från kina och har nu problem. Retur skulle vara krångligt så jag tänkte undersöka om det kan vara något enkelt fel. D/A omvandlaren fungerar när den kopplas in men "tappar" vänster kanal efter några minuters lyssning, mao när elektroniken blivit varm. Stänger jag av den så kommer ljudet tillbaka i kanalen. Det räcker med att stänga av i 10 sekunder för att signalen ska komma tillbaka för en kort stund. Har mätt utspänningen på både den vanliga utgången och den balanserade, ingen signal på någon av de vänstra efter en stunds lyssning. Kan det vara en kallödning? I så fall innebär det att lödningen hinner kylas av på några sekunder, kan det stämma? Om det inte är en kallödning, vad kan det vara då? Om det är en kallödning borde det gå att lossa hela moderkortet och mäta hela signalvägen men det är lite meckigt att lossa på allting så jag tänkte fråga de med mer kunskap innan jag börjar skruva. Tacksam för ideer.

mvh Johan

Edited by - johanj on 2004/10/28 07:50:05

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:57:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja sånt kan vara svårt att härleda.. Det kan ju även vara vissa komponenter som vid uppvärmning slår ifrån då det kan ligga nån kortslutning eller liknanade i dom...

Men risken finns ju att du kan behöva lämna in den, och tyvärr är det nog svårt att få fram nått kopplingsschema på en sån apparat, och ja skicka tillbaka till Kina,..jobbigt..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:01:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lämna i den på en lokal elektronikverkstad (gå direkt, inte via en hifibutik). Det kan kräva en del luskande att hitta en bra verkstad men har du väl hittat en så brukar det inte bli så dyrt. Säkerligen ett trivilat fel dessutom som de nog hittar snabbt efter några mätningar.

Lycka till!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:03:16  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Helmer i Skåne kan nog fixa detta.
Kan skickas dit för ett par hundralappar.
http://www.hmaudio.se/
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:01:19  Show Profile Send johanj a Private Message
Tack för svaren. Är det någon som känner till en bra serviceverkstad i Stockholm? Om jag skulle ge mig på att felsöka själv, hur går jag tillväga? Hur mäter man om en konding eller transistor är sönder? Jag läste någonting om att använda kylsrpray för att hitta kallödningar, är det endast för att se om man kan få kontakt i en lödning som man gissar är dålig? Det jag har hemma för att mäta med är en multimeter.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:13:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Aldrig mer att jag köper någonting från andra sidan jordklotet. En gång har jag gjort det. Aldrig mer

Jag köpte två basmembran från Stryke i USA för många tusen. Det ena hade ett så allvarligt fel att de omöjligen kan ha testat grejorna ens visuellt. Tvärr helt omöjligt att reparera om man inte vill såga upp chassiet och svarva om magnethöljet. Skickade några mejl några gånger men fick inte ens svar. Tvi tvi tvi.

Man lär sig...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:39:43  Show Profile Send johanj a Private Message
Jo det är en chans man får ta när man beställer från andra världsdelar. Detta var det första gruppköpet jag har varit med i, jag gick med för att coem har bra ryckte och norman verkar ordna upp de problem som dyker upp. Förhoppningsvis gör han det även denna gång.

Dessvärre är det inte endast jag som har problem denna gång. Tyvärr verkar de inte ha kollat igenom prylarna innan de skickade dem. Än så länge har det varit en D/A, en förstärkare, en subbas, en fjärrkontroll och kablar som inte fungerat som de ska. Dessutom har han inte paketerat speciellt noga. Det var dock ett väldigt stort gruppköp så det kanske inte är så mycket procentuellt sett som har kvalitetsproblem. Jag kommer att invänta normans respons på det som har hänt innan jag skickar iväg min D/A på service, förhoppningsvis står han för alla kostnader som retur medför om han vill behålla sina svenska kunder. Om inte får man väl lämna in D/A:n på service i sverige och låta bli att beställa från honom i framtiden.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:59:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Billigt blir inte alltid billigt i längden...

Trist att sånt händer, men det kan iof hända med vilka grejer som helst.. Hoppas det löser sig dock...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:33:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du pratar om värmeproblem!?? Hur ser det ut där den står? Är det så att värmen inte kan försvinna från apparaten? Kan du köra "nedcabat" och på så sätt få längre driftstid?

Kina eller Tommelilla - hifiprodukter skall fungera.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:34:21  Show Profile Send johanj a Private Message
När jag provade att mäta igår så skruvade jag av locket, D/A:n står längst upp i ett spiderrack med mycket luft omkring sig så det är inte speciellt varmt. Anledningen till att jag pratar om värmeproblem är att att elektroniken slutar att fungera när den kommer till normal driftstemperatur och fungerar en kort stund igen efter att den svalnat av i 10 sekunder.

Edited by - johanj on 2004/10/28 12:14:35
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:36:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Låter inte detta som en dålig lödning?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:16:54  Show Profile Send johanj a Private Message
Det är min gissning att det är en dålig lödning men det som gör mig fundersam är att D/A:n fungerar efter endast 10 sekunders avslag, hinner verkligen ledningarna kylas av på den tiden?
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:34:51  Show Profile Send palm a Private Message
Om du tror att det beror på värmen så kan man alltid köpa kylspray för elektronik och starta den med locket av och spraya på de olika kompnenterna och se om den hoppar igång, kan ju även hitta kallödningar på det viset.
Lycka till !!!

MVH Fredrik

Palm
Go to Top of Page

johanj
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/10/28 :  21:34:10  Show Profile Send johanj a Private Message
Var förbi clasohlson efter jobbet idag men de hade ingen kylspray kvar i sortimentet. Var kan jag få tag på kylspray för elektronik centralt eller norr om stockholm?

mvh johan
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:17:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Elfa har garanterat, fast det ligger kanske inte så bra till?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000