HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad väljer ni? Stereophile: The Hot 100
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/26 :  19:15:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
Sätt ihop din anläggning genom att välja produkter i listan från 40 years of Stereophile: The Hot 100 Products - John Atkinson

http://www.stereophile.com//features/709/index.html

Hur skulle den se ut?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:52:31  Show Profile Send TBA a Private Message
1:a platsen skulle jag vilja ha.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:51:59  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja
Jag använder ju tvåan

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:23:41  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Saknar Oscar Heils Air Motion Transformer! Den har jag iaf haft...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:54:07  Show Profile Send Harman a Private Message
(tie): B&W Nautilus, Infinity IRS, Wilson Audio WAMM loudspeakers
Högtalarna blir alltså B&W N803
[21]: Mark Levinson LNP-2 preamplifier
[63]: Pass Labs Aleph power amplifiers
[46]: Musical Fidelity Nu-Vista 3D CD player (får väl gömma den på något sätt)
[30]: Rega Planar 3 turntable with RB300 tonearm
[70]: Sennheiser HD-414 headphones
[20]: Monster Cable (original) loudspeaker cable
Hittade inga signalkablar utan dem blir det ju inte mycket ljud....


Svårt och långt från min drömanläggning....

Ett alternativ till B&W skulle vara:
49]: Apogee Scintilla loudspeaker , snacka om att utmana förstärkaren..

Mvh Dan



*Iron Maiden*
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/27 :  01:19:11  Show Profile Send edison a Private Message
Hehe...NAD 3020 & Sennheiser HD-414 har jag redan (ägt)

Men varför inte dessa enheter för att göra sej ett nätt litet semi-retro-system av listans grejor:

*Linn LP12
*Koetsu Rosewood pu, alternerad av Shure V15
*Grahams tonarm

*Sony SCD-1 SA(CD)-spelare

*Audio Research SP-10 för-
*Audio Research D-150 slutsteg

*DNM Solid Core högtalarkabel

*Thiel CS 3.6 högtalare

Kunde också göra det lite mer "less is more" genom att välja den integrererade Concentrastärkaren och Sonus Faber Guarnerihögtalaren istället...

(Bara lite fantiserande, har inte hört någon av dessa prylar men någon annan Thiel-/SF-modell/AR-stärkare har jag hört, och dom lät bra ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/10/27 :  08:06:08  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ja, nr 2 va ju inte fel...

Men ESL 57:orna va inte ens med... Måste ha skett ett misstag

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:27:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
På plats 11 och 8 hittar jag det mesta.

Boulder 2008 phono preamplifier.
Conrad-Johnson ART line preamplifier.
Mark Levinson No.33 Reference monoblock power amplifier.
(Ingen som sa hur många man fick ta, se högtalarna) .
Rockport Technology System III Sirius turntable.
B&W Nautilus

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:32:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Lugn ayayay

Listan avser de 40 senaste åren, dvs 1962-2002

Dahlberg

Boulder 2008 är ju onekligen frestande.

Edison

Vad var det som var så speciellt med NAD3020? Den var väl väldigt omtalad på sin tid?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:48:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Den där listan är verkligen underbar läsning. Kanske vi "vanliga dödliga" framförallt borde läsa oss fram till en ganska slutsats av innehållet:

Man behöver inte uppgradera stup i kvarten.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:08:39  Show Profile Send ayayay a Private Message
Margaux: Puh!

Listan saknar med andra ord en guldklimp eller två

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:11:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
John Atkinson, November, 2002


"Most important." That was the phrase I used when I e-mailed the members of Stereophile's extended family of reviewers and writers to ask for suggestions when I began to compile this list.
-------------------------------------------------------------------

Inte rankat efter absolut prestanda i artikeln alltså.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/28 :  02:41:01  Show Profile Send edison a Private Message
Margaux:

Tja, jag hade inte jämfört så mycket när jag köpte...
Den var hur som helst lite utstickande i och med att den kostade 1000 spänn OCH lät som många 1500-5000 kr stärkare lät (då).
Reklamen var typ "20-wattaren som låter som en 100-wattare!"
Det fanns ett visst fog för den tiraden..!
MID-Fi-/Billig-Fi-marknaden dominerades (nästan) av japanska märken, läs: Technics, Pioneer, Yamaha, Sony, Onkyo, Sansui, mfl mfl.
Säkert var många av dom bra med NADen kom och rörde till det med sin angivna uteffekt 2 x 20 watt, MEN som i och med bla en relativt bra nätdel och subjektivt säkert även med hjälp av soft-clippingkretsen tillät den att peta ur sej lite mer än det dubbla momentant och i låga laster dessutom, och samtidigt låta bra.DET gjorde inte alla prisklassens konkurrenter precis (eller en bit uppåt)
Många lät hårt och vasst medan NADen lät rätt behagligt ända upp i hyggligt hög volym.Detta relaterat till dess pris och "normaleffekt" 2 x 20 watt alltså.
Den var dessutom extremt icke-prålig även det jämfört med de mesta av japsens alster, vilket blev lite kultigt bara det.
Man kunde också dela på för-slutsteg.
Det gick koppla ur soft-clippingkretsen för lite klarare ljud men medförde att man inte kunde spela fullt lika högt innan det började låta illa...ofta högt nog för min del ändå.
(Jag hade inga riktigt transparenta högtalare på den tiden men dom var i alla fall mer åt rent ljud än åt basmuller om man säger...)

Det dröjde inte så länge tills tex Pioneer fick fram "billiga" stärkare som lät både mindre vasst/hårt än det "normala japs-ljudet" samt hade lite bättre dynamiska egenskaper och som även kunde driva lägre impedanser.

Själv minns jag Technicsrecievern jag hade före NADen: Vid lite högre volym blev skalbelysningen för tunerdelen svagare i takt med bastrummornas slag...hehe.Man fattar att NAD kunde få en och annan kund med liten budget att slå till på 3020!
------------------------
Efter NAD 3020 köptes en Harman Kardon PM 620, på 2 x 22 watt.Den lät avsevärt (nåja;-) renare och klarare men ändå behagligt, men spelade lite elakare om man drog på FÖR HÖGT.Föredrog den iaf.
Sålde också en PM 620 till en bekant som drev ett par stora B&O Red Line, 140an.Lät maffigt tyckte vi, och HKn och högtalarna blev kvar hos honom i ca 18 år...
Hans HK exemplar köpte jag "tillbaka" av honom för två år sen, hehe, och den lär jag behålla av till viss del kuriösa skäl.
Nog den enda produkt jag sålt (i jobbet) och sen köpt tillbaka privat ;-)
Nog OT...sorry ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/28 02:48:38
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:29:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Dom första modellerna av 3020 är ju så grymt coola. Lite bulliga och med en femstegs lysdiodsskala för att se hur högt man spelade, eller något (varför man nu behöver veta det) och monoknapp. Och så var ju alla NAD-prylar lite mer mörkgrå på den tiden. Coolt.

Min första stärkare var dock en 3020i. Även den grymt bra med tanke på att man betalade typ 1200 för den, ny. Dom första högtalarna den fick mata var ett par Ortofon-stativare som jag hittade på loppis. Gamla, men pigga rackare som nu typ 15 år senare står på mitt kontor för övrigt...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:53:09  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
[47]: Convergent Audio Technology SL-1 preamplifier
First Stereophile review: November 1986 (Vol.9 No.7; also Vol.15 No.12, Vol.17 Nos.1, 9 & 11, Vol.18 No.12, Vol.19 No.12, Vol.21 No.3, Vol.22 No.8). The ultimate tube preamplifier for more than a decade, until the Conrad-Johnson ART appeared. But CAT lovers are a loyal bunch.
- Det var 1998 och CAT SL1 Signature mkII

Sedan har det kommit mk III och Convergent Audio Technology SL1 Ultimate mkI och nu mkII som är klart bättre än den som testades mot CJ ART.
- Men tydligen räcker det inte för ett litet exklusivt märke att vara bäst under mer än 20 år för att hamna högre i listan

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/28 :  18:03:53  Show Profile Send Margaux a Private Message
Här är en bild på den legendariska NAD 3020.



Jag tycker den ser ut som en ....... ja NAD.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:14:33  Show Profile Send edison a Private Message
Blue:

Just diodrampen visade brutalt tydligt hur lite effekt det i SNITT går åt, kanske var bra för att visa på att denna lilla lådas "2 x 20 w" var att lita på som tillräckligt mycket, då "japsarna" mfl ofta visade på högre effektsiffror om än dom inte alltid lät så bra (eller lika bra kanske man skall säga)
En liten säljstimulerare i butiken så att säga...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/29 02:25:45
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:26:03  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag missade MLs monoblock 33 tar väl 9 st sådana istället för passen och fyller på med resten av B&Ws N800 serie till ett hemmabio system.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/29 :  01:05:14  Show Profile Send Margaux a Private Message
Harman,

jag hänger nog på dig där.

edison
Väldigt kul att läsa om din hifihistorik. Jag är alltid imponerad av produkter som är nydanande och smart konstruerade som tex 3020. Det är mer imponerande att få till en förstärkare som låter bra för 1000 kr än att få till en förstärkare som låter bra för 100 000 kr. Respekt för NAD.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/29 :  02:31:40  Show Profile Send brumel a Private Message
No 1 och No 2 ar spikade. Slutsteg, Naim Nap 250. Sen behover jag ett forsteg ocksa med phono. Och en puppa och en tonarm. Det far bli Audio Research SP 10, Koetsu Rosewood och SME 3009.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000