HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 en fråga om kondingar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:39:29  Show Profile Send kvistarn a Private Message
tänkte kolla om man kan blanda olika kondingar i ett nätagg? tex rifa 10000uf och 6800uf? eller olika märken också typ Fabr Jamicon och rifa i samma? nackdelar eller fördelar? måste de klara samma spänning också?
sen till ett hypex ucd180 bygge, hur stor kondensatorbank har man nytta av?

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:11:19  Show Profile Send primere a Private Message
Jorå blanda du friskt! Kvaliteen varierar ju men hur mycket i slutändan vete katten! Och ja du bör ha samma spänning! Speciellt om du ska trycka igenom en viss spänning då är det inte för bra att du kör tex 110 v genom 50v !
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:29:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
2*10000uF rekommenderar Hypex, men själv har jag 4st. RIFA 6800uF/100V lytar och dom sitter ju inte ivägen på nåt sätt!!!

Det sägs också att det är lämpligt att inte enbart ha två jättekondingar utan att det är bra om man även har några mindre lytar på c:a 4700uF - 6800uF för att de ska tåla Rippel bättre. Sen är det också fördelaktigt att ha några små nF kondingar av god kvalitet i slutet av kondingbanken.

Du kan läsa om det på "Elloiot sound" där man ganska ingående förklarar varför.
http://sound.westhost.com/projects.htm#index

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:31:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det spelar ingen som helst roll om spänningståligheten är olika så länge som samtliga klarar den spänning du har. Alltså kan du koppla en 6800 uF/100V parallellt med 10.000 uF/80V med hedern i behåll om du skall ha 70 V matning.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:42:35  Show Profile Send El_D a Private Message
Såvitt jag förstår så behöver dom inte ha samma spänning. Däremot så måste alla klara minst den spänningen som du tänker mata dom med. Fördelen med att blanda är (vad jag tycker mig ha märkt) att dom "bättre" kondningarna hjälper dom "sämre". Nackdelen är den samma fast tvärtom. Blandar man "bättre" och "sämre" kondningar så tycker jag att det verkar som att man får ut något mittemellan.
Min slutsats är. Satsa på ett fåtal bra kondningar istället för ett flertal sämre.
Kapacitans är inte allt.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:58:46  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok... har redan 2st 10000uf men ska ju bygga ett agg till en ucd400 med så då tänkte jag att ja kunde lika gärna bättra på lite med en konding eller två när ja ändå beställer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000