HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stumma upp lådväggarna på sina högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:13:59  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan!!

När man ska stumma upp lådväggarna på ett par högtalare, är det bäst då att sätta blyfoliemattor?
Sätter man dom på alla sidor inuti högtalarna, eller hur gör man ?

MVH // tian

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:17:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
POLURETANLIM Å KAKELPLATTOR!!!!! 5 LAGER OCH LÅDVIBRATIONER ÄR ETT MINNE BLOTT!!!!!
Dom blir väl inte så bär-vänliga därimot.
Billigt oxå.

Edited by - Circlomanen on 2004/10/04 19:18:24
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:35:53  Show Profile Send marens a Private Message
Vill du berätta hur lådorna ser ut, mått/material. Det påverkar mycket vad du borde eller inte borde göra.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:41:10  Show Profile Send tian a Private Message
Det är ett par XL Fidelity PG 1800 Pro, finns på www.xlfidelity.se
Dom är gjorda 22mm HDF.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:49:44  Show Profile Send marens a Private Message
I en sån låda kan det vara lådgeometrin som är största boven. Du kanske skulle prova att ösa i gullfiber (lite försiktigt så det inte kliar) eller kanske tjockt "profilterat" skum.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:53:23  Show Profile Send Uniper a Private Message
Blyfoliemattor använder man i princip bara för att dämpa ut resonanser i lådan. De är ganska mjuka och alltså blir inte lådan stummare, men väl "dödare". Att kombinera någon åtgärd som gör lådan stummare, tex stagning med dämpning bör vara det mest effektiva sättet. Det ser ut att vara en ganska stor låda med stora ytor. Hur ser det ut inuti lådan, är den redan välstagad?

Edited by - Uniper on 2004/10/04 19:54:16
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/10/04 :  20:06:33  Show Profile Send tian a Private Message
Vet inte hur den ser ut inuti, jag ska titta på det.
Jag var mest bara nyfiken på om det fanns någe bra och billigt sätt man kunde ta bort resonanser på.
Alltså så kan man använda blyfolie matta då?
Sätter man folien då på alla väggar eller ?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/04 :  20:50:48  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är väldigt skeptisk till om det hjälper alls att sätta blyfoliematta, den dämpar inte så mycket i kombination med den lådväggen då det antagligen är själva lådans geometri som gör att resonanserna hörs. Tror det hjälper mer att dämpa inne i lådan med dämpmaterial så att inte ljudet kommer ut genom lådan.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2004/10/04 :  20:58:58  Show Profile Send tian a Private Message
Okej, inte för att jag har hört någe resonanser ifrån lådan, men jag var bara nyfiken :)
Men jag ska nog ta mig kragen och titta i dom först :)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:00:40  Show Profile Send linnar a Private Message
Uniper och marens har helt rätt.
Staga lådan ordentligt och in med gullfiber
runt väggarna och långfibrigt fårull i mitten.

Tycker jag.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:32:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Resonanser i lådan uppstår när stående vågor och vibrationer från elementen får väggarna att "sjunga med". Resonanser uppstår vid specifika våglängder. Det är våglängder som är jämförbara med eller mindre än lådans dimensioner - dvs mellanregister och diskant.

Resonanser förhindras bäst genom lämpliga val av material, väggtjocklekar och interna stag. Dessutom kan man, om det behövs, fästa dämpande material (ex vis blymattor) på väggarna för att ytterligare lugna ner dem.

I basområdet är våglängden så stor att stående vågor i lådan inte alls är aktuella, inte heller resonanser i höljet. Däremot uppstår gärna vibrationer i höljet eftersom baselementen har starka ”motorer”. Sådana vibrationer motverkas bäst av en styv lådkonstruktion och stor massa, dvs hög vikt. Sand har väldigt bra förmåga att absorbera vibrationer. Blymattor och stag hjälper inte så mycket här, de vibrerar de också.

Det jag försöker säga är att en fullregisterlåda behövs olika slags dämpning. För mellanregister och diskant behövs döda material – såna som inte ”sjunger” när man knackar på dem – och kanske dämpande material på väggarna. För basområdet behövs en tung, rigid lådkonstruktion av styva material. Därtill kommer den dämpning i form av mineralull och liknande man lägger in för att justera lådans Q-värde, men det har mera med lådans avstämning att göra…

Vem sa att det här skulle vara lätt?

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:35:12  Show Profile Send celef a Private Message
coolt

vad sitter det för element i den högtalaren?

sound pollution
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:32:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jaha.
Styft, tätt, tungt, tjockt, sandwish, material, internstag, dämpat, odämpat, längd och bredd å lite till. Å så knackar vi och kontrolerar om det låter bra.
Nä, jag vet, vi mäter lite impulssvar, rumsreflex, lober, andraton eller nåt annat magiskt.

Vad är det för högtalare vi pratar om?

tian: "När man ska stumma upp lådväggarna på ett par högtalare"?

När man tror att det hjälper.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:28:33  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Jag brukar trycka ena örat tätt mot högtalaren och hålla för det andra medans man spelar musik, då hör man ganska lätt om det är vissa ljud/frekvenser som sticker ut från de andra och förstärks. På så sätt kan man lätt och ganska ovetenskapligt få en bild av var man har problem med resonanser.

prova på på alla sidorna och på lite olika ställen på varje sida av högtalaren också så kan du lättare lokalisera var problemen finns.

mvh
micke
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:44:11  Show Profile Send tengil a Private Message
Gammal tråd, men frågan dök upp! :)

Längre upp står att - "Resonanser förhindras bäst genom lämpliga val av material, väggtjocklekar och interna stag."

- så få parallella avstånd, inuti lådan, som möjligt gör det väl svårt för resonanser att ens uppstå, vilket borde ses som ett bra alternativ? Bästa, men klurigaste! Kanske heller inget hållbart modifieringsknep! - Rätta mig om jag har fel!
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:57:49  Show Profile Send hinken a Private Message
Det finns dämpplattor på HCJ (Backaplan i GBG) som är asfaltbaserade (??ångor, lösningsmedel??), tror ni att dom kan vara skadliga för elementen.

steriotyp

Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:35:45  Show Profile Send Andreas A a Private Message
är gullfiber mycket bättre än typ bomull ur kuddar och sånt man köper på tex MDS, BRL osv? Ingen som prövat med Dämpmatta, skumgummi bitar med piggar på eller hurjag ska förklara
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/27 :  06:38:57  Show Profile Send linnar a Private Message
Det finns higend-högtalare som använder skumgummi på en del
ställen i lådan. Jag vet en tillverkare som använde ägg-kartong
linande material på väggarn under det ljuva 70-talet.

Djupbas brukar sällan skapa stående vågor i lådan. Men ljudtrycket
utanför lådan kan få lådan att vibrera.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:39:42  Show Profile Send edison a Private Message
...och mellanregistertoner kan studsa tillbaka till konen och därmed störa återgivningen.
Därför bör både dämpning av väggarna göras (blygummi tex) täckt av nåt tjockt som absorberar ljudvågor som når väggen.
Slutligen placeras tex fårull i lufttrymmet i lådan för att bromsa ljudet "lagom mycket".Det sista är nog det man kan modda mest med och få fram olika resultat med.

jag provade att stoppa rätt så tätt med fårull direkt bakom baselementet (bas-mid) och det blev en nära dramatisk förbättring av i stort sett hela registret.
Renare mellan mest, men också klart mer detaljerad (om än lite svagare) bas, samt en nu öppen men inte hård diskant.

Givetvis beror det på hur resten av högt. är utformad hur förändringar av detta slag yttrar sej, bara att prova och höra!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:12:23  Show Profile Send linnar a Private Message
För mig är dämpmaterial direkt bakom elementen ett måste,
oftast också med hel fylld låda.

Mineralull kan man med fördel sätta mot alla väggar
medan fyllningen görs av fårull el. liknande.

Direkt bakom elementen kan man testa med 3-4 cm
mineralull. Talåtergivingen blir distingtare så.
Man kan också testa med fårull men det passar bäst
till lådfyllnad.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:16:15  Show Profile Send Parasite a Private Message
Funderade , alltså med 22mm mdf så bör lådan va tokstum, är det knaske inte så att det är rummet som sjunger med istället? bara spånar =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000