HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 NAD C541 cd spelare. byta strömsladd. STARTAR INTE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/27 :  14:35:37  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag undrar en sak om min gammla NAD C541 cd spelare.
Jag har köpt strömhona jag funderar på att sätta på spelaren. ELFAs artikelnummer för den är: 43-211-05.

Jag tänkte klippa sönder strömkabeln och bara skruva fast ledarna på strömhonan. och seda borra upp hål i chassit så jag kan skruva fast den. jag ser inga större problem med detta.

Vad tror ni? Jag ska ju bara klippa av strömkabeln och sätta på en strömhona.

jag funderar lite även var jag ska jorda honan. Inte bör jag väll jorda den i chassiet eller går det bra ändå?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Edited by - datar on 2004/10/28 22:28:12

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:34:43  Show Profile Send vagabond a Private Message
Det går väl - men du bör nog göra hålet först och skruva på ledarna sen :) . Jorda brukar man göra i chassit så att apparaten inte blir strömförande vi fel. Har du jordade strömuttag så ska du absolut göra det.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:42:24  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Vagabond: Klart man måste göra hålet först. Det var jordningen som jag var mest fundersam på. Jag gör detta nu så får vi se hur det går

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:53:39  Show Profile Send Parasite a Private Message
Kommer gå finfint om du inte är klantig =P

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/28 :  19:22:38  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Parasite: jag lovar att inte vara klantig! Ska sätta igång nu tänkte jag!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/28 :  22:09:45  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
den startar inte efter ingreppet. duktig som JAG var råkade jag borra lite i "strömtrafon" heter det så? fast jag nuddade bara med borret så jag kom förbi den vita hinnan. kan jag ha förstört den? Det är ju dendär vita runda ström saken jag pratar om.....

Har jag pajjat den får jag skylla mig själv....

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/28 :  22:32:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Bortsett ifrån att du har spridit metallspån från borrandet över alla komponenter? Prova och ta isär allt och blås bort alla metallflisor. Har du löjligt stor tur kanske den fungerar igen sedan, kolla alla säkringar. Men du kanske gör bäst i att lämna den till någon som kan kolla upp den, du kanske klarar dig med ett transformatorbyte.

Edited by - Lash on 2004/10/28 22:33:56
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/28 :  22:46:25  Show Profile Send ludo a Private Message
Det här med att borra i elektronikprylar är väldigt vanskligt. Gm att borra iducerar du strömmar i chassit (som ju är kopplat till olika kretskort i CD-spelaren). Strömmarna/spänningarna kan vara så stora att de kan knäcka lågnivåelektroniken. Har själv råkat ut för det. Sen dess skruvar jag loss plåten jag vill borra i från övriga elektroniken o borrar...
Så har du otur så är inte bara trafot skadat.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:09:15  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
hej. säkringarna är hela... tror ni det lilla som borret nuddade trafot kan gjort att det gått sönder!? har ju ingen kamera så jag kan visa er idag........

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:28:08  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
När jag jordade från strömhonan till chassiet... kan den extra jodrningen påverka trafot!?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:30:35  Show Profile Send MartinX a Private Message
Om du borrade för djupt in i trafon kan du ha borrat av en tråd och du har fått avbrott i den. Tråden i primärlndningen på en liten trafo på några få VA kan vara ganska tunn. Du kan testa genom att mäta resistnsen på primärlindnngan med en multimeter om du har tillgång till en sådan. Resistansen borde ligga på 200ohm eller något sådant gissar jag på, ett gammat kasettdäck som står här brevid mig på golvet mäter 215ohm så det borde vara rimligt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/10/28 23:31:44
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:44:36  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
När jag jordade från strömhonan till chassiet... kan den extra jodrningen påverka trafot!?


Det tycker man att den inte borde, men du behöver förmodligen inte jorda höljet, om du tittar bak på apparaten där diverse godkännandemärken står typ S N D VDE CE så brukar det finnas en symbol som består av en kvadrat inne i en annan kvadrat det betyder dubbelisolering och att apparaten inte behöver jordas. Alla apparater som levereras med tvåpolig platt stickpropp brukar vara dubbelisolerade du kan altså väja att ta bort jordkabeln om du vill. (Just dubbel behöver ju inte isoleringen vara utan den uppfyller vissa krav men traditionellt brukar man benämna det dubbelisolering.)

Man kan ju också resonera som så att tillverkaren måste räkna med att höljet kan bli anslutet till skyddsjord om man ansluter signalkablarna vars jord är kopplad till höljet till en annan apparat som är skyddsjordad tex förstärkaren så det borde inte hända något speciellt pga att du jordade apparaten.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000