HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lspcad användare......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:43:17  Show Profile Send asto a Private Message
Hur skapar ni en "target" kurva för system optimeringen??
vet att det går att knacka in i ett .txt dokument men man måste in med så mycket värden för att man ska få en mjuk kurva, finns det något enklare sätt?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:53:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej

Inte för att det är svar på frågan, men jag har aldrig fått optimeringen att fungera bra. Det slutar med en massa konstiga komponentvärden dvs. icke standard. Oftast når man långt på att stega upp och ner i själva inputboxen, när man väl valt ordning, på filter.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:07:47  Show Profile Send asto a Private Message
Lucifer......

Har du add:at in komponenterna till optimerings rutan??
för mig funkar det klockrent. Sen måste ju naturligtvis elementens frekvens och impedans kurvor ingå i simeleringen. Konstiga filter värden får man om filtret är felbyggt eller den avviker för mycket från target kurvan.
Man får sällan samma värden som standard komponenter, man får helt enkelt ta det närmaste som finns, det brukar inte påverka simuleringen så mycket.....
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:36:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, jag tycker mig ha prövat enligt konstens alla regler, men jag kanske förväntar mig för mycket. Det är nog att de uppmätta kurvorna är lite för långt från idealkurvan vilket gör att den optimerar in i absurdum.

Ska testa lite mer när jag gjort nästa mätrunda! Skam den som ger sig.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:52:45  Show Profile Send asto a Private Message
Lucifer.....
helt rätt, ge inte upp =)
prova att starta själva optimeringen, du kan samtidigt gå in och ändra branthet och delningsfrekvens. Ställ ner hastigheten på optimeringen, för om kurvan drar iväg så har den oftast svårt att hitta tillbaka. Är frekvensgången på elementet väldigt ojämnt så försöker programmet hitta en slags medelväg.

Nu är ju jag inget proffs på detta, men man lär genom att prova sig fram, det är ganska kul att bara leka med olika komponentkretsar och se vad som händer.....

Är det verkligen ingen som kan svara på min fråga som står högst upp på tråden??
Kanske ska förklara varför jag vill skapa en ny target kurva, det är av den anledningen att om man vill försköna en frekvensgång hos en högtalare, kanske sänka mellanregister området lite grann, eller höja bas området. Det är därför jag vill kunna skapa egna målkurvor.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000