HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer CD läser inte skivan ibland...Felet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:06:21  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Min förra CD Pioneer PDS-06 (som är kvar i min ägo) läser inte skivan ibland. Misslyckas ca en gång per 20 försök. Dock verkar den gå igång bättre om man manuellt snurrar igång cd-skivtallriken år rätt håll innan man trycker in släden.
Om väl skivan och TOC:en går igång så är det inga problem att spela hela skivan....Dock har den gått rätt mycket sedan 1997.

Min fråga til Er: Är det motorn som håller på att ge upp eller kan det vara något annat? Har öppnat den och tittat, men allt ser bra ut. Inget skit på linsen. Går tyst och fint. Har Ni någon erfarenhet av rep på denna spelare?

Jag vill inte slänga den och inte sälja den om den inte går perfekt. Jag tänkte att min dotter skulle få överta den, men är det lönt att laga om det är motorn? Uppstår felet bara ibland så känns det lite dumt att läman in på rep tycker jag.

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:35:08  Show Profile Send Wizard a Private Message
Är det samma skiva jämt som bråkar eller? Tänkte på kopieringsskydd som en del har "smygit" in på CD:n

Har den svårt att hitta spår efter varandra? I så fall är det tracking som är problem och måste justeras.

Servokretsen kan vara ett annat problem.

Wizard
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:55:18  Show Profile Send Nitram a Private Message
Kan ju vara så att laser'n håller på å ger sig... fast testa med rengöring och/eller justering först.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:48:52  Show Profile Send shaft a Private Message
Tack för svar!
Wizard: Det spelar ingen roll vilken skiva det är. Kopieringsskydd har aldrig varit nåt problem för denna spelare. Spår efter varandra är inga problem så länge skivan "läses in" (TOC). Servot, är det det som bestämmer vilken hastighet som spelaren skall ha för de olika spåren????
Nitram: Lasern verkar ju fungera bra när den väl spelar. Skulle den vara för svag ibland menar du? Jag har inspekterat den rent visuellt och den verakar ren i alla fall. På Pioneer så samlas det oftast inte damm på den eftersom den hänger "upp och ner" mot skivtallriken.

Finns det något mer att justera?

/Shaft
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:50:44  Show Profile Send gromit a Private Message
Man ska lägga skivan uppåner, det vet du va?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:28:54  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag har erfarenhet av detta problem. Min DVD-spelare vägrade läsa vissa skivor, företrädesvis DVD-filmer. Vissa filmer läste den in på ett försök, men andra filmer gick bara ibland. Jag provade att montera en ny laser och problemet försvann omedelbart. Av den anledningen tror jag att din laser är defekt. Den kostar ca 1000-1500 kr om du byter den själv men kom då ihåg att inte kladda med fingrarna på laserlinsen.

Hasse
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:55:29  Show Profile Send shaft a Private Message
Tack Hanse1!
Jag trodde det var svårt att byta. Vart kan man beställa lasers? Kan man lämna tillbaka om det inte var det felet?
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000