HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa CD för max 10000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan E
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:03:43  Show Profile Send Johan E a Private Message
Vilken är bästa CD för 10000, en ny Primare CD21 eller en beg Meridian 507, eller vad??
För- och nackdelar??
Vad tycker forumet?

Hälsningar
/Johan

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:10:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Roksan Kandy MKIII för 9000:- kanske? En spelglad och dynamisk liten rackare!

Sedan är det klart att man kan hitta bättre spelare för samma pris om man går på beggat. Men då åker man ju som vanligt på risken för förkortad livslängd och så får man inte den härliga "nyprylskänslan" förstås.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:11:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej Johan. Jag har själv föregångaren Primare D20 (nyss köpt beg för 4800 kr)som jag gillar mycket. Den nya är säkert skitbra den med. Meridian 507 gillar jag mycket förutom utseendet, finns en för 11000 kr att köpa på Hifimagasinet. Jag hade nog köpt 507:an, förutsatt att man accepterar looken.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:22:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Helt OK look



Inte riktigt min smak men.....


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:24:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Meridian 507 fördelar: Bör ha bättre ljud
nackdelar: Om den är tex 3år beggad och håller 10år, har du bara 70% av livstiden men får man den då till 40-50% av nypris så blir det ju en fördel istället. Ingen garanti? (hur lång är garantitiden på meridians produkter?)

Primare CD21: fördelar: mycket bra ljud, snygg, lätt att sälja av när du vill byta igen, Garanti
Nackdelar: Inga

Det handlar mycket om hur du ställer dig till beggade produkter. Både Meridian och Primare är dock två märken med mycket gott anseende, så bra ljud blir det vilket du än väljer.
Provlyssna!!!!

Låt din inställning till Beg produkter och dina öron bestämma.

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/10/27 12:25:50
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:58:57  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Köpte ny cd-spelare drygt år sedan. Tycker 507 var en av de bästa cd-spelare jag lyssnade då. Köpte dock rega jupiter för jag fick bättre deal med det.. Tycker själv att 507 ser också j..la bra ut!

Tror att det är relativt säker köp - byggt kvalite är utmärkt! Dessutom man kan alltid köpa en ny laser.

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:02:18  Show Profile Send Harman a Private Message
Japp Meridian 507 är oxå snygg men det missade jag att skriva ovan.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:18:11  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag måste ju erkänna att jag kraftigt har förälskat mig i Rega Planet 2000.....Går att finna för runt 7k och till det priset är det ett kap enligt mig. Det är ingen spelare för de som söker det anorektiskt luftiga och extremt högupplösta ljudet, men den som söker en spelare med....ska vi säga....vinyl-aktigt ljud med spelglädje, värme men ändå hyfsat detaljerat så är den ett hett alternativ

Av de du nämner så har jag bara lyssnat till Primaren...iofs en rätt så bra spelare det också... Den borde också vara ett hett alternativ i prisklassen, men i klassen upptill låt säga 10k så tycker jag inte att det handlar så mkt om rätt eller fel, mer om tycke och smak

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:18:39  Show Profile Send HEGE a Private Message
Med lite tur kan du få tag i en begagnad Copland CDA-289 för runt 10 tusen. Tycker nästan det är lite konstigt att ingen nämnt den. Jag har en själv och tror det är svårt att hitta en mer musikalisk och välbyggd spelare för pengarna.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/10/27 20:12:04
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:59:26  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Som sagt det finns väldigt många bra alternativ. Vad vill du om CD-spelare. Små detaljer, att vara "musikaliskt", eller... Tror att mycket beror på ditt annat anläggning. Vad vill du få om ny cd-spelare? Analytisk, musikalisk, allround etc.

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:07:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meridian är bra, jag har även lyssnat på en Marantz CD 8400 för jämt upp 10000 som låter helt OK och då är det nypriset om man vill ha en ny spelare.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:00:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag gillar Meridians "tänk", men har inte hört din kandidat. Här, på HF, är man ganska ense om att ljudkvalite och pris går hand i hand. Men så är det inte överallt, faktiskt Men när det gäller spelare i prisspannet 2-10 tusen (typ), så skulle jag sätta upp ett enkelt BT (hemma). OM! ljudkvalite är den enda parametern.

Lycka till med jakten, å tänk lite utanför "fyrkanten".

BTW 999 posts
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:12:52  Show Profile Send sampix a Private Message
Eller så lyssnar man med öronen och väljer en Meridian..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/28 :  02:40:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Arcam far inte glommas i den har prisklassen. Stensakert kop for den som gillar allround spelare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:42:59  Show Profile Send Blue a Private Message
"Här, på HF, är man ganska ense om att ljudkvalite och pris går hand i hand".

Kanske det... fast på ett annat forum hade jag en halt vanvettig diksussion där ett gäng grabbar försökte övertyga mig om att det överhuvudtaget inte existerar något som helst samband mellan pris och välljud. En av dom mest segjobbade diskussioner jag varit med om faktiskt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:01:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Blue: "Du skall icke hava andra forum än HifiForum "....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:23:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Generellt följs pris och kvalitet åt, i de få fall då priset är lägre än den det normala pris/kvalitetförhållandet är det ett fynd, det som vi alla vill hitta men ack så sällan verkligen finner.

Bravo
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:07:03  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjänare!
quote:
"Här, på HF, är man ganska ense om att ljudkvalite och pris går hand i hand".


Kolla länket till Finlandsk hififorum hifiharrastajat:
http://koti.kontu.la/jsalonen/cgi/article.pl?action=1023541405&class=1
Allt är ju på finska - men det är ganska interessant artikel om pris och kvalitet. I artikeln tittar man på pris samt "ljudskvalite-punkter" olika hifiprylar har fått i recensioner i finländska hifimagasinet "hifilehti"(som är ganska objektivt jämfört med många andra annars tycker jag. Hifilehti ger punkter av ljudlkvalitetet som kan jämföras till andra pyrlar - alltså punterna är i absolut skala och inte relativa till priset) Också Tyska Stereoplay och Audio magasinernas punkter finns i artikeln..

Resultatet i artikkeln är att priset är relaterad med kvalite i allmän nivå (bild 1&2), men man kan hitta ju många undantag också:)
(se bild 3, högtalare under 10000 euro och punkter). Alltså, den billigaste högtalare med viss punkt-tal kan även 10 gånger billigare än dyraste med samma punkter:) I en viss punktnivån de minsta prisskillnaderna är ca. dubbelt priset.

Hoppas ni förstod vad jag försökte säga

harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2004/10/28 14:20:32
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:17:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är av synen att mer pengar genenrellt mer välljud. Men det finns många undantag och också många meningar om vad välljud innebär, och hur pass stor förbättringen blir.

Uppenbart, och glädjande för oss konsumenter, är iallafall att det finns produkter som är så bra i förhållande till sitt pris att dom så att säga inte gör bort sig i betydligt dyrare system. (Och nu talar jag bara om nypris, begagnat är det självklart att man kan göra riktiga fynd).

Några exempel: Quads stativare kan mäta sig med betydligt dyrare högtalare om dom får uppbackning av bra källa och förstärkare. Skivspelaren Rega P3 ger så pass mycket välljud för pengarna att man mycket väl kan spela den med verkligt avslöjande (och dyra) högtalare.

Sedan tror jag att Denons lilla allt-i-ett-minisystem får många "audiofiler", med mig, att häpna över hur bra ljud (dock ej mätt i ljudtryck) en så liten och billig anläggning kan ge.

Allt ovan enligt mina egna intryck förstås!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:19:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Meridian 507 utan tvivel!!

Hittar du en sån för max 10 har du gjort ett klipp.. Nypris för ett år sedan var drygt 20.

En super spelare!!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/28 :  21:27:18  Show Profile Send sulan a Private Message
visserligen inte svar på din fråga men...

OPERA REF 2.2

megabra cd som spelar skjortan av primare (visserligen har jag inte hört 21 men de andra...) är klart med och slåss mot cdspelare upp emot 50000!, har jämfört med allt mellan arcam och rega (A-R). dessutom är den bland det snyggaste jag sett i hifiväg. är SÅ nöjd med min, kan inget annat än att rekommendera!!
kolla in på artsound under butikshyllan
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/10/28 :  21:30:50  Show Profile Send sulan a Private Message
visserligen inte svar på din fråga men...

OPERA REF 2.2

megabra cd som spelar skjortan av primare (visserligen har jag inte hört 21 men de andra...) är klart med och slåss mot cdspelare upp emot 50000!, har jämfört med allt mellan arcam och rega (A-R). dessutom är den bland det snyggaste jag sett i hifiväg. är SÅ nöjd med min, kan inget annat än att rekommendera!!
kolla in på artsound under butikshyllan
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/29 :  08:02:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var kan den köpas förutom artsound? Deras hemsida, artsound.dk, fungerar inte så bra..pris??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:48:40  Show Profile Send Fred a Private Message
Glöm inte AH Njoe Tjoeb CD 4000, rördriven, plastig, rätt ful men i rätt system låter den fenomenalt bra. Nypris från 6000 till 12000kr ca.hemma hos mig föredrog jag den framför: Musical Fidelity X-ray; Arcam FMJ CD23; Linn Ikemi, Naim CDI
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/10/29 :  18:58:41  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har också kollat in OPERA REF 2.2 och frågat om pris från china.
Det svar jag fått gälde 2.3 dock och den ryms nog precis innom din budget.
Vet någon föresten skillnaden mellan 2.2 och 2.3 ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/29 :  23:48:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle oxå slå ett slag för Coplands 289'a.
Pris beg ligger runt 10k.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000