HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör man för att gummi inte ska torka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:48:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här har nog avhandlats tidigare men jag har glömt hur det var. Var det parafinolja eller något annat (absolut aceton) man kunde ta till för att t.ex mellanhjul i en gammal Thoren TD 124 inte ska torka eller pinch rullen i en bandspelare.

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/05 :  16:21:05  Show Profile Send Leif B a Private Message
Glycerin är väl något man kan använda till gummikanterna på ett högtalarelement. Är dock inte säker om det fungerar till det du behöver det.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/05 :  17:30:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
gcs: På våra kära biltillbehörbutiker fins sprayburkar / flaskor med silikon (samma som man använder för gummilister på bilen), prova det.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/05 :  19:08:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Ja, Silikonspray fräschar upp gummi och plastytor. Det du skriver om aceton skall väl vara "absolut inte aceton" hoppas jag! Men det är väl rätt självskrivet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:57:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton jag skojade lite när jag skrev absolut aceton men jag dricker ibland absolut vodka. Tack för hjälpen jag går och köper lite glycerin innan jag glömmer.
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/10/06 :  10:55:08  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag läste om någon som hade fräshat upp sina högtalarkanter med isopropanol en annan alkohol, det skulle visst ha fungerat mycket bra
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:09:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Silikon eller Glycerin, det ena eller det andra, eller är båda lika bra?

Bravo
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:16:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Isopropanol har en rengörande och UTTORKANDE effekt, fräscht utseendemässigt men inte funktionellt.
Jag kör med parrafinolja, penslar på gummikanter och lägger ned tjockare gummiprylar som tryckrullar och mellanhjul mm i ett oljebad ett par dagar.
Man kan även sänka ned en behållar med oljan i en kastrull med varmvatten, oljan tränger in lite bättre.

Efter behandlingen av tryckrullar/mellanhjul bör man göra rent det hela med sprit annars funkar det inge bra.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:18:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Wolfgang:
Silikon är nog inte att rekomendera, den kryper är hal och ställer till oreda.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:28:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Cittroman skriver: "tjockare gummiprylar som tryckrullar och mellanhjul mm i ett oljebad ett par dagar."

Jo men är det så bra att lägga ner ett gummihjul i parafinolja med tanke på att det ofta också har sitter en bronsbussning i mitten.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:39:35  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag är ganska säker på att en bronsbussning ej tar skada av parafinolja.
Har funkat bra för mig.

Men kanske finns det andra åsikter?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/06 :  22:59:07  Show Profile Send esl a Private Message
Isoparrafin skall man använda INGENTING annat.
Stryks på två ggr på båda sidor om kanten.
Funkar även på pickupper...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/07 :  08:40:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vad skiljer isoparrafin mot den parrafinolja som säljs på apotek?


Jag blev rekomenderad apotekets parrafinolja för länge sedan.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:57:50  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Lite funderingar på era förslag, visst håller det gummit mjukt men halt, är väl inte riktigt bra om hjulet är drivande. För då fungerar talk lika bra men det blir halt.
Så rengör med ljummet vatten o Yes, sen ett fint sandpapper för rugga upp den åldrande hårda ytan.

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/10/07 :  17:12:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Om det är ett drivande hjul så röstar jag på HLindgren:s förslag.
Om man ska bevara gummit mjukt och följsamt så blir det glycerin.
Glycerinet går in i gummit och torkar upp från ytan efter några dagar. Till ett uttorkat högtalarelements gummikanter kan glycerin ge ett snabbare transientsvar. Elementet får ett betydlig lättare motstånd för sina rörelser.

mvh Leif B
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:25:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Som jag skrev så bör man torka av detaljerna med sprit efter behandlingen så man får bort oljan från ytan.

Eller om man har mkt tid, låta delarna ligga ett tag efter behandling så oljan sugs upp av gummit.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/09 :  20:35:21  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Efter hur länge brukar det ta innan man behöver smörja in elementen med något?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:43:24  Show Profile Send esl a Private Message
Jag smörjar nya element...
De håller sig bättre. Och ser snyggare ut!
Det som skiljer iso från vanlig parrafin är att iso är lite mer polär i sin kemiska struktur (gäller alla isomerer, motsatsen heter trans) isoparrafinen "förenar" sig lättare med gummit.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/01 :  13:34:46  Show Profile Send freann a Private Message
Aktualiserar en gammal tråd...
Jag råkade ha parafinolja hemma - testade med att behandla baselementets gummikanter på mina drygt 10 år gamla högtalare. Jag var inte alls beredd på förbättringen det gav! Tidigare lät de lite stelt och gnälligt - råddade med akustik och skyllde på kablar. Nu öppnade de upp högst väsentligt och blev överlag varmare och betydligt mer följsamma. Mina högtalarkablar var visst inte så ljusa som jag befarade... Tack för det tipset!

Edited by - freann on 2004/11/01 13:35:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000