HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blindtest i HIFI+
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:56:59  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag köpte senaste HIFI+ igår. De hade ett blindtest på kablar som tycks visa på hörbara skillnader. Nånting för kabelskeptiker som mej att fundera på. Jag kunde inte hitta något fel som jag direkt kunde sätta fingret på. Det skulle ju behövas fler tester med flera personer för att få ett "vetenskapligt" resultat men det här fick mig att ifrågasätta lite av mina förutfattade meningar.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:03:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Ämnet är redan sönderdiskuterat Jonny! Finns en trevlig funktion här på forumet: SÖK!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:00:43  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Det finns en massa som diskuterar kablar. Det finns väldigt få som gör något, tex anordnar relativt seriösa blindtester. Om detta inte var någon intressant konsumentupplysning så ber jag om ursäkt för att ha slösat forumsdeltagarnas tid.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:21:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jonny: Det stämmer! Jag skrev lite om det här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33753


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:37:18  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hur kan du lita på en hifitidnings tester. De är ju beroende av annonsörer.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:53:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
hahahahaaa!!

DonMega!! Du är ju bara för gullig!!

Men visst.. är man "Hell bent" att aldrig acceptera tester, hur positiva de än är, och hur mycket dom än går mot ens egna åsikter, blir det såklart lätt att hitta såna förklaringar till att man hör skillnader.. Rätt lustigt egentligen med tanke på att skeptikerna länge hojjtat och tjoat och tjimmat om blindtester.

Och så är det förståss kanske svårare att hitta argument om blindtesterna helt plötsligt visar att skillnader faktiskt finns!!

Mon dieu!!!

Nå! Nog med retande.

Jag tror nog att en professionell tiding som hifi+ har en viss journalistisk subjektivism i att dom gör sina tester oberoende av sponsorpengarna i första hand. Ex så sågade HifiNews nyligen en högtalare för 150 000 kr vid fotknölarna.. Finns flera och många exempel från Hifi+, HifiNews, High Fidelity etc etc.

Jonny,

Du tog inte upp MIN tid iallafall.. Det är kul med "skeptiker" med öppna och nyfikna ögon!

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/10/27 13:54:54
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:55:40  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
FYI: det finns redan ett par jättetrådar i detta ämne och testet i denna tidning att fortsätta på-

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000