HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MP högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:05:47  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Jag har ett par gamla högtalare, köpta före 74 i alla fall, som står oanvända. De heter MP och A14(tror jag) och har även ett patent nummer stämplat i botten. Är det någon som vet något mer om dessa. De är åttakantiga circa 50cm höga med basen uppåt och tre diskanter på varsin fas av åttakanten, träfanerade med mörkbrunt trä.
Har inte hittat någon information på nätet om dessa.

Hjelm

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:12:01  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...Tandberg hade en som var typ 8-kantig, men "MP" får mej att tro det är av märket "Martin Persson", som fanns denna tid och en kort bit in på 80-talet.

En av hans mer kända var "Mini Ring" en liten stativare som sades låta rätt bra (har inte hört den, och heller inte setteller hört den du nämner)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/15 :  10:41:22  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Martin Persson kan stämma. skylten är ett mp och en elementsymbol. Tackar nu vet jag lite mer i alla fall. Finns det någon information om honom på nätet?

Hjelm
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:36:06  Show Profile Send mapem a Private Message
Martin Persson byggde högtalare på 70-talet. Den du syftar på såg ut som en papperskorg. Jag kommer ihåg den. Det var en av många konstruktioner som surfade på Carlsson-vågen under denna tid. Själva konstruktionen med uppåtriktat mellanbas-element och diskanterna riktade utåt är väldigt mycket Stig Carlsson. Jag är dock tveksam till om MP-högtalarna var lika genomtänkta och väldesignade som Carlsson/Sonab-högtalarna var.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/10/15 :  15:36:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Martin Persson var någon sorts "sidekick" till S Karlsson, och var med i utvecklingen av Karlssonhögtalarna, så han hade nog "rätt" att surfa på vågen... Jag har ett par MP6 som är en konventionell 2-vägshögtalare och de låter mycket bra.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/15 :  15:54:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Om det lät negativt det där med surfa så var det inte menat så. Det var många konstruktörer under denna tid som jobbade med högtalare med olika grad av rundstrålning. Martin Persson är en, Olle Mirsch en annan. Vi ska inte glömma Mr Bose heller. Men Stig Carlsson är nog ändå den erkände mästaren i sällskapet. Han sökte (och fick) massor av patent för sina orto-akustiska konstruktioner, kanske gäller patentnumret i botten på Hjelms MP-burk ett av Stig Carlssons?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/10/15 :  18:10:20  Show Profile Send poppop a Private Message
Har ett par likadana Martin Persson, alltså de som ser ut som papperskorgar... Hittade dom på en loppmarknad för 20 kr. Det var bara att hugga! En av diskanterna är trasig i den ena av dom, så den låter lite lägre än dom andra... Har också letat på nätet efter Martin Persson, men förgäves...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/16 :  09:45:26  Show Profile Send mapem a Private Message
HiFi-arkeologi är kul! Men nätet är nog inte bästa källan. Man får nog pallra sig iväg till ett stort bibliotek och leta efter gamla årgångar av HiFi-handboken, Radio och Television, Musik och Ljudteknik för att få veta mer om Martin Persson. Jag hade en del tidigare men slängde det mesta för många år sen, tyvärr!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:04:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
poppop du vill inte köpa ett par till så du kan plocka delar om någon går sönder

Hjelm
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/21 :  13:22:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Hur låter dom?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:06:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Törs inte lova något nuförtiden. Det sitter elektrolyter i filtret och min gissning är att de har torkat nu. De spelade fint i slutet av 80-talet men jag tyckte nog ett par Pioneer prolog 70 spelade bättre då jag bytte, var förvisso på tiden då jag gillade bas och trodde det var svaret på hifinirvana.

Skall sanningen fram har de stått oanvända och nu behövs garageplatsen till annat och om någon skulle vilja köpa dem så skulle det kännas bättre än några andra alternativ, speciellt för min far som valde dem på 70-talet.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000